نارضايتيها تقصير مردم نيست، تقصير مديران است
رييسجمهور با اشاره به نارضايتيها در جامعه گفت: اعداد و شاخصها نشان ميدهد كه ما بايد به خودمان بياييم و خودمان را اصلاح كنيم. هر مديري كه نتواند خودش را اصلاح كند، نميتواند پاسخگو باشد؛ نه در قبال مردم و نه در پيشگاه خدا. مسووليت مديريت سنگين است و اگر فردي صرفا براي مقام و پست در جايگاهي قرار گيرد، نميتواند به درستي به جامعه خدمت كند.
رييسجمهور با اشاره به نارضايتيها در جامعه گفت: اعداد و شاخصها نشان ميدهد كه ما بايد به خودمان بياييم و خودمان را اصلاح كنيم. هر مديري كه نتواند خودش را اصلاح كند، نميتواند پاسخگو باشد؛ نه در قبال مردم و نه در پيشگاه خدا. مسووليت مديريت سنگين است و اگر فردي صرفا براي مقام و پست در جايگاهي قرار گيرد، نميتواند به درستي به جامعه خدمت كند.
مسعود پزشكيان شامگاه پنجشنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۴، در آخرين بخش از برنامههاي سفر دولت وفاق ملي به كردستان، در نشست برنامهريزي و توسعه استان، بر اهميت برنامهريزي دقيق و نگاه بلندمدت در مديريت استان تاكيد كرد و اظهار داشت: مدير بايد بداند ميخواهد كجا برود و چگونه برنامهريزي كند، والا در مسيري ميافتد كه نبايد در آن قرار گيرد.
رييسجمهور خطاب به مديران استان كردستان گفت: شما ميخواهيد چه كردستاني بسازيد؟ آيا نقشه و برنامه بلندمدت داريد، يا روزمرگي و اقدامات پراكنده را دنبال ميكنيد؟ امروز در زمينه توسعه راهها اقدام ميكنيم، فردا كشاورزي، پس فردا كارخانهاي تاسيس ميكنيم، اما جامعه و ملت تنها زماني موفق ميشود كه نقشهاي درست و بلندپروازانه براي خود ترسيم كند.
پزشكيان با اشاره به آيات قرآن، از جمله سورههاي «الشمس» و «الرحمن» گفت: قرآن درباره زمين و آسمان، قلم و كتاب و نظم هستي صحبت ميكند؛ اين نگاه بلند بايد در ذهن يك مسلمان و يك مدير وجود داشته باشد تا شهر، استان و كشور را به درستي بسازد، اما آيا ما چنين ذهنيتي براي ساختن استان و كشور داريم يا تنها درگير روزمرگي هستيم؟ موفقيت هر ملتي در گرو داشتن نقشه درست و هدفمند است. رييسجمهور تجربه خود در عرصه پزشكي را مثال زد و افزود: در دوران تحصيل، تصميم گرفتم تا جايي كه ممكن است، مهارت و علم كسب كنم و حتي دورههاي تكميلي خارج از كشور را دنبال كردم تا بتوانم در عرصههاي مختلف بهترين عملكرد را داشته باشم. آيا چنين ذهنيتي در مديران امروز وجود دارد؟ موفقيت و توسعه نيازمند تلاش، صرف وقت و سرمايهگذاري است.
پزشكيان به نشانههايي كه حاكي از نارضايتي مردم از عملكرد مديران است، اشاره و تاكيد كرد: اگر مردم ناراضي هستند، تقصير مردم نيست، تقصير مدير است. مدير بايد خود را اصلاح و مشكلات را حل كند. هنر خدمتگزاري در اين است كه هم خدمت كنيم و هم پاسخگو باشيم. اعداد و ارقام عملكرد، نشاندهنده ميزان خدمت به مردم است؛ اگر درد مردم را درك كنيم، راهحل پيدا ميكنيم.
رييسجمهور افزود: تجربه من در پزشكي ميگويد، اگر عمل جراحي به خوبي انجام نشود، اگر نحوه برخورد با بيمار و همراهانش درست نباشد، آنها ناراضي ميشوند. ما بايد تمام توان خود را به كار ببنديم تا رضايت مردم جلب شود. هيچ مسالهاي نبايد مانع خدمت به مردم شود. اگر نگاه ما درست باشد و زمان و سرمايه كافي صرف كنيم، ميتوانيم به اهداف بلندمدت برسيم.
پزشكيان با بيان اينكه مديراني كه تنها در روزمرگي غرقند و صبح ميآيند و ظهر ميروند، نميتوانند آينده استان را بسازند، تصريح كرد: مدير بايد خود را مسوول بداند، به دنبال حل مشكلات مردم باشد و نگاهش را تغيير دهد. اگر مردم ناراضي هستند، مقصر مدير است، نه مردم. بايد مشكلات مردم را حل كنيم، حتي اگر ابزار كامل در اختيارمان نيست، بايد با تلاش و هماهنگي راهحل پيدا كنيم. تجربه نشان داده كه وقتي همه تلاش ميكنند، مشكلات قابل حل است و رضايت مردم حاصل ميشود.
رييسجمهور در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اهميت مسووليتپذيري و اصلاح رفتار مديريتي گفت: در بيمارستان هم گاهي با وجود تلاش حداكثري، وضعيت بيماران قابل تغيير نيست و برخي جان خود را از دست ميدهند، با اين حال، وقتي مردم تلاش كادر درمان را ميبينند و ميفهمند كه آنها تمام تلاش خود را كردهاند، حتي اگر موفق نشوند، باز تشكر خواهند كرد.
پزشكيان با اشاره به نارضايتيها در جامعه اظهار داشت: اعداد و شاخصها نشان ميدهد كه ما بايد به خودمان بياييم و خودمان را اصلاح كنيم. هر مديري كه نتواند خودش را اصلاح كند، نميتواند پاسخگو باشد؛ نه در قبال مردم و نه در پيشگاه خدا. مسووليت مديريت سنگين است و اگر فردي صرفا براي مقام و پست در جايگاهي قرار گيرد، نميتواند به درستي به جامعه خدمت كند.
رييسجمهور ادامه داد: تلاش ما بايد همواره براي حل مشكلات مردم باشد و اگر موفق نشديم، بايد به مردم اطلاع بدهيم و از آنها كمك بخواهيم. به عنوان مثال، در زمينه منابع آبي، اگر باران نيايد و پشت سد آب كم باشد، نميتوانيم معجزه كنيم، اما ميتوانيم مردم را ترغيب كنيم مصرف را بهينه و بحران را مديريت كنيم. تمام اقدامات ما بايد بر اساس برنامهريزي دقيق، بهرهگيري از علم و اطلاعات روز و تغيير رفتار مديريتي صورت گيرد تا استان، شهر و كشور در مسير درست پيش برود.
پزشكيان با اشاره به اهميت صرفهجويي در مصرف انرژي گفت: ما روزانه بيش از ۹ ميليون بشكه نفت و گاز مصرف ميكنيم، اگر تنها ۱۰ درصد صرفهجويي كنيم، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشكه صرفهجويي شده كه ميتواند در توسعه و اصلاح زيرساختها مورد استفاده قرار گيرد. صرفهجويي بيشتر هم امكانپذير و نيازمند كنترل دقيق و مديريت مصرف است. استفاده بيرويه از منابع باعث مشكلات جدي خواهد شد و تنها با تغيير رفتار و آگاهي ميتوانيم آنها را كاهش دهيم.
وي با تاكيد بر لزوم دغدغهمندي مدير براي حل مشكلات مردم خاطرنشان كرد: خداوند در قرآن كريم ميفرمايد كه بصيرت و راهنمايي داده شده است، اما نتيجه عملكرد به خود افراد بستگي دارد. ما مقصر هستيم و بايد مسووليت اقدامات خود را بپذيريم. مديري كه دغدغه مردم را ندارد، صلاحيت مديريت ندارد و هيچ دستاوردي براي جامعه ايجاد نميكند.
رييسجمهور در ادامه سخنان خود به اهميت تقوا و رعايت عدالت در مديريت اشاره كرد و گفت: حضرت علي عليهالسلام در خطبه ۱۶ بيان ميكند كه اگر تقوا وجود داشته باشد، هلاكت و نابودي جامعه معنا ندارد. رعايت تقوا يعني توجه به عدالت، انجام بهترين كار ممكن و مسووليتپذيري در قبال مردم. ما بايد به گونهاي عمل كنيم كه رضايت مردم جلب شود.
پزشكيان با اشاره به برخي صفات الهي يادآور شد: ما بايد از اين صفات الهي الهام بگيريم. هر كاري كه انجام ميدهيم بايد بهترين باشد و رضايت مردم را جلب كند. اگر با هم دست به دست هم دهيم و با همفكري مشكلات را حل كنيم، ميتوانيم روند توسعه و اصلاح امور را در استان و كشور به پيش ببريم. در نهايت، بايد از مردم براي همكاري و حل مشكلات كمك گرفت و همواره تلاش كرد تا رضايت آنها جلب شود.
