رييس اتاق بازرگاني تهران:

هزينه حمل و نقل ايران ۲ برابر متوسط جهاني است

۱۴۰۴/۰۹/۲۳ - ۰۱:۳۹:۵۲
کد خبر: ۳۶۹۷۳۸

رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت: فرسودگي و هزينه‌هاي بالاي لجستيك كشورمان كه تا دو برابر متوسط جهاني است، قدرت رقابت شركت‌هاي ايراني را در مقابل شركت‌هاي خارجي پايين آورده است.

به گزارش ايرنا، محمود نجفي عرب روز شنبه 22 آذرماه در دومين همايش حمل و نقل و توسعه اقتصادي در مركز همايش رايزن اظهار داشت: آينده اقتصاد ايران در گرو تصميمات مهمي است كه نوسازي حمل و نقل يكي از مهم‌ترين آنها به شمار مي‌رود. وي گفت: بخش خصوصي آماده سرمايه‌گذاري و توسعه كشور است، اما فضاي موجود تضمين‌كننده نيست. نجفي عرب اظهار داشت: ريسك‌هاي بالاي مقرراتي، بي‌ثباتي و تغيير سريع بخشنامه‌ها به ويژه بخشنامه‌هاي گمركي و مالياتي و همچنين فرسودگي و هزينه‌هاي بالاي لجستيك كه تا ۲ برابر متوسط هزينه‌هاي جهاني است، انگيزه‌هاي بخش خصوصي را كاهش داده است. وي خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه ايران داراي فرصت‌هاي ژئوپليتيك بي‌نظيري همچون كريدورهاي شمال- جنوب و شرق- غرب است كه مي‌تواند جايگاه ايران را در تجارت جهاني تثبيت كند. رييس اتاق تهران با تاكيد بر لزوم حركت از مديريت بخشي به مديريت يكپارچه حمل و نقل تصريح كرد: انتظار ضمانت اجرايي قوانين را از طريق نظارت عالي بر واگذاري‌ها، ثبات و تسهيل در كريدورها و اصلاح تعرفه‌ها و مقررات مزاحم داريم. در اين مراسم مسعود پل مه، دبير انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران اظهارداشت: امروز چرخه بندري و تجارت ما توسط بنادر فاو و ام‌القصر عراق در حال بلعيده شدن است. بندر‌ام القصر به عنوان محل ورود و خروج كالاهاي ما نقش دارد و در حال حاضر كالاهاي وارداتي ما از عراق به صورت ترانزيت عبور مي‌كند. وي گفت: با وجود داشتن حداقل زيرساخت‌هاي لازم، اما اقتصاد مقياس، بهره‌وري و حمايت از بخش خصوصي فراموش شده است؛ نتيجه اين است كه بخش خصوصي براي حفظ منافع خود به سمت امارات و تركيه مي‌رود. پل مه گفت: بيش از ۶۰ درصد از همكاران ما در انجمن كشتيراني، مديريت و منابع مالي‌شان را به امارات و تركيه منتقل كرده‌اند، زيرا سازمان‌هاي تامين اجتماعي و امور مالياتي رفتارهاي ضدرقابتي دارند. در چنين شرايطي آيا مي‌توانيم چنين روندي را ادامه دهيم تا سرمايه و منافع ملي حفظ شود؟ وي افزود: در اطراف كشورمان ۱۱ كريدور فعال وجود دارد كه بايد با آنها هم‌افزايي و همكاري كنيم تا سهم شايسته ايران را به دست آوريم. اين مقام صنفي بيان‌داشت: امروز قطر بيش از چهار ميليارد دلار براي انتقال ريلي از ازبكستان به افغانستان سرمايه‌گذاري كرده و افغانستان در حال اتصال به خط ريلي چين است؛ ما بايد خط ريلي خود را به افغانستان پيوند بزنيم. از دولت مي‌خواهيم به اين باور برسد كه بخش خصوصي مي‌تواند نقش شفابخش ايفا كند. مديران شايسته كشور اين باور را دارند، اما در بدنه دولت چنين باور و حمايتي احساس نمي‌شود و بخش خصوصي را رقيب خود مي‌دانند.