منتظر حمايت‌هاي ويژه معيشتي باشيد

۱۴۰۴/۰۸/۲۶ - ۰۰:۴۷:۵۴
کد خبر: ۳۶۶۱۲۰

وجه تمايز بخشنامه بودجه سال آينده با آنچه براي امسال از سوي دولت ارايه شده، اين است كه در بودجه سال آينده دولت تمركز بيشتري بر حمايت معيشتي مردم داشته و قرار است درآمدهاي مطمئن براي بودجه درنظر گيرد و درآمدهاي غير واقعي را حذف كند. همچنين تاكيد دولت براي سال آينده رفع ناترازي انرژي و تقويت پدافند غيرعامل دستگاه‌هاي اجرايي است.

وجه تمايز بخشنامه بودجه سال آينده با آنچه براي امسال از سوي دولت ارايه شده، اين است كه در بودجه سال آينده دولت تمركز بيشتري بر حمايت معيشتي مردم داشته و قرار است درآمدهاي مطمئن براي بودجه درنظر گيرد و درآمدهاي غير واقعي را حذف كند. همچنين تاكيد دولت براي سال آينده رفع ناترازي انرژي و تقويت پدافند غيرعامل دستگاه‌هاي اجرايي است.

بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ که روز گذشته (۲۴ آبان ۱۴۰۴) توسط ريیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد به‌طور كلي با بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ از نظر راهبرد شباهت‌هاي بسياري دارد، اما در بخش‌هايي چون شفاف‌سازي درآمدهاي مالياتي، ناترازي انرژي و افزايش پلكاني قيمت حامل‌هاي انرژي، بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ تاكيدات بيشتري دارد.به‌طور كلي سياست‌هاي كلان بودجه ۱۴۰۵ را مي‌توان به محورهاي تامين معيشت حداقلي و امنيت غذايي براي اقشار آسيب‌پذير و كم درآمد، توازن و انضباط در بودجه و درآمدهاي مالياتي و افزايش شفافيت، تعديل ناترازي انرژي و آب، پايداري مالي و مديريت كسري بودجه، تقويت پدافند غيرعامل و مقاوم‌سازي زيرساخت‌ها و حمايت از اقتصاد دانش‌بنيان تقسيم‌بندي كرد.دولت در بخشنامه ۱۴۰۵ تاكيد كرده است كه شتاب رشد توليد ناخالص داخلي ايران از اواخر ۱۴۰۳ به سه درصد كاهش يافته است. كندي رشد بخش صنعت و كشاورزي به دليل كمبود انرژي، آب، خشكسالي و سرمايه‌گذاري ناكافي بوده است. دولت تاكيد دارد كه در سال ۱۴۰۵، با حساسيت بيشتري در زمينه ناترازي و كمبود آب فعاليت خواهد كرد. تراز تجاري غيرنفتي نيز در نيمه نخست ۱۴۰۴ منفي ۲.۴ ميليارد دلار بوده و كاهش صادرات غيرنفتي ناشي از كمبود برق، گاز و كاهش فعاليت واحدهاي توليدي بوده كه بايد در سال آينده مورد توجه قرار گيرد.مقايسه بخشنامه دو بودجه نشان مي‌دهد كه دولت در سال ۱۴۰۵ علاوه بر ادامه سياست‌هاي حمايتي سال گذشته، با تمركز بيشتر در مسير هدف‌گيري دقيق معيشت، شفافيت مالي، پايداري منابع و مديريت ناترازي انرژي و آب قدم برمي‌دارد.شناسايي دقيق‌تر وضعيت خانوارها به نسبت ۱۴۰۴، هوشمندسازي نظام مالياتي و جلوگيري از درج رديف‌هاي غيرواقعي، قيمت‌گذاري پلكاني و بهبود بهره‌وري انرژي و آب، ايجاد صندوق‌هاي پروژه‌اي، تقويت فكتورينگ و مديريت تضامين و تعهدات دولت، افزايش سهم شركت‌هاي دانش‌بنيان در ارزش افزوده و تقويت امنيت شبكه‌هاي ارتباطي و انرژي در بخش‌هاي حياتي از مهم‌ترين موضوعاتي هستند كه دولت در سال ۱۴۰۵ مورد توجه بيشتري نسبت سال ۱۴۰۴ قرار داده است.

بخشنامه ۱۴۰۵ هشت پيوست دارد كه شامل برنامه زمان‌بندي، ضوابط مالي، دستورالعمل بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد، دستورالعمل شركت‌هاي دولتي، بازنگري اعتبارات هزينه‌اي، مديريت طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تنظيم تسهيلات بانكي و هزينه‌هاي فرابودجه‌اي مي‌شود.همچنين بودجه سال آينده، علاوه بر استمرار سياست‌هاي حمايتي و اصلاحات ساختاري نسبت به ۱۴۰۴، با تاكيد بر شفافيت مالي، انضباط بودجه‌اي، بهره‌وري، مديريت انرژي و آب و ارتقاي اقتصاد دانش‌بنيان تدوين شده است.البته شايان ذكر است كه اجراي موفق اين بودجه نيازمند مديريت دقيق چالش‌هاي داخلي و بين‌المللي، همراهي بخش خصوصي و بهبود محيط كسب و كار خواهد بود.در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ اما تمركز دولت بر پرداخت يارانه‌هاي نقدي و غيرنقدي به اقشار آسيب‌پذير، كاهش پراكندگي مراكز هزينه‌اي، مديريت منابع درآمدي و كنترل تعهدات، توجه به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي بالادست نفت و گاز و مديريت منابع آب، بهينه‌سازي هزينه‌ها و مديريت تعهدات، حمايت از بخش‌هاي علمي و فناوري و حمايت از زيرساخت‌هاي حياتي بود.گفتني است؛ از نكات مهم تفاوت بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ با ۱۴۰۵ در زمينه درآمدهاي مالياتي، تاكيد بر سازوكارهاي پايانه‌هاي فروشگاهي در سال ۱۴۰۵ است كه طبق اعلام دولت به صورت كامل در سال آينده عملياتي خواهد شد.