تكرار يك اتفاق نگران‌كننده براي اينترنت

۱۴۰۴/۰۸/۰۱ - ۰۲:۰۸:۴۹
کد خبر: ۳۶۲۷۶۱

 قطعي اخير «خدمات وب آمازون»، بار ديگر نشان داد ستون فقرات اينترنت، تا چه حد مي‌تواند شكننده باشد و جهان تا چه اندازه به سرويس‌هاي آنلاين وابسته شده است.

 به گزارش ايسنا، «خدمات وب آمازون» (AWS) كه بخش عمده‌اي از اينترنت را پشتيباني مي‌كند، دوشنبه هفته جاري، به مدت چند ساعت از كار افتاد و چندين وب‌سايت و اپليكيشن اصلي را از كار انداخت. از خدمات بانكي گرفته تا شبكه‌هاي اجتماعي، سايت‌هاي رزرو بليت هواپيما و خريد آنلاين، هزاران سرويس مختل شدند و ميليون‌ها نفر در سراسر جهان كه بسياري از آنها در حال رفتن به محل كار در كرانه شرقي امريكا بودند، قادر به سفارش قهوه با گوشي يا دسترسي به اپليكيشن‌هاي مهم نبودند. اگرچه «خدمات وب آمازون» و رقبايش عموما قوي هستند، اما اينترنت يك شبكه پيچيده از سرويس‌هاي همپوشاني است كه فقط به اندازه ضعيف‌ترين كد آنها، قابل اعتماد هستند. علت اصلي قطعي روز دوشنبه هنوز ناشناخته است، اما سرويسي كه نام‌هاي وب دوستانه را به آدرس‌هاي‌آي پي تبديل مي‌كند، قادر به برقراري ارتباط با پايگاه‌هاي داده عظيم هزاران شركت كه توسط آمازون ميزباني مي‌شوند، نبود. قطعي‌هاي گذشته در اين مقياس به دليل طيف گسترده‌اي از خطاها، از جمله به‌روزرساني‌هاي معيوب، تزريق تصادفي كد بد يا تغيير در نرم‌افزار شخص ثالث كه با يك سرويس به خوبي كار نمي‌كند، رخ داده است. به ندرت، قطع كابل اينترنت، حملات سايبري يا حملات انكار سرويس مستقيم مي‌تواند سرورهايي را كه ميزبان اپليكيشن‌هاي كليدي هستند، از كار بيندازد يا دچار بار اضافي كند. اما فراواني نسبي اين رويدادها نشان‌دهنده فقدان افزونگي‌هاي لازم و خدمات رقابتي است. برخي از كارشناسان اينترنت مي‌گويند كه اغلب اوقات، شركت‌ها تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در يك سبد خدمات ابري قرار مي‌دهند. راب جاردين، مدير ارشد ديجيتال در شركت امنيت سايبري «نيم وي‌پي‌ان» (NymVPN)، در اين باره گفت: اينترنت در ابتدا براي غيرمتمركز و مقاوم بودن طراحي شده بود، اما امروزه بخش زيادي از اكوسيستم آنلاين ما در تعداد كمي از مناطق ابري متمركز شده است. وقتي يكي از اين مناطق دچار نقص مي‌شود، تاثير آن فوري و گسترده است. اين مشكلات مي‌توانند زماني اتفاق بيفتند كه سيستم‌ها بيش از حد بارگذاري شوند يا بخش كليدي شبكه از كار بيفتد؛ و از آنجا كه بسياري از وب‌سايت‌ها و برنامه‌ها به AWS متكي هستند، تاثير اين مشكلات به سرعت گسترش مي‌يابد. «خدمات وب آمازون» اغلب اختلالات بزرگي مانند اين را تجربه نمي‌كند و آخرين مورد در سال ۲۰۲۱ رخ داد. در سال ۲۰۲۴، بزرگ‌ترين قطعي فناوري اطلاعات، بخش‌هاي بزرگي از اينترنت را از كار انداخت. در اين اتفاق، يك نقص نرم‌افزاري شركت «كلود استرايك»، باعث از كار افتادن رايانه‌ها، لغو پروازها و اختلال در فعاليت بيمارستان‌هاي سراسر جهان شد و پنج ميليارد دلار ضرر مستقيم تجاري به بار آورد. يك اشكال در سيستم تست ابري «كلود استرايك»، يك به‌روزرساني مشكل‌ساز را به رايانه‌هاي سراسر جهان تحميل كرد. بر اساس گزارش شبكه سي‌ان‌ان، همچنين سال گذشته، شبكه غول مخابراتي «اي تي‌اند تي» (AT&T) امريكا چندين بار از كار افتاد كه شامل يك اختلال ۱۱ ساعته بود و مانع فعاليت كاركنان فناوري شد.