۷۴ درصد جابه‌جايي‌ها در تهران با خودروي شخصي

۱۴۰۴/۰۸/۲۱ - ۰۱:۰۰:۴۱
کد خبر: ۳۶۵۴۵۶

به گفته رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از مجموع ۳.۵ ميليون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودروي شخصي، ۱۳ درصد با اتوبوس، هفت درصد با تاكسي و تنها شش درصد با مترو انجام مي‌گيرد و سهم ۱۳ درصدي اتوبوس با منطق توسعه حمل‌ونقل عمومي همخواني ندارد.

به گفته رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از مجموع ۳.۵ ميليون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودروي شخصي، ۱۳ درصد با اتوبوس، هفت درصد با تاكسي و تنها شش درصد با مترو انجام مي‌گيرد و سهم ۱۳ درصدي اتوبوس با منطق توسعه حمل‌ونقل عمومي همخواني ندارد.

 به گزارش ايسنا، مسعود نصرتي با اشاره به ضرورت توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومي در سراسر كشور اظهار كرد: همكاري ميان مجموعه‌هاي صنعتي و سازمان شهرداري‌ها موجب مي‌شود خدمات‌رساني حتي در كوچك‌ترين نقاط روستايي نيز تقويت شود. او تصريح كرد: در افق طرح سال ۱۴۰۰ مقرر شده بود تعداد ناوگان اتوبوس كشور به ۳۰ هزار دستگاه برسد و اولويت نيز با اتوبوس‌هاي برقي تعيين شده بود. در آن زمان ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بود اما امروز اين تعداد به حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه كاهش يافته است؛ به‌عبارت ديگر نه‌تنها به افق طرح نرسيده‌ايم، بلكه به دليل فرسودگي و خروج ناوگان، در شرايط حداقلي قرار داريم. نصرتي با اشاره به مذاكرات صورت‌گرفته با شركت‌هاي مختلف براي توليد و واردات اتوبوس افزود: در كنار تهران، ۸ تا ۹ كلان‌شهر ديگر داريم كه هر يك داراي شهرهاي اقماري خود هستند . مطابق استانداردهاي بين‌المللي، اين مناطق بايد با هماهنگي و توازن در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري و صنعتي ساماندهي شوند؛ اما متاسفانه امروز بسياري از شهرهاي اقماري نقش خوابگاهي پيدا كرده‌اند. اين معاون وزير كشور، در تشريح وضعيت ترددي تهران گفت: در ساعات اوج صبحگاهي، ۹۲ هزار خودروي سواري از طريق سه ورودي اصلي وارد تهران مي‌شود و از مجموع ۳.۵ ميليون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودرو شخصي، ۱۳ درصد با اتوبوس، هفت درصد با تاكسي و تنها شش درصد با مترو انجام مي‌گيرد و سهم ۱۳ درصدي اتوبوس با منطق توسعه حمل‌ونقل عمومي همخواني ندارد.