رونمايي از اولين مهماندار رباتيك در روسيه
يك ربات انساننما در اولين آزمايش پروازي در نوع خود در روسيه به خدمه پرواز پيوست. اين ربات به مسافران خوشامد گفت و همچنين دستورالعملهاي ايمني را در طول پرواز ارايه داد.
به گزارش ايسنا، شركت هواپيمايي روسي پوبدا (Pobeda) به اولين شركت هواپيمايي جهان تبديل شد كه يك ربات انساننما را به عنوان مهماندار پرواز به كار ميگيرد. به نقل از آياي، اين ربات انساننما به نام «ولوديا» (Volodya) عضوي از خدمه پرواز بود كه به مسافران در مسير اوليانوفسك-مسكو خدمترساني كرد. اين ربات انساننما در طول اين پرواز، مفيد بودن خود را اثبات كرد و به مهمانداران پرواز در چندين وظيفه كمك كرد و امكانات همكاري انسان و ربات را به نمايش گذاشت.
يك دستيار پرواز مطيع
فيلم كوتاهي كه در يوتيوب منتشر شد، ربات انساننماي «ولوديا» را در حال تعامل با مسافران و خدمه پرواز نشان ميداد. «ولوديا» در اين پرواز، دستورالعملهاي ايمني را ارايه داد و در طول سفر با مسافران تعامل داشت. اين ربات از يك دستيار پرواز تقليد كرد تا دستورالعملها را بينقص ارايه دهد و توضيحات مفصلي را به مسافران ارايه دهد. مقامات اين شركت هواپيمايي تأييد كردند كه مسافران علاقه زيادي به اين ربات نشان دادند و كودكان و بزرگسالان با اين ربات انساننما عكس گرفتند. البته اين اتفاق، نگرانيهايي را برانگيخته است و كاربران واكنشهاي متفاوتي به آن نشان دادهاند. مثلا يكي از كاربران به طنز گفت كه اگر يك ربات در حين پرواز تصميم بگيرد كه درب هواپيما را باز كند، چه اتفاقي ميافتد و به مشكل بزرگي كه مهمانداران در صورت از كنترل خارج شدن ربات با آن مواجه ميشوند، اشاره كرد.
رباتهاي انساننما در هوانوردي
ربات انساننماي «ولوديا» ممكن است اولين ربات جهان باشد كه به صورت آزمايشي در يك پرواز شركت كرده است، اما ساير خطوط هوايي نيز در حال حاضر روي خودكارسازي اين بخش از صنعت كار ميكنند. مارس ۲۰۲۴ بود كه شركت هواپيمايي «قطر ايرويز» از مجموعهاي از رباتهاي انساننما كه لباس مهماندار هواپيما را پوشيده بودند، رونمايي كرد كه آماده خدمترساني به مسافران در هواپيما بودند. تمام خدمه مجهز به هوش مصنوعي مكالمهاي هستند كه قادر به پاسخگويي به سوالات انساني و انجام طيف وسيعي از وظايف هستند. در حالي كه اين پيشرفتها در حوزه سفر و گردشگري رخ داده است، رباتهاي انساننما كاربرد بيشتري در حوزه هوانوردي پيدا كردهاند. در ژوئن امسال شركتهاي «هيونداي» و «كيا» از يك ربات پوشيدني موسوم به «X-ble Shoulder» كه براي اهداف مونتاژ و نگهداري طراحي شده است، رونمايي كردند. همچنان كه دنياي صنعت، كمكهاي رباتيك را عميقتر بررسي ميكند، چالش پيش رو اين خواهد بود كه اطمينان حاصل شود نوآوري، تجربه غيرقابل جايگزين انساني را بهبود ميبخشد، نه اينكه جايگزين آن شود.
