مسير ورود خودرو به بورس
بهمن فلاح، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه آيا عرضه خودرواي دي يونيكس شركت فولكس واگن در بورس كالا ميتواند زمينهساز ورود خودروهاي بيشتر به بورس كالا شود، توضيح داد: «با عرضه خودرو در بورس كالا، روند كشف قيمت بر پايه عرضه و تقاضا انجام ميشود و از قيمتگذاري دستوري فاصله ميگيرد.
بهمن فلاح، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه آيا عرضه خودرواي دي يونيكس شركت فولكس واگن در بورس كالا ميتواند زمينهساز ورود خودروهاي بيشتر به بورس كالا شود، توضيح داد: «با عرضه خودرو در بورس كالا، روند كشف قيمت بر پايه عرضه و تقاضا انجام ميشود و از قيمتگذاري دستوري فاصله ميگيرد. در اين سازوكار، نقش واسطهها و سفتهبازان به حداقل ميرسد و خودرو با قيمت واقعي و منصفانه به دست مصرفكننده ميرسد. شفافيت معاملات و محدوديتهاي موجود براي سفتهبازي در بورس كالا، موجب اعتماد بيشتر خريداران و فروشندگان ميشود.»
اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: «اين روند ميتواند فرصتي مهم براي شركتهاي خودروساز داخلي باشد تا محصولات خود را در بستري منظم و شفاف عرضه كنند. بهويژه، عرضه خودروي فولكسواگن و همچنين گواهي خودروي T۹ كرمانموتور ميتواند سرآغازي براي عرضه گستردهتر محصولات خودروسازان در بورس كالا باشد.» فلاح تاكيد كرد: «با تداوم اين روند، انتظار ميرود صنعت خودروي ايران بتواند پس از نزديك به ۵ دهه از قيد و بند قيمتگذاري دستوري رهايي يابد. اين تحول، نهتنها زيانهاي ناشي از سياستهاي غيرواقعي قيمتگذاري را كاهش ميدهد، بلكه زمينه را براي افزايش توليد، فروش اقتصادي و حذف رانتها و واسطههاي غيرمولد فراهم ميكند.» او در پايان گفت: «در سالهاي گذشته، تجربههاي محدودي از عرضه خودرو در بورس كالا وجود داشت؛ اما در شرايط كنوني، آغاز عرضه از خودروهاي خاص و كمتر عامهپسند ميتواند مقدمهاي براي ورود خودروهاي توليد انبوه و پرتيراژ به اين بازار باشد. حركت به اين سمت ميتواند به ساماندهي بازار خودرو و واقعيشدن قيمتها بينجامد.»
