آمار تكاندهنده از اضطراب دانشآموزان
محمدصادق خدايي، كارشناس مسوول مشاوره اداره كل آموزش و پرورش استان يزد، ضمن اشاره به دادههاي سامانه نماد (نظام مراقبت اجتماعي دانشآموزان)، اظهار كرد: استان يزد بر طبق آمارهاي موجود، در زمينه اختلالات اضطرابي دانشآموزان، رتبه اول و در زمينه افسردگي در بين دانشآموزان نيز رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده است.،
محمدصادق خدايي، كارشناس مسوول مشاوره اداره كل آموزش و پرورش استان يزد، ضمن اشاره به دادههاي سامانه نماد (نظام مراقبت اجتماعي دانشآموزان)، اظهار كرد: استان يزد بر طبق آمارهاي موجود، در زمينه اختلالات اضطرابي دانشآموزان، رتبه اول و در زمينه افسردگي در بين دانشآموزان نيز رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده است.، وي اين آمارها را به تنهايي گوياي عمق فاجعهاي در حال وقوع بين دانشآموزان يزدي خواند و گفت: استان يزد همواره يكي از قطبهاي علمي كشور بوده و دانشآموزان يزدي طي سه دهه گذشته عملكرد درخشاني در كنكور سراسري داشتهاند ولي هرچند اين موفقيتها براي يزد و يزديها افتخارآفرين است اما منجر به ايجاد فشار روحي مضاعف بر دانشآموزان شده است. اين مسوول افزود: انتظارات بالاي خانوادهها، معلمان و جامعه از دانشآموزان يزدي، فضاي رقابتي شديدي را ايجاد كرده كه ميتواند منشأ استرس و اضطراب باشد.
وي در ادامه با بيان اينكه افسردگي يك اختلال شناخته شده و شايع روانشناختي است، از ويژگيهاي اين عارضه را اختلال در خواب، اختلال در اشتها، بيانگيزگي و اهمال كاري، نااميدي نسبت به ابعاد گوناگون زندگي، احساس بيارزشي، انزوا و گوشهگيري و غم و اندوه ذكر كرد كه به صورت يك تشكل گسترده بر تمام دنياي فرد سايه مياندازد. خدايي ادامه داد: افسردگي معمولاً با يك اختلال ديگر به نام اضطراب پا به دنياي فرد ميگذارد و اين دو عارضه دنياي فرد را دگرگون ميسازد. وي در ادامه به راهكارهاي درماني افسردگي اشاره كرد و گفت: مهمترين درمان افسردگي درمان دارويي توسط روانپزشك و درمان روانشناختي توسط روانشناس و مشاور است، ضمن اينكه ارتباط فرد با خود و ديگران و جامعه ميتواند در درمان افسردگي تاثير زيادي داشته باشد. اين كارشناس مسوول اضافه كرد: با غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان و بهرهگيري آنها از تنوعهاي مختلف فرهنگي و هنري و همچنين در مدارس و در خانوادهها، ورزش و تحرك بدني ميتواند تاثير بسزايي در كاهش اضطراب و افسردگي دانشآموزان داشته باشد. وي افزود: هر چقدر موفقيت دانشآموزان در مدارس بيشتر شود، دانشآموزان از دنياي افسردگي فاصله ميگيرند به شرط اينكه به دست آوردن موفقيت از رقابت شديد به دور باشد تا دانشآموزان دچار فشار روحي و دچار افسردگي و اضطراب نشوند.
