شاسیبلند محبوب تویوتا در نسخه چینی / احتمال ورود به ایران؟
تویوتا برای اینکه همچنان در یکی از رقابتیترین بازارهای خودروی جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، دو نسخه مخصوص از شاسیبلند محبوب خود را برای بازار چین معرفی کرد؛ دو مدلی که در ظاهر آشنا هستند اما با نیازها، سلیقه و حتی بودجه خریداران چینی هماهنگتر شدهاند.
امیرمسعود عابدین: چین یکی از مهمترین بازارهای جهانی برای خودروسازان است؛ بازاری که رقابت در آن فشردهتر از همیشه جریان دارد و برندها مجبورند نسخههایی مخصوص این کشور توسعه دهند. تویوتا هم از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت با همکاری دو شریک جوینتونچر خود، دو نسخه متفاوت از راوفور (RAV۴) را برای بازار چین آماده کرده: راوفور ساخت FAW و وایلدلندر (Wildlander) ساخت GAC. هر دو مدل روی همان پایههای فنی آشنا ساخته شدهاند اما با طراحی، امکانات و قیمتگذاری متفاوتی وارد میدان شدهاند تا در برابر سیل خودروهای چینی، همچنان جذاب و رقابتی باقی بمانند.
طراحی مخصوص بازار چین

تویوتا در نسخههای چینی، تفاوتها را از همان چهره خودرو آغاز کرده است. وایلدلندر ظاهری آرامتر و آراستهتر دارد؛ جلوپنجره لانهزنبوری همرنگ بدنه و چراغهای جلوی Hammerhead باعث شده تا ظاهر آن به نسخه جهانی راوفور نزدیک باشد، اما با حال و هوایی مدرنتر.

در مقابل، راوفور ساخته FAW چهرهای خشنتر به خود گرفته است. این نسخه از سبک نسخههای Adventure و Woodland الهام گرفته، هرچند بدون ریل سقف. نتیجه، شاسیبلندی است با شخصیت قویتر و نگاه تهاجمیتر؛ چیزی که ظاهرا در بخش بزرگی از بازار چین طرفداران زیادی دارد.
جالب اینکه هیچیک از دو مدل نسخه GR Sport را ارائه نمیکنند؛ در واقع خریداران چینی که بهدنبال عملکرد هیجانانگیزتر هستند باید به سراغ برندهای یا مدلهای دیگر بروند.
ابعاد و فضای داخلی؛ بزرگتر و مدرنتر

هر دو خودرو از رینگهای ۱۸ یا ۲۰ اینچی استفاده میکنند و طراحی سپرها باعث تفاوت اندکی در طول خودروها شده است:
-
وایلدلندر: طول ۴,۶۰۰ میلیمتر
-
راوفور: طول ۴,۶۲۰ میلیمتر

اما تغییر اصلی در کابین دیده میشود. بر خلاف نسخههای جهانی، این دو مدل از یک صفحهنمایش شناور بزرگ ۱۵٫۶ اینچی بهره میبرند که نرمافزار اختصاصی چین روی آن نصب شده است؛ پلتفرمی که بیشتر با سرویسها و اپلیکیشنهای بومی این کشور سازگار است. یک نمایشگر دیجیتال ۸٫۸ اینچی پشت فرمان و هدآپ دیسپلی عظیم ۲۶٫۴ اینچی نیز تجربه رانندگی را کاملا مدرن کردهاند.

در نسخههای جهانی، بیشترین اندازه نمایشگر مرکزی ۱۲٫۹ اینچ است؛ بنابراین مدلهای چینی از لحاظ تجربه دیجیتال، حتی جلوتر از نسخههای فروختهشده در آمریکا و اروپا قرار میگیرند.
امکانات رفاهی و ایمنی

لیست امکانات وایلدلندر منتشر شده و مشخص است که تویوتا تلاش کرده چیزی کم نگذارد: سانروف پانورامیک، صندلیهای چرمی نیمه آنیلین با گرمکن و تهویه، نورپردازی ۶۴ رنگ، سیستم تشخیص چهره و فرمانهای صوتی، فضای بار وسیع ۷۴۹ لیتری و غیره.
این سطح از امکانات بهنوعی پاسخ مستقیم تویوتا به چینیهایی است که در همین رده قیمتی، امکانات لوکس فراوانی ارائه میکنند.
پیشرانهها؛ چین همچنان خواهان نسخههای بنزینی است

نسخههای چینی برخلاف مدلهای جهانی، همچنان یک گزینه بنزینی غیرهیبریدی نیز دارند. زیر کاپوت، سه گزینه در دسترس است:
-
موتور ۲٫۰ لیتری بنزینی با ۱۶۹ اسب بخار
-
نسخه هیبریدی ۲٫۰ لیتری با ۱۹۳ اسب بخار
-
نسخه هیبریدی E-Four با موتور ۲٫۵ لیتری و سیستم چهارچرخ محرک، با خروجی ۲۳۶ اسب بخار
فعلا خبری از نسخه پلاگین هیبریدی نیست؛ هرچند تویوتا احتمالا در آینده چنین گزینهای را هم اضافه خواهد کرد تا خط تولیدش را کامل کند.
قیمت؛ بسیار اقتصادیتر از نسخههای جهانی

قیمت وایلدلندر بسته به نسخه و نوع پیشرانه، بین ۱۶۹,۸۰۰ تا ۲۳۰,۸۰۰ یوان است؛ یعنی حدود ۲۳,۹۰۰ تا ۳۲,۵۰۰ دلار. این در حالی است که قیمت راوفور هیبریدی در آمریکا از ۳۱,۹۰۰ دلار آغاز میشود و در استرالیا نزدیک ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.
به این ترتیب، نسخههای چینی نهتنها امکانات بیشتری ارائه میکنند، بلکه با قیمت کمتر وارد رقابت شدهاند؛ ترکیبی که میتواند در بازاری مملو از انتخاب، برگ برنده تویوتا باشد.
با توجه به ورود تویوتاهای ساخت چین به بازار ایران، احتمال عرضه این شاسیبلندهای جدید به کشورمان وجود دارد.
منبع: carscoops
۳۲۲
