فرسوده‌ها هر سال ۷،۵ ميليارد ليتر سوخت مصرف مي‌كنند

۱۴۰۴/۰۸/۱۲ - ۰۱:۵۰:۲۳
کد خبر: ۳۶۴۱۹۸

مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با اشاره به وضعيت خودروهاي فرسوده در كشور گفت: حدود ۷.۵ ميليون خودروي فرسوده در ايران وجود دارد كه هر سال به‌طور ميانگين ۱۰۰۰ ليتر سوخت مصرف مي‌كنند و مجموع مصرف آنها به ۷.۵ ميليارد ليتر مي‌رسد.

مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با اشاره به وضعيت خودروهاي فرسوده در كشور گفت: حدود ۷.۵ ميليون خودروي فرسوده در ايران وجود دارد كه هر سال به‌طور ميانگين ۱۰۰۰ ليتر سوخت مصرف مي‌كنند و مجموع مصرف آنها به ۷.۵ ميليارد ليتر مي‌رسد. سعيد تاجيك - مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران (ISQI) - در مراسم افتتاح آزمايشگاه آلايندگي خودرو يورو۶، به تشريح برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين مجموعه پرداخت و گفت: در چهار سال گذشته هر آنچه در مجموعه ما سود بود، روي زيرساخت‌ها سرمايه‌گذاري كرده‌ايم و تا سال ۲۰۳۰ افق‌هايي تعريف كرده‌ايم تا به فلسفه وجودي خود، يعني كيفيت بالاي زندگي مردم، دست يابيم. وي درباره سابقه و توسعه آزمايشگاه‌ها توضيح داد: آزمايشگاه فعلي از سال ۱۳۸۴ با استانداردهاي يورو۲ فعال شد و رفته‌رفته بخش‌هاي مختلف مانند آزمايشگاه خودروي سواري، موتورسيكلت، موتور ديزل، خودرو ديزل، خودرو برقي، سامانه تهويه مطبوع خودروها و شيمي كاتاليست و... راه‌اندازي شدند. سال ۱۳۹۶ نيز استاندارد يورو۵ اجرايي شد. تاجيك درباره برنامه‌هاي آتي شركت گفت: امسال قصد داريم آزمايشگاه يورو۶ خودرو و يورو۵ موتورسيكلت را افتتاح كنيم. همچنين مركز تست تصادف از مهم‌ترين اهداف ما است كه پيش‌بيني مي‌كنيم طي دو ماه آينده درنهايت تا ۲۳ آذر، راه‌اندازي شود. راه‌اندازي بزرگ‌ترين كال سنتر كشور نيز از ديگر اهداف مهم ما به شمار مي‌رود. وي با اشاره به سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي آزمايشگاه يورو۶ افزود: براي راه‌اندازي اين آزمايشگاه حدود سه ميليون يورو هزينه شده است. زيرساخت ايجاد شده اميدواريم سريع‌تر فعال شود تا تست‌هاي يورو۶ الزام قانوني پيدا كند، چرا كه فاصله ما با اروپا در اجراي استانداردهاي يورو حدود 10 سال بود و اين فاصله در حال افزايش است. تاجيك همچنين درباره وضعيت معاينه فني خودرو در ايران گفت: معافيت معاينه فني خودرو در ايران چهار سال است، در حالي كه در اروپا دو سال است. حد مجاز استاندارد معاينه فني ما سه برابر استاندارد يورو۵ است كه مناسب نيست و بايد اصلاح شود. سوخت غير استاندارد نيز ضعف مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.