لزوم صادرات خرما بر اساس روش‌هاي جديد بازاريابي بين‌المللي

۱۴۰۴/۰۸/۰۱ - ۰۲:۳۴:۴۶
کد خبر: ۳۶۲۷۷۶

رييس اتاق ايران گفت: ضمن لزوم شبكه‌سازي بين حوزه توليد، تامين و صادرات و طراحي روش‌هاي بازاريابي بين‌المللي در حوزه خرما بايد مشوق‌هاي صادراتي تعريف و اجرايي شود.

رييس اتاق ايران گفت: ضمن لزوم شبكه‌سازي بين حوزه توليد، تامين و صادرات و طراحي روش‌هاي بازاريابي بين‌المللي در حوزه خرما بايد مشوق‌هاي صادراتي تعريف و اجرايي شود.

صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران با حضور در مراسم افتتاحيه اين همايش تصريح كرد: انتظار مردم از مسوولان اين است كه سياست‌هايي كه براي زندگي مردم مي‌نويسند، به‌روز باشند، چراكه امروز آنچه تهيه و اجرا مي‌شود، تاريخ گذشته هستند و بنابراين بايد تغيير و تحولي را در اين سياست‌ها شاهد باشيم. خرما يك نعمت خدادادي است كه مي‌تواند براي كشور توليد ثروت كند؛ اما امروز به دليل نبود زيرساخت‌هاي اوليه، رشد نكرده و اين مايه تاسف است.

او از «خرما» به عنوان يكي از پنج محصول كشاورزي صادراتي برتر ايران ياد كرد و در عين حال اين محصول را از ويژگي‌هاي اصلي دو شهر آبادان و خرمشهر دانست و گفت: نمي‌توان در آبادان بود و خرمشهر سرافراز را ياد نكرد. آبادان و خرمشهر نه فقط به خاطر «نخلستان‌هاي فراوان» داراي وجه تشابه هستند، بلكه هر دو را مي‌توان پيشتازان مقاومت و ايثار در ايران‌زمين دانست. علاوه بر اين، موقعيت جغرافيايي و اهميت اقتصادي آبادان و خرمشهر، آنها را به دروازه جنوب ايران تبديل كرده است.

حسن‌زاده دومين بزرگداشت روز ملي خرماي ايران را فرصتي برشمرد تا در آن درباره توسعه صنعت خرما در كشور به صورت واقع‌بينانه به گفت‌وگو بنشينيم.

او افزود: با وجود همه ظرفيت‌هاي عظيم نخلستان‌ها و تلاش نخل‌داران ايراني، اما مطالعات اتاق ايران نشان مي‌دهدكه هنوز از نظر ارتقاي بهره‌وري در اين صنعت عظيم، جاي رشد بسياري وجود دارد.

 رييس اتاق ايران بر اين باور است كه براي حفظ نخلستان‌ها و افزايش بهره‌وري و ارتقاي كمي و كيفي توليدات صنعت خرما، نيازمند رويكرد علمي و كارشناسي هستيم. در اين راستا، گسترش مطالعات دانشگاهي در زمينه كاهش آسيب‌هاي شوري آب در نخلستان‌ها بايد در اولويت مراكز علمي قرار گيرد.

او از فعالان بخش خصوصي نيز خواست تا در «توسعه مكانيزاسيون» و «استفاده از فناوري‌هاي نوين و روش‌هاي هوشمند و مكانيزه در نخلستان ها» را به مرحله اجرا برسانند، چراكه انتظار مي‌رود «انجمن ملي خرماي ايران» به عنوان تنها تشكل اقتصادي فعال در اين حوزه، پيشتاز در عرصه فرهنگ‌سازي براي گسترش كاربرد فناوري در صنعت خرما باشد.

 رييس اتاق ايران بر اساس آمارها تصريح كرد: بخش قابل توجهي از خرماي ايران به دليل عدم توسعه صنايع فرآوري و تبديلي، به صورت خام‌فروشي عرضه مي‌شود. اين درحالي است كه با طراحي مشوق‌هاي مالي و اعتباري براي فعالان صنعت خرما، مي‌توان به ايجاد و توسعه واحدهاي فرآوري كمك كرد. از اين طريق، مي‌توان با ايجاد ارزش‌افزوده بيشتر، به تكميل زنجيره ارزش خرما از توليد تا صادرات پرداخت.

 حسن‌زاده علاوه بر اين، از سازمان توسعه تجارت ايران نيز درخواست كرد تا در تدوين سياست‌هاي تجاري محصول خرما، مشوق‌هاي صادراتي ويژه‌اي براي صادركنندگان خرما در نظر بگيرد. در اين راستا فعالان اقتصادي برجسته اين صنعت معتقدند در صورت عدم اعمال عوارض و محدوديت‌هاي صادراتي، مي‌توان صادرات اين محصول را در يك بازه زماني سه ساله، حداقل به دو برابر رساند.

او همچنين رعايت ثبات مقررات در زمينه صادرات خرما را عاملي دانست تا سرمايه‌گذاران و صادركنندگان رغبتي دوچندان براي اهتمام بيشتر نسبت به اين حوزه داشته باشند.

 حسن‌زاده خاطرنشان كرد: جامعه صادركنندگان اين محصول نيز با «شبكه‌سازي بين توليدكنندگان، تامين‌كنندگان و صادركنندگان» و «طراحي روش‌هاي بازاريابي بين‌المللي و نوين» مي‌توانند در راستاي گسترش و تقويت بازارهاي هدف صادراتي خرما گام بردارند. همچنين اعطاي تسهيلات كم‌بهره از سوي نظام بانكي با هدف به‌روزرساني تجهيزات برداشت و بسته‌بندي و توسعه صنايع فرآوري خرما را يك راهكار پرفايده و موثر در توسعه اين صنعت مي‌دانيم.  او برگزاري اين‌گونه بزرگداشت‌ها و همايش‌هاي تخصصي را فرصتي براي ديدار و همفكري فعالان اقتصادي حوزه‌هاي تخصصي به منظور هم‌افزايي و ايجاد همدلي بيشتر در جامعه فعالان اقتصادي دانست.

 رييس اتاق ايران علاوه بر همه مواردي كه درباره بايسته‌هاي فعاليت‌هاي سياستگذاران، مجريان و ذي‌نفعان براي توسعه صنعت خرما و تكميل زنجيره ارزش اين صنعت مطرح شد، تصريح كرد: همدلي فعالان اين صنعت و ارتقاي استانداردها در اين حوزه مي‌تواند به رونق بيشتر صنعت خرما منجر شود. 

محسن رشيد فرخي، رييس انجمن ملي خرما ايران نيز در اين مراسم گفت: طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته اين روز را در يكي از استان‌هاي جنوبي برگزار مي‌كنيم تا علاوه بر خرما، ساير دغدغه‌هاي اقتصادي منطقه مطرح و بررسي شود. بخش خصوصي بايد با تكيه بر توانمندي‌هاي خود براي حل چالش‌هاي موجود برنامه‌ريزي كند هرچند بدون شك به حمايت‌هاي دولتي و حاكميتي نياز دارد. اين فعال اقتصادي تب اقتصادي ايران را ارزش پول ملي كشور دانست و گفت: با وجود اينكه تب اقتصاد ايران به دليل افت ارزش پول ملي، بسيار بالا رفته؛ اما هميشه براي درمان سراغ داروهايي مي‌رويم كه تاريخشان گذشته است براي همين نتوانستيم به توفيق برسيم. او از بخشنامه‌هاي مشكل‌ساز كه بدون هيچ بررسي كارشناسي تدوين شدند، انتقاد كرد و افزود: براي نمونه عوارض صادراتي انواع خرما را به‌گونه‌اي تعيين مي‌كنند كه برآمده از نگاه كارشناسي نيست و تا زماني كه اين اشتباهات را نپذيريم، وارد مرحله اصلاح و بهبود نخواهيم شد.