كاهش ۵۰ ميليوني هزينه سوخت با مصرف سيانجي
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران اعلام كرد: اختلاف قيمت بنزين و سيانجي بهحدي است كه هزينه سالانه سوخت خانوارهاي پرمصرف در صورت استفاده از سيانجي تا ۵۰ ميليون تومان كاهش مييابد.
مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران اعلام كرد: اختلاف قيمت بنزين و سيانجي بهحدي است كه هزينه سالانه سوخت خانوارهاي پرمصرف در صورت استفاده از سيانجي تا ۵۰ ميليون تومان كاهش مييابد.به گزارش ايسنا، به نقل از شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران، سعيد رحمان سالاري در برنامه تلويزيوني با موضوع بررسي جزييات مصوبه نرخ سوم بنزين و تنوع سبد سوخت با بيان اينكه در ۲۰ سال گذشته ۲۳۶۵ جايگاه سيانجي در كشور احداث شده است، اظهار كرد: ظرفيت اين جايگاهها ۴۰ ميليون مترمكعب و ميزان مصرف هماكنون ۱۶ ميليون مترمكعب معادل ۱۶ ميليون ليتر بنزين است.وي يكي از دلايلي را كه سبب استقبال كم مردم از سوخت دوم شده، قيمت دانست و افزود: بايد اختلاف قيمت معناداري بين بنزين و سيانجي وجود داشته باشد تا مصرفكننده به سمت سوخت جايگزين برود. دليل ديگر استقبال كم، توليد خودرو از سوي خودروسازهاست؛ هماكنون مقدار توليد خودروي دوگانهسوز كاهش يافته است.مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به امضاي قرارداد با خودروسازها براي توليد خودرو با مخزن سيانجي بيان كرد: طرح توليد خودروهاي دوگانهسوز با امضاي قراردادي با دو خودروساز بزرگ كشور در يك سال گذشته آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانتبار و تاكسي توليد شود.رحمانسالاري با بيان اينكه از سوي ديگر، طرح تبديل خودروهاي بنزينسوز به دوگانهسوز آغاز شده و سرعت آن در يك سال گذشته افزايش يافته، ادامه داد: تاكنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است، همچنين هماكنون تعداد بسيار زيادي مخزن در كشور توليد شده است و مشكلي بابت تأمين مخازن وجود ندارد.وي از تغيير نسل كيتها از يك به چهار خبر داد و افزود: كيت نسل ۴ آخرين فناوري روز است. تفاوت كيت نسل ۴ و نسل يك اين است كه مقدار مصرف سيانجي و آلودگي هوا در كيت نسل چهار ۱۵ درصد كاهش مييابد و مقدار پيمايش و راندمان ۱۵ درصد افزايش و آلايندگي ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش پيدا ميكند.مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران با تأكيد بر اينكه طرح تبديل مخزن كاملا رايگان است، تصريح كرد: نوبتدهي سيستمي خواهد بود و بسته به وضع كارگاهها بين سه روز تا يك ماه زمان ميبرد. هماكنون از ۳۱۲ هزار تاكسي، بيش از ۲۸۰ هزار خودرو يعني ۹۰ درصد دوگانهسوز هستند، همچنين از ۲۶۰۰ وانتبار، بيش از ۱۳۰۰ خودرو يعني بيش از ۵۰ درصد سيانجيسوز هستند؛ به همين دليل صف خودروهاي شخصي بيشتر است. بايد توجه داشت كه هزينه كيت و نصب حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان است كه از سوي دولت پرداخت ميشود، اما برخي خودروها به تعميرات ديگري نياز دارند كه هزينه آن بايد از سوي مالك خودرو پرداخت شود.
