۲۰ هزار نفر سالانه در تصادفات رانندگي جان ميبازند
پليس راهور فراجا از پليسهاي پيشرو در هوشمندسازي به شمار ميرود، اما اقدامات انجامشده كافي نيست و بايد استفاده از فناوريهاي نوين بهطور جدي گسترش يابد.
پليس راهور فراجا از پليسهاي پيشرو در هوشمندسازي به شمار ميرود، اما اقدامات انجامشده كافي نيست و بايد استفاده از فناوريهاي نوين بهطور جدي گسترش يابد. در حال حاضر سالانه 20 هزار نفر در تصادفات رانندگي جان ميبازند. سردار حسن مومني با بيان اين مطلب گفت: بيش از ۳۰ دستگاه در موضوع تصادفات نقش دارند و اگر بتوانيم ميان همه اين دستگاهها همافزايي كامل ايجاد كنيم و هركدام مسووليتهاي خود را به درستي انجام دهند، ميتوان به كاهش محسوس تصادفات اميدوار بود. وي با تاكيد بر اختلافنظرهاي طبيعي در مديريتها خاطرنشان كرد: با وجود تفاوت ديدگاهها، در اين جمع يك وجه مشترك وجود دارد و آن اراده جدي براي كاهش تصادفات است. پليس راهور فراجا از پليسهاي پيشرو در هوشمندسازي به شمار ميرود، اما اقدامات انجامشده كافي نيست و بايد استفاده از فناوريهاي نوين بهطور جدي گسترش يابد. جانشين رييس پليس راهور فراجا تصريح كرد: انتخاب مسير نوين و فاصله گرفتن از روشهاي سنتي، نيازمند بهرهگيري از توان فكري و تخصصي شركتهاي دانشبنيان است. عزم و اراده پليس راهور بر ادامه اين مسير، حتي با وجود موانع، جدي است و اميدواريم با همكاري مشترك، گامهاي موثري براي حفظ جان هموطنان برداشته شود.
رشد مولفههاي ترافيكي
مومني با طرح اين پرسش كه «آيا بايد عملكرد خودمان را هم به چالش بكشيم؟» تصريح كرد: واقعيت اين است كه با وجود رشد شديد مولفههاي ترافيكي، توانستهايم تصادفات را تا حدي كنترل كنيم. حدود ۲۰ سال پيش، تعداد وسايل نقليه كشور نسبت به آن زمان ۵۷۷ درصد رشد داشته است، تعداد دارندگان گواهينامه ۲۱۸ درصد افزايش يافته و جمعيت نيز حدود ۳۲ درصد رشد كرده است. همچنين حجم تردد وسايل نقليه به بيش از ۶۲۱ درصد رسيده كه اغلب با روشهاي سنتي مديريت ميشد. وي ادامه داد: با وجود اين رشد چشمگير، امروز با همين ميزان جانباختگان مواجه هستيم؛ هرچند حتي جانباختن يك نفر هم زياد است، چرا كه جان انسان بالاترين ارزش را دارد. اما همين كنترل نسبي را ميتوان يك موفقيت دانست؛ موفقيتي كه بخش عمده آن حاصل استفاده از روشهاي نوين، فناوريهاي جديد و هوشمندسازي بوده است. اگر دوربينهاي ثبت تخلف و سامانههاي كنترلي در سالهاي گذشته راهاندازي نميشد، قطعا امروز شرايط به مراتب بدتر بود.
رشد دوباره تصادفات در سال جاري
جانشين رييس پليس راهور فراجا با اشاره به افزايش دوباره تصادفات در سال جاري گفت: متاسفانه در سال ۱۴۰۳ پس از چند سال كاهش، دوباره شاهد رشد تصادفات هستيم. بر اساس آمار رسمي پزشكي قانوني، در هفتماهه نخست امسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزايش جانباختگان ثبت شده و ۱۲ هزار و ۷۸۰ نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست دادهاند. وي ادامه داد: نكته نگرانكننده اين است كه اين افزايش بيشتر در حوزه درونشهري رخ داده؛ بهطوريكه تصادفات درونشهري حدود ۱۰ درصد رشد داشته، در حالي كه افزايش تصادفات برونشهري تنها حدود يكونيم درصد بوده است. اين روند در سالهاي گذشته سابقه نداشته است. سردار مومني با اشاره به سهم بالاي تهران تاكيد كرد: سهم تهران از كل تصادفات درونشهري كشور حدود ۱۷ درصد است، اما در هفتماهه امسال، ۶۰ درصد از افزايش تصادفات درونشهري كشور مربوط به تهران بوده است؛ يعني از ۲۷۴ افزايش جانباخته در شهرها، بيش از ۶۰ درصد آن به تهران اختصاص دارد. اين موضوع نيازمند توجه ويژه شهرداري تهران و استفاده هدفمند از ظرفيت شركتهاي دانشبنيان مستقر در پايتخت است.
بيشترين قربانيان تصادفات درونشهري
وي خاطرنشان كرد: بيشترين قربانيان تصادفات درونشهري، كاربران آسيبپذير يعني موتورسواران و عابران پياده هستند. لازم است با تمركز ويژه بر حوزه موتورسيكلت، از فناوريهاي نوين در عصر هوشمندسازي براي كنترل، نظارت و كاهش آسيبپذيري اين گروه استفاده كنيم. جانشين رييس پليس راهور فراجا همچنين گفت: هزينه تصادفات براي كشور بسيار سنگين است؛ بر آوردها نشان ميدهد حدود ۱۹ درصد بودجه كشور به صورت مستقيم و غيرمستقيم صرف تبعات تصادفات ميشود، در حالي كه هزينه پيشگيري و استفاده از فناوريهاي نوين در مقايسه با اين خسارتها بسيار ناچيز است. مومني با اشاره به بار سنگين اقتصادي تصادفات و اينكه در مجموع، ۷ الي ۸ درصد توليد ناخالص ملي كشور صرف هزينههاي مستقيم و غيرمستقيم ناشي از تصادفات ميشود، گفت: اين رقم بسيار قابل تامل است. بهگونهاي كه هر ميزان رشد اقتصادي و هر اقدامي براي توسعه انجام ميشود، عملا تحتالشعاع خسارات ناشي از تصادفات قرار ميگيرد.
پديده جوانمرگي در تصادفات
وي با اشاره به اينكه با پديده جوانمرگي در تصادفات مواجه هستيم، ادامه داد: در حالي كه كشور سياست جواني جمعيت را دنبال ميكند، متاسفانه بيشترين قربانيان تصادفات از ميان جوانان و نيروهاي مولد جامعه هستند. حدود ۲۰ درصد جانباختگان تصادفات در بازه سني ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و بيش از ۶۰ درصد جانباختگان را افراد در سن كار تشكيل ميدهند. اين موضوع خسارات جبرانناپذيري را از نظر انساني، اقتصادي و اجتماعي به كشور وارد ميكند. جانشين رييس پليس راهور فراجا خاطرنشان كرد: در حوزه كاهش تصادفات، اختيار انتخاب نداريم و ناگزير بايد به سمت استفاده از فناوريهاي نوين حركت كنيم. در عصر هوش مصنوعي، اينترنت اشيا و فناوريهاي نوظهور، نميتوان با ابزارها و روشهاي سالهاي گذشته مسائل امروز را حل كرد. سرعت رشد فناوري بسيار بالاست و اگر از اين ظرفيتها بهدرستي استفاده نكنيم، از روند تحولات عقب خواهيم ماند.
تبعات رواني و جسمي تصادفات
وي تصريح كرد: معضل تصادفات تنها به جانباختگان و مجروحان محدود نميشود، بلكه تبعات رواني، جسمي، اتلاف منابع، آلودگي و كاهش كيفيت زندگي را نيز به دنبال دارد؛ در حالي كه براي بسياري از اين مشكلات، راهحلهاي فناورانه وجود دارد.
