هزينه راه‌اندازي قطار؛ يك همت

۱۴۰۴/۰۸/۱۲ - ۰۲:۲۹:۵۶
کد خبر: ۳۶۴۲۱۷

قائم مقام مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: ميزان سرمايه‌گذاري لازم براي راه‌اندازي يك قطار در يك مسير، يك‌هزار ميليارد تومان است.

به گزارش ايرنا، ميرحسن موسوي ديزجي افزود: در بخش مسافري راه آهن در ماه‌هاي گذشته اتفاقات خوبي افتاده است، به‌طوري كه با توجه به تسهيلاتي كه ايجاد شده و همچنين اصلاح نيم‌بند اقتصاد اين صنعت، پس از سال‌ها شاهد بوديم كه شركت‌ها علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري شده‌اند. او گفت: اين علاقه‌مندي هم براي خريد واگن و هم بازسازي سطح يك و ۲ واگن‌هاي قديمي بوده است. قائم مقام راه آهن بيان كرد: براي بازسازي سطح يك و ۲ واگن‌ها، ۲۰ ميليارد تومان به ازاي هر واگن مورد نياز است. اين رقم در بخش خريد واگن به حداقل ۶۰ ميليارد تومان به ازاي هر واگن مي‌رسد. موسوي ديزجي ادامه داد: بر اين اساس، هزينه‌ واگن‌هاي قطار به ۶۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد و چنانچه لكوموتيو را نيز به آن اضافه كنيم، راه‌اندازي يك قطار در يك مسير نيازمند يك‌هزار ميليارد تومان سرمايه خواهد بود. قائم مقام راه آهن بيان ‌كرد: با همه اين اوصاف با توجه به اينكه راه‌اندازي قطارها منافع ملي و اجتماعي داشته و موجب رضايتمندي مردم مي‌شود، شاهد بوديم افزايش تقاضاي شركت‌ها براي كارخانجات و توليد به تدريج در حال افزايش است. او از راه‌اندازي قطار پنج ستاره ساري به مشهد براي نخستين‌بار در هفته گذشته خبر داد و گفت: اين قطار در اولين سير خود با ضريب اشغال ۱۰۰ درصد حركت كرد كه نشان مي‌دهد مردم تمايل به استفاده از خدمات باكيفيت دارند. اين مقام مسوول يادآور شد: پيش از اين قطارهاي پنج ستاره در مسيرهاي بندرعباس، كرمانشاه و خاوران به مشهد راه‌اندازي شده بود و به‌تدريج در حال اضافه كردن ديگر شهرها به قطارهاي پنج ستاره به مقصد مشهد (علاوه بر قطارهاي چهار ستاره) هستيم.