۳۰۰ واگن تازه در راه است

۱۴۰۴/۰۸/۱۵ - ۰۰:۴۱:۳۷
کد خبر: ۳۶۴۶۹۴

معاون شركت راه‌آهن با بيان اينكه در حال حاضر ۱۳۲۴ دستگاه واگن آماده به كار مسافري و خدماتي خودكشش در كشور داريم، گفت: اخيرا توانستيم مجوزي را از محل منابع تهاتر نفت دريافت كنيم كه ۳۰۰ دستگاه واگن مسافري به صورت اقدام فوري تهيه شود و در حال انجام تشريفات اداري آن هستيم.

معاون شركت راه‌آهن با بيان اينكه در حال حاضر ۱۳۲۴ دستگاه واگن آماده به كار مسافري و خدماتي خودكشش در كشور داريم، گفت: اخيرا توانستيم مجوزي را از محل منابع تهاتر نفت دريافت كنيم كه ۳۰۰ دستگاه واگن مسافري به صورت اقدام فوري تهيه شود و در حال انجام تشريفات اداري آن هستيم. محمد هادي ضيايي مهر در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: اين قطارها در دوبخش برون‌شهري و حومه‌اي خدمات مسافري ارايه مي‌دهد. متوسط عمر اين واگن‌ها ۳۲ سال است و در سال ۳۱ ميليون مسافر را جابه‌جا مي‌كنند. او گفت: ‌داخل كشور توانمندي خوبي در جهت توليد واگن مسافري وجود دارد. چند شركت توليدي در كشور داريم كه در حوزه واگن مسافري توانمند هستند اگرچه ظرفيت‌هاي تعريف شده‌اي دارند ولي اگر منابع تامين شود و حمايت‌ها و بسته‌هاي تشويقي وجود داشته باشد رويكرد راه آهن استفاده از ظرفيت‌هاي توليد داخل است. به گفته ضيايي مهر، اگر ظرفيت‌هاي توليد داخل استفاده و مجددا نياز فوري ايجاد شد از محل واردات آن را برطرف خواهيم كرد. ولي اولويت اول استفاده از توان داخلي است. معاون شركت راه‌آهن اظهار كرد: بخش مسافري اقتصاد مناسبي ندارد زيرا هزينه‌هاي نگهداشت ناوگان بالا است اما درآمد كسب شده از اين حوزه كافي نيست. شركت‌هاي مسافري نمي‌توانند نرخ بليت‌ها را متناسب با هزينه‌هايشان تعيين كنند و اين در حالي است كه كل واگن‌هاي مسافري متعلق به شركت‌هاي خصوصي است و ۱۱ شركت بخش خصوصي در كشور وجود دارد كه واگن‌هاي مسافري متعلق به آنها است. او تصريح كرد: با اين اقتصاد ضعيف شركت‌هاي بخش خصوصي تمايلي به توسعه ناوگان طي سال‌هاي گذشته نداشتند گرچه اخيرا تمايلات بيشتر شده و شرايط كمي بهتر شده است و نوسازي و بهسازي صورت گرفته ولي واقعا كافي نيست و دولت و مجلس بايد به بخش مسافري نگاه حمايتي داشته باشند تا شركت‌ها بتوانند سرمايه‌گذاري كنند و متوسط عمر ناوگان را كمتر كنيم.