شفافيت، يكي از اركان اصلي پايداري شركت‌ها

۱۴۰۴/۰۹/۰۶ - ۰۲:۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۶۷۴۳۴

حجت‌الله صيدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمين دوره آيين اهداي تنديس شفافيت كه به مناسبت هفته بازار سرمايه در آمفي تئاتر سازمان بورس برگزار شد، افزود: « ماهيت بورس اين است كه شاخص نوسان دارد و نبايد انتظار داشته باشيد كه هميشه بازار سبز باشد. در بازار مهم‌تر از سود و زيان «حقيقت» است.

حجت‌الله صيدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمين دوره آيين اهداي تنديس شفافيت كه به مناسبت هفته بازار سرمايه در آمفي تئاتر سازمان بورس برگزار شد، افزود: « ماهيت بورس اين است كه شاخص نوسان دارد و نبايد انتظار داشته باشيد كه هميشه بازار سبز باشد. در بازار مهم‌تر از سود و زيان «حقيقت» است. حقيقت اين است كه بورس همواره در همه دنيا نوسان دارد.همين موضوع باعث مي‌شود كه خريد و فروش در بازار رخ دهد.» او گفت: « سهامداري كه به اين نتيجه رسيده يك سهم به اوج قيمت رسيده به كسي كه ديدگاه متفاوتي دارد، سهم خود را مي‌فروشد، همين تفاوت تحليل موجب نوسان مي‌شود اما در اين ميان مهم آن است كه بازار دچار تنش نشود.» صيدي با بيان اينكه جز مواقع استثنا، در همه بورس‌هاي معتبر دنيا و در ايران تعداد روزهاي مثبت و منفي متعادل است، گفت: « در تعداد نمادهاي مثبت و منفي هم اغلب همين قاعده حاكم است.در بازارهاي متعادل آنچه همه روي آن اشتراك نظر دارند، موضوع پايداري است. به اين معني كه همه اعم از سهامدار، كارمند، مشتري، دولت و ... بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه شركت ‌بايد در آينده‌اي معلوم پايداري داشته باشد.» رييس سازمان بورس و اوراق بهادار شفافيت را يكي از اركان اصلي پايداري شركت‌ها دانست و گفت: « شفافيت از اركان بازار سرمايه و اداره شركت‌هاست، اين موضوع فقط يك الزام قانوني نيست، بلكه شفافيت يك مزيت رقابتي است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد شركت‌ها با شفافيت از رقباي خود پيش مي‌افتند.» او افزود: « بسياري از شركت‌هاي بورس خيلي از موضوعات غيرالزامي را داوطلبانه افشا مي‌كنند كه نشان دهند سطح پايداريشان بالاست. اين موضوع از آنجا كه موجب شفاف‌تر شدن و افزايش اعتماد در سطح جامعه مي‌شود قدرت تامين مالي را در شركت‌ها افزايش مي‌دهد. وقتي شركت‌ها شفاف هستند به سرعت مي‌توانند منابع مالي را جذب كنند. » صيدي با بيان اينكه تلاش سازمان بورس اين است كه شركت‌ها شفافيت داوطلبانه حداكثري داشته باشند، گفت: « شفافيت حداقلي موضوع جديدي نيست بخش مهم شفافيت داوطلبانه براي ارتقاي اعتماد به بنگاه‌هاست.»
او گفت: « خوشحاليم كه از ۷۲۰ شركت فعال بازار سرمايه فقط تعداد اندكي از سطح شفافيت پاييني برخوردارند و من از پيشتازان شفافيت در بازار سرمايه تشكر مي‌كنم. » رييس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه كرد: « اگر مي‌خواهيم بازار بزرگي داشته باشيم و سطح ارزش بازار سهام به سطح توليد ناخالص داخلي برسد بايد سطح شفافيت در بازار ارتقا يابد.» او از مديران شركت‌هايي كه در چهارمين دوره تنديس شفافيت جزو منتخبان بوده‌اند، سپاسگزاري كرد.