استقبال صاحبان خودرو از طرح رايگان دوگانهسوز كردن
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به استقبال صاحبان خودرو از طرح رايگان دوگانهسوز كردن از ثبتنام ۳۱ هزار خودرو در سامانه طي يك ماه گذشته خبر داد و گفت: تا پايان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ جايگاه سيانجي احداث و به مدار عرضه اضافه خواهد شد.
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به استقبال صاحبان خودرو از طرح رايگان دوگانهسوز كردن از ثبتنام ۳۱ هزار خودرو در سامانه طي يك ماه گذشته خبر داد و گفت: تا پايان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ جايگاه سيانجي احداث و به مدار عرضه اضافه خواهد شد.
در راستاي اجراي سياست مديريت مصرف سوخت و كاهش وابستگي به بنزين و استفاده از گاز طبيعي فشرده (CNG)، توسعه خودروهاي دوگانهسوز به عنوان مكمل سياستهاي كاهش مصرف بنزين در كشور در دستور كار قرار گرفته و طرح دوگانهسوز كردن خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز به صورت رايگان در دولت چهاردهم آغاز شده است.دوگانه سوز كردن خودروها از دهه ۸۰ در ايران شروع شد و به دليل صرفه جويي زياد در هزينهها بهشدت و سرعت در كشور رواج پيدا كرد تا جايي كه به محبوبيت بالايي در سطح كشور رسيد و موجب بالا رفتن سرانه خريد خودرو در كل كشور شد.
يكي از مزاياي اصلي اين تكنولوژي، كاهش انتشارات گازهاي گلخانهاي و آلودگي هواست.با استفاده همزمان از گازهاي زيستي، اين خودروها توانستهاند به عنوان يك گزينه پايدار و سازگار با محيط زيست در حوزه حمل و نقل ظهور كنند.همچنين در اين خودروها هزينه گاز نسبت به سوختهاي فسيلي پايينتر است.به گفته مديرطرح سيانجي طي ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو تبديل شده و ثبتنام ۲۲ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته است.طي يكسال گذشته طرح توليد خودروهاي دوگانهسوز در قالب امضاي قرارداد با دو شركت بزرگ خودروساز آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانتبار و تاكسي توليد شود.در راستاي اجراي تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز با سرمايهگذاري ۳ ميليارد دلاري در حوزه سياناجي به دليل كاهش ارزش بنزين، مصرف CNG بهطور چشمگيري كاهش داشته است.در همين راستا سعيد رحمان سالاري ـ مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران در يك گفتوگوي راديويي ضمن اشاره به روند تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز اظهار كرد: براي اجراي اين طرح در دو مرحله طي ماههاي مرداد و آبان فراخوان داديم كه در مرداد خودروهاي مدل بالاي ۹۷ و در آبان خودروهاي شخصي بالاي ۹۴ در اين فراخوان بودند و تاكسيها و وانتبارها هم اگر به سن فرسودگي نرسيده باشند ميتوانند شركت كنند.آنطور كه وي گفته طي ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو تبديل شده و ثبتنام ۲۲ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته است.
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره نحوه ثبت نام براي گازسوز كردن خودروهاي شخصي گفت: خودروهاي شخصي ميتوانند به سامانه ايجاد شده توسط دولت به نشاني https: //gcr.niopdc.ir مراجعه كرده و پس از نوبتدهي و مشخص شدن كارگاه مراحل ثبت نام را طي كنند. درعين حال ميتوانند بهطور شخصي به يكي از مراكز مجاز و كارگاههاي دوگانه سوز كردن خودروها بروند.به گفته رحمان سالاري امكان تبديل رايگان خودروها در سامانه شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران وجود دارد و هزينه گازسوز كردن خودرو بر عهده دولت و براي مالك خودرو رايگان است.تمام قطعات و تجهيزات اين طرح در داخل توليد شده و داراي نشان استاندارد است و تبديل براساس استاندارد ملي ايران در كارگاههاي مجاز تحت نظر وزارت صمت و اتحاديه سوختهاي جايگزين انجام ميشود.وي از صدور گواهي سلامت براي هر خودرو توسط ناظرين سازمان استاندارد خبر داد و با اشاره به ظرفيت جايگاههاي سيانجي در كشور گفت: هماكنون ۲۳۶۵ جايگاه CNG در كشور راهاندازي شده كه ظرفيت اين جايگاهها ۴۰ ميليون متر مكعب گاز سيانجي در روز است و امروز در عمل ۱۶.۲ ميليون متر مكعب سيانجي عرضه ميشود.
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به استقبال صاحبان خودرو از اين طرح گفت: طي يك ماه گذشته ثبتنام ۳۱ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته كه در صف تبديل هستند. در كنار آن افزايش كارگاههاي دوگانهسوز كردن هم در دستور كار است تا صف تبديل را به صفر برسانيم.
تا پايان سال ۱۴۰۵ حدود ۱۰۰ جايگاه سيانجي در كشور راهاندازي و به مدار عرضه سيانجي اضافه خواهند شد.آنطور كه سالاري گفته اين طرح تا پايان ظرفيت مصوبه كه ۴۰۰ هزار خودرو به شمار ميرود ادامه دارد و تا پايان سال از طريق توليد كارخانهاي و از طريق تبديل كارگاهي خودرو اين طرح تكميل خواهد شد. وي از احداث ۲۵ جايگاه در يكسال گذشته خبر داد و گفت: حدود ۱۰۰ جايگاه نيز در دست احداث است كه تا پايان سال ۱۴۰۵ راهاندازي و به مدار عرضه سيانجي اضافه خواهند شد.هزينه پيمايش خودرو با گاز به خصوص گاز CNG بسيار كمتر از بنزين است كه هزينه اوليه تجهيز خودرو به سيستم گازسوز به مرور زمان به جيب مالك برميگردد. در صورت افزايش تعداد خودروهاي گازي، مصرف بنزين نيز كاهش پيدا ميكند و هزينههاي توليد آن نيز ميتواند در ديگر نقاط كشور مورد استفاده قرار بگيرد.
يكي از مزيتهاي خودروهاي دوگانهسوز اين است كه به دليل داشتن يك سوخت اضافه، قابليت پيمايش بيشتري دارند و نياز به توقف در طول مسير و سوختگيري در آنها كمتر است و در صورت بروز ايراد در يك سيستم سوخترساني، امكان حركت خودرو با سوخت دوم نيز ممكن است و خودرو زمينگير نميشود.
آلايندگي سوخت گاز كمتر از بنزين است و افزايش تمايل مالكين به سمت دوگانهسوز كردن خودروها، هم باعث صرفه اقتصادي براي مالكان خودرو و هم منجر به افزايش اشتغالآفريني ميشود.در حال حاضر تركيب دو سياست كليدي دولت يعني ارتقاي كيفيت سوخت نيروگاهي و توسعه خودروهاي دوگانهسوز كمك ميكند كه صنعت انرژي كشور در مسير كاهش آلايندگي و مديريت مصرف سوخت حركت كند.اين اقدامات علاوه بر بهبود كيفيت هوا در كلانشهرها، صرفهجويي گسترده در مصرف بنزين و افزايش بهرهوري در نيروگاهها را به دنبال دارد.
