افزايش ۴،۵ درصدي صادرات لوازم خانگي در نيمه اول سال

۱۴۰۴/۰۸/۰۳ - ۰۲:۳۱:۳۲
کد خبر: ۳۶۲۸۹۸

معاون وزير صمت با بيان اينكه عمق داخلي‌سازي صنعت لوازم خانگي از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد ارتقا پيدا كرده است، از افزايش ۴.۵ درصدي صادرات لوازم خانگي در نيمه نخست سال خبر داد.

معاون وزير صمت با بيان اينكه عمق داخلي‌سازي صنعت لوازم خانگي از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد ارتقا پيدا كرده است، از افزايش ۴.۵ درصدي صادرات لوازم خانگي در نيمه نخست سال خبر داد. ابراهيم شيخ، معاون صنايع عمومي وزير صمت در حاشيه افتتاح نمايشگاه لوازم خانگي روز پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ در جمع خبرنگاران، گفت: لوازم خانگي در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۰ درصد رشد را در صنعت لوازم خانگي تجربه كرد. وي افزود: در شش ماهه گذشته هم اگرچه ميزان رشد توليد كاهشي بوده، اما ۴.۵ درصد افزايش صادرات داشتيم. معاون صنايع عمومي وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه استراتژي اصلي ما در صنعت لوازم خانگي افزايش صادرات است، افزود: انشالله در دستور كار داريم كه به ۸۰۰ ميليون دلار صادرات در افق برنامه دست پيدا بكنيم. همچنين توليد كالاهايي با انرژي‌بري اندك توليد شود مثلا گريد انرژي A‌تري پلاس و A پلاس و كالاهاي لوازم خانگي كه مصرف انرژي كمي دارند. در اين راستا برنامه‌ريزي كرديم كه بتوانيم مواد اوليه اين صنعت اعم از محصولات پتروشيمي و فولادي را با تسهيل بيشتري در اختيار اين صنعت قرار بدهيم. به گفته شيخ، در اين صنعت نزديك ۲۲ ميليون قطعه كالا توليد شده است. نزديك ۲ تا ۳ ميليون قطعه نيز از كشورهاي مختلف وارد كشور شده است. برنامه ما در وزارت صنايع اين است كه قانون مرزنشيني را به واردات مواد و قطعات و تجهيزات مورد نياز صنايع داخلي و توليدكنندگان تبديل كنيم تا آنها توليدات خود را با كيفيت و با دقت بهتر و با قيمت مناسب‌تري عرضه كنند. وي افزود: واردات كالاهاي ساخته‌شده مشابه توليد داخل با عوارض اندك مي‌تواند به كالاهاي داخلي و توليدكنندگان آسيب بزند. به همين دليل، تلاش داريم كه قانون ته‌لنجي و مرزنشيني را در جهت تقويت توليد استفاده كنيم. معاون وزير صمت در مورد قيمت لوازم خانگي توليد داخل نسبت به خارجي، گفت: قيمت لوازم خانگي توليدشده در كشور به نسبت كالاهاي مشابه پايين‌تر است. همچنين رضايت مشتريان ايراني از لوازم خانگي بيش از ۸۰ درصد است. ما بايد تلاش كنيم كه سياست‌هاي صنعتي ما مانند همه كشورهاي دنيا به سمتي حركت كند كه هم قيمت و هم كيفيت و هم توسعه صادرات در صنعت لوازم خانگي اتفاق بيفتد.  شيخ افزود: ما در حال حاضر يك بازار داخلي پررقابتي را داريم. درست است كه رقباي خارجي هم در بازار ما حضور دارند، اما نقش آنها كم‌رنگ‌تر است، ولي همين طور كه شما در اين نمايشگاه مشاهده مي‌كنيد، بيش از ۲۰۰ شركت كوچك و بزرگ هم در اين نمايشگاه وجود دارند.