نقطه آغاز فعاليت بازار سرمايه

۱۴۰۴/۰۸/۲۹ - ۰۰:۵۸:۰۵
کد خبر: ۳۶۶۶۰۵

حميد كوشكي، مدير امور ناشران بورس تهران، با اشاره به نام‌گذاري هفته اول آذرماه به عنوان «هفته بازار سرمايه» تأكيد كرد: اين رويداد مي‌تواند آغازگر يك جريان آموزشي فراگير و مداوم به نفع بازار سرمايه در سراسر كشور باشد.

حميد كوشكي، مدير امور ناشران بورس تهران، با اشاره به نام‌گذاري هفته اول آذرماه به عنوان «هفته بازار سرمايه» تأكيد كرد: اين رويداد مي‌تواند آغازگر يك جريان آموزشي فراگير و مداوم به نفع بازار سرمايه در سراسر كشور باشد.مدير امور ناشران بورس تهران، با اشاره به نام‌گذاري هفته اول آذرماه به عنوان «هفته بازار سرمايه» اعلام كرد: نام‌گذاري‌ها در ذات خود كافي نيستند؛ همانطور كه در هفته كتاب‌خواني يا ساير مناسبت‌هاي مشابه شاهد هستيم، اگر اقدامات جدي و ماندگار انجام نشود، يك هفته به‌تنهايي نمي‌تواند فرهنگ‌سازي ايجاد كند. موضوع سواد مالي و فرهنگ سرمايه‌گذاري يك پروسه است و بايد در طول سال ادامه داشته باشد.حميد كوشكي، با تأكيد بر اينكه اين نام‌گذاري مي‌تواند نقطه آغازي براي فعاليت‌هاي آموزشي منسجم باشد، گفت: اگر اين مناسبت باعث شود دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و نهادهاي آموزشي به اهميت بازار سرمايه بپردازند، قطعا اثرگذار خواهد بود. اما اصل ماجرا استمرار و برنامه‌ريزي بلندمدت است.كوشكي با اشاره به ظرفيت رسانه ملي در زمينه فرهنگ‌سازي در حوزه بازار سرمايه توضيح داد: صدا و سيما ظرفيت بسيار بزرگي براي آموزش عمومي دارد؛ اما متأسفانه عمدتا فقط به گزارش روزانه شاخص‌ها و وضعيت بازار بسنده مي‌كند. در حالي كه مي‌توان از اين بستر براي توليد برنامه‌هاي آموزشي، معرفي مزايا و البته ريسك‌هاي بازار سرمايه استفاده كرد.او افزود: وقتي آموزش حرفه‌اي و منصفانه ارايه نشود، سرمايه‌گذاران از مسيرهاي غيررسمي و غيرتخصصي اطلاعات مي‌گيرند؛ همان اتفاقي كه در سال ۹۹ رخ داد و برخي تصور مي‌كردند بازار سرمايه بدون ريسك است. نتيجه هم خسارت‌هاي گسترده‌اي بود كه مي‌توانست با آموزش درست از آنها جلوگيري شود.اگر يك برنامه‌ريزي مدون و مداوم وجود داشته باشد-  نه فقط در يك هفته يا يك مقطع زماني- مي‌توانيم با دعوت از كارشناسان، تحليلگران و متخصصان، موضوعاتي مانند ريسك، تحليل بازار، مزاياي حضور در بورس و اصول سرمايه‌گذاري صحيح را به جامعه آموزش دهيم.كوشكي با اشاره به اينكه چنين پيشنهادي را پيش‌تر نيز ارايه كرده بود، گفت: اين اقدام مي‌تواند فرهنگ سرمايه‌گذاري را از طريق رسانه‌اي فراگير و در دسترس همه مردم تقويت كند. اميدوارم اين نام‌گذاري شروعي براي حركت‌هاي جدي‌تر در حوزه آموزش و ارتقاي سواد مالي باشد.او تاكيد كرد: فرهنگ‌سازي در بازار سرمايه نيازمند اقدامي مستمر، گسترده و ملي است تا جامعه بتواند با شناخت درست، آگاهانه و مسوولانه وارد اين بازار شود.