مناسبسازي شهر تهران رها شده است
تهران با جمعيتي حدود ۹.۵ ميليون نفر و با احتساب حومه، به بيش از ۱۶ ميليون نفر ميرسد. اين جمعيت گسترده، نيازهاي متنوعي را در زمينههاي مختلف شهري ايجاد ميكند، و اين درحالي است كه حملونقل عمومي در تهران با مشكلاتي مواجه است و بهويژه براي افراد داراي معلوليت ايجاد چالش ميكند.
تهران با جمعيتي حدود ۹.۵ ميليون نفر و با احتساب حومه، به بيش از ۱۶ ميليون نفر ميرسد. اين جمعيت گسترده، نيازهاي متنوعي را در زمينههاي مختلف شهري ايجاد ميكند، و اين درحالي است كه حملونقل عمومي در تهران با مشكلاتي مواجه است و بهويژه براي افراد داراي معلوليت ايجاد چالش ميكند.
مطالعات نشان ميدهند كه اين افراد به دليل مسائل ايمني، هزينهبر بودن و ناكارآمدي برخي وسايل نقليه عمومي، تمايل كمتري به استفاده از حملونقل عمومي دارند. براي مثال، در منطقه ۸ تهران، پيشنهادهايي مانند تقسيم منطقه به زيرمنطقههاي كوچكتر، طراحي خيابانهاي كامل و ايجاد سيستم پارك و سواري مطرح شده است تا شرايط حملونقل براي اين گروهها بهبود يابد.
در اين ميان با توجه به جمعيت بالاي تهران و نيازهاي ويژه افراد داراي معلوليت، مناسبسازي معابر و حملونقل عمومي امري ضروري است. اقدامات شهرداري در اين زمينه، اگرچه در حال انجام است، اما نيازمند توجه بيشتر و اجراي موثرتر براي پاسخگويي به نيازهاي شهروندان است.
موضوع مناسبسازي معابر و حملونقل عمومي موضوعي بود كه در جلسه ديروز (6 آبان ماه) شوراي شهر تهران، مورد بررسي قرار گرفت، در اين جلسه اعضا با ارايه گزارشها و انتقادات خود، به بررسي عملكرد شهرداري در حوزههاي مناسبسازي معابر، حملونقل عمومي و مديريت حريم پايتخت پرداختند.
ناصر اماني، عضو شوراي شهر تهران، در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به بازديد از نمايشگاه بينالمللي همام ويژه هنرمندان توانياب، عملكرد مديريت شهري را ناكافي دانست و گفت: شهرداري تهران ميتوانست با حضور در نمايشگاه اقدامات خود براي تسهيل زندگي راحت جانبازان و معلولان را ارايه كند و در كنار آن نيز حرف دل معلولان را بشنود.
اماني افزود: برجهاي زيادي در تهران به بهرهبرداري رسيده كه جايي براي ورود معلولان در آن وجود ندارد؛ عدم مناسبسازي سرويسهاي بهداشتي نيز يك معضل ديگر در شهر تهران است.
او در ادامه تاكيد كرد كه در دوره قبلي، شهردار يك مشاور معلول براي اقدام در سطح شهر داشت، اما اكنون اين كار رها شده است ونميدانيم كجاي شهر اين مناسبسازيها اتفاق ميافتد.
پاسخ شهرداري:
اقدامات كافي انجام شده است؟
در واكنش به اظهارات اماني، مجيد باقري، معاون شهردار تهران، اعلام كرد كه۱۰۰ درصد ضوابط شهرداري براي متناسبسازي ساختمانها رعايت شده است. يك ميليون متر مربع، ۲۱۳ ساختمان و ۱۷۳ بوستان متناسبسازي شده است.
با اين حال، فعالان و اعضاي شورا تاكيد كردند كه اين اقدامات در عمل ديده نميشوند و شهروندان همچنان با مشكلات متعدد روبهرو هستند. مهدي اقراريان، عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران، به مديريت ترافيك پايتخت انتقاد كرد و گفت: شهروندان تهراني بزرگترين زيانديدگان رويكرد نمايشي و گزارشي در مديريت ترافيك پايتخت هستند و اين معضل نه تنها كاهش نيافته، بلكه پيچيدهتر و گستردهتر شده است.
او با اشاره به گذشت بيش از چهار سال از دوره مسووليت دكتر زاكاني در شهرداري تهران افزود: با وجود وعدههاي متعددي كه در زمينه حل معضل ترافيك تهران داده شد، امروز نه تنها شاهد بهبودي در اين حوزه نبودهايم، بلكه مشكلات ترافيكي تشديد شده است.به گفته اقراريان، حكمراني نمايشي و گزارشي در تهران باعث شده كه زندگي روزمره مردم بهشدت متاثر شود، اما او ابراز اميدواري كرد كه روند مديريت ترافيك در ماههاي باقيمانده اصلاح شود.
اقدامات تازه در حوزه حملونقل عمومي
ميثم مظفر، رييس كميته برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، در جلسه شورا گزارشي از پيشرفت پروژههاي حملونقل عمومي ارايه كرد. او از ورود ۹۰ دستگاه اتوبوس برقي به تهران تا ماه آينده خبر داد و توضيح داد كه با اين پارت آخر، تمام خطوط منطقه مركزي و جنوبي تهران برقي ميشود كه اين اتفاق خيلي خوب و مباركي است. مظفر همچنين درباره پروژه واگنهاي مترو گفت: تعداد نهايي واگنهاي ورودي به پايتخت ۱۰۷۱ واگن خواهد بود كه شامل ۶۳۰ واگن مندرج در قرارداد اوليه، به علاوه ۲۵ درصد افزايش و ۲۸۰ واگن تكميلي ديگر است. او جزييات تأمين مالي و مشكلات پيشآمده به دليل تحريمها و تغييرات دولت امريكا را نيز تشريح كرد و خاطرنشان كرد كه با تدابير مناسب، قرارداد با موفقيت عملياتي شده است.
متروباسها و تاكسيهاي برقي آينده حملونقل تهران
مظفر در ادامه افزود: اتوبوسهاي ۲۶ متري متروباس براي خطوطي استفاده ميشوند كه نياز به جابهجايي بيش از ۶۰۰۰ نفر در روز دارند. او همچنين درباره تاكسيهاي برقي گفت: قرارداد تاكسيهاي برقي با شركت آيون به ظرفيت ۱۷۵۲ دستگاه منعقد شده و فعاليت آنها در سطح شهر آغاز شده است.
اين اقدامات، در كنار تأمين اتوبوسهاي ديزلي داخلي، تلاشهاي جدي مديريت شهري براي كاهش مشكلات حملونقل عمومي تهران را نشان ميدهد.
ضرورت مشاور امور معلولان و بازنگري در قوانين استخدامي
احمد صادقي، رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر، با اشاره به مشكلات تردد معلولان در سطح شهر گفت: به جاي نقد سازنده نميتوان به سمت سياهنمايي برويم، اما حل موضوع ترافيك نيازمند سرمايهگذاري گسترده است. با اين حال، مشكلات معلولان بايد جدي گرفته شود. جعفر تشكريهاشمي، ديگر عضو شوراي شهر هم تاكيد كرد: شورا شأن نهاد بالادستي براي شهرداري دارد و بايد گامبهگام مسائل را بررسي كند. طبق قانون، سه درصد از استخدامها بايد از ميان معلولان و جانبازان عزيز باشد. او پيشنهاد كرد كه شهرداري هداياي مناسبتي را از توليدات افراد توانياب خريداري كند تا كسبوكار و فعاليت آنان توسعه يابد و از اين طريق حمايت عملي از جامعه معلولان صورت گيرد.پرويز سروري، نايبرييس شوراي شهر تهران، به اختلاف نظر ميان استانداري و شوراي شهر درباره حريم تهران اشاره كرد و گفت: تهران نبايد براي حريم شهرهاي ديگر مزاحمت ايجاد كند و آنها نيز نبايد احساس كنند تهران وارد حريمشان شده است. نيازمند مديريت يكپارچه حريم هستيم. او افزود كه شهردار تهران و هيات دولت از طريق فرمانداري و استانداري، پيگيري لازم براي رفع اين اختلافها را انجام ميدهند.
ميان وعدهها و واقعيتهاي شهر
جلسه شوراي شهر تهران، بازتابدهنده پيچيدگي و چالشهاي متعدد در مديريت شهري پايتخت است. از يك سو، اقدامات شهرداري در حوزه حملونقل عمومي و ارايه اتوبوس و قطارهاي جديد، نشاندهنده تلاشها براي بهبود وضعيت است؛ از سوي ديگر، مشكلات جدي در مناسبسازي شهر براي معلولان، حكمراني نمايشي و معضلات حريم شهري همچنان پابرجاست.
شهروندان تهراني، به عنوان بزرگترين زيانديدگان، انتظار دارند كه وعدهها به واقعيت تبديل شود و شورا و شهرداري با شفافيت و اقدام عملي، كيفيت زندگي در پايتخت را ارتقا دهند.
