پاسخ به ۵۴۳ هزار پرسش بورسي

۱۴۰۴/۰۸/۰۸ - ۰۱:۱۸:۱۶
کد خبر: ۳۶۳۶۸۹

سپرده‌گذاري مركزي از پاسخگويي به بيش از ۵۴۳ هزار تماس در مركز تماس ذي‌نفعان بازار سرمايه (۱۵۶۹) در مهر ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام كرد بر اساس آمار «سهام عدالت» هم‌چنان مهم‌ترين دغدغه سهام‌داران بوده و بيش از نيمي از تماس‌ها را به خود اختصاص داده است.

سپرده‌گذاري مركزي از پاسخگويي به بيش از ۵۴۳ هزار تماس در مركز تماس ذي‌نفعان بازار سرمايه (۱۵۶۹) در مهر ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام كرد بر اساس آمار «سهام عدالت» هم‌چنان مهم‌ترين دغدغه سهام‌داران بوده و بيش از نيمي از تماس‌ها را به خود اختصاص داده است.

آمار مهر مركز ۱۵۶۹ يك نكته مهم را برجسته مي‌كند: تمركز (۷۸درصد) تماس‌ها مختص به سهام عدالت بوده است. اين موضوع نشان‌دهنده يك «فشار و درخواست اطلاعاتي» مضاعف است كه از ماهيت خاص سهام عدالت (گستردگي مخاطبان، پرداخت سود و پيچيدگي‌هاي مربوط به وراث) ناشي مي‌شود.

نكته جالب توجه اين است كه مسائل مربوط به سجام و درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه سهم ۱۶ درصدي را شامل مي‌شود. اين امر بيانگر آن است كه با وجود گذشت زمان از راه‌اندازي اين سامانه‌ها، هنوز بخش قابل توجهي از سهام‌داران براي استفاده از زيرساخت‌هاي الكترونيكي و ثبت اطلاعات نياز به راهنمايي دارند.

بر اساس آمار منتشر شده از مجموع ۶۱۳ هزار و ۳۰۷ تماس ورودي با مركز تماس ذي‌نفعان بازار سرمايه (۱۵۶۹) در مهر سال جاري، به ۵۴۳ هزار و ۴۷۲ تماس پاسخ داده شده است.

بر اساس اين گزارش در اين بازه زماني بيشترين دلايل تماس مربوط به سهام عدالت بوده است به‌طوري‌كه ۷۸ درصد سئوالات درباره سهام عدالت با موضوع «سود سهام عدالت و تقسيم سهام عدالت متوفيان»، ۱۶ درصد تماس‌ها با اين مركز درباره سجام «نحوه ثبت نام شخص حقيقي و آدرس وب سايت» و ۳ درصد درباره «درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه»، ۲ درصد درباره «فرآيندهاي شركتي» و يك درصد درباره «سامانه كارا» بوده است.

سوالات و موارد مربوط به سامانه‌ درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه Dara با ۵ هزار و ۵۳۳ تماس، با موضوع «نحوه استفاده از درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه» و فرآيندهاي شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه با ۳ هزار و ۸۹۰ تماس با موضوع نحوه انتقال سهام متوفي به صورت الكترونيكي و فرآيند توقيف سهام» از ديگر موارد مطرح شده از سوي مردم در اين بازه زماني بوده است.

اين گزارش مي‌افزايد: در اولين ماه پاييز سال جاري، در مجموع ۳۵۶ نفر درباره سهام عدالت «سود، فوت‌شده‌ها، جاماندگان و تقسيم سهام متوفي»، ۳۱ نفر در خصوص سجام «نحوه ويرايش اطلاعات، واريز نشدن سود، نحو ثبت‌نام حقيقي و حقوقي» و ۵ نفر درباره درگاه ذي‌نفعان بازار سرمايه «نحوه ثبت درخواست در ميز خدمت» با مراجعه حضوري به شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه نسبت به دريافت پاسخ و راهنمايي اقدام كرده‌اند.