رشد ۶ درصدي صادرات غيرنفتي
محسن منتظري، مديركل دفتر برنامهريزي و پايش سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند صادرات در سال جاري گفت: در ماههاي نخست سال شاهد كاهش صادرات بوديم، بهويژه در بخش پتروشيمي و گاز، اما در ادامه و تا پايان ششماهه اول، وضعيت بهبود يافت و به لحاظ وزني حدود شش درصد رشد ثبت شد. از نظر ارزشي نيز عملكرد مشابه سال گذشته بوده است.
محسن منتظري، مديركل دفتر برنامهريزي و پايش سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند صادرات در سال جاري گفت: در ماههاي نخست سال شاهد كاهش صادرات بوديم، بهويژه در بخش پتروشيمي و گاز، اما در ادامه و تا پايان ششماهه اول، وضعيت بهبود يافت و به لحاظ وزني حدود شش درصد رشد ثبت شد. از نظر ارزشي نيز عملكرد مشابه سال گذشته بوده است. وي افزود: در سه بخش صنعت، معدن و كشاورزي رشد صادرات داشتيم كه نشاندهنده پويايي در حوزههاي غيرنفتي است. منتظري با اشاره به مشكلات صادركنندگان گفت: مهمترين دغدغه فعالان اقتصادي، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات است. آنها معتقدند نرخ بازگشت بايد متناسب با هزينههاي واقعي توليد باشد، نه كمتر از نرخ ارز آزاد. خوشبختانه بانك مركزي پذيرفته كه صادركنندگان فولاد و پتروشيمي بتوانند ارز خود را در تالار دوم بازار ارايه دهند كه قيمتها در آن واقعيتر است. او افزود: اين تصميم به بهبود جريان تأمين ارز و كوتاهشدن صف تخصيص كمك ميكند و شرايط را براي صادركنندگان كوچك و متوسط نيز تسهيل خواهد كرد. منتظري درباره كاهش صادرات محصولات سنتي مانند فرش، پسته و زعفران نيز به راديو تهران گفت: صادرات فرش در سالهاي گذشته به بيش از يك ميليارد دلار ميرسيد، اما اكنون به حدود 50 ميليون دلار كاهش يافته كه رقم واقعي نيست، چون بخشي از صادرات بهصورت چمداني انجام ميشود. با اين حال، تحريمها و رقابت ساير كشورها نقش زيادي در اين اُفت داشتهاند. وي افزود: در مورد زعفران نيز مشكل اصلي، فروش فلهاي و نبود بستهبندي مناسب است. خريداران خارجي با خريد فلهاي، بستهبندي و برندگذاري مجدد انجام ميدهند و ارزش افزوده را براي خود نگه ميدارند. راهحل ما حضور مستقيم در بازارهاي هدف از طريق فروش آنلاين و شبكههاي مويرگي است تا محصول ايراني مستقيماً به دست مصرفكننده برسد.
