صندوق زعفران؛ منحصر به‌فردترين ابزار مالي بازار سرمايه

۱۴۰۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۵۵:۲۶
کد خبر: ۳۶۲۴۴۵

مدير بازار مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران گفت: صندوق زعفران، منحصر به‌فردترين ابزار مالي بازار سرمايه است و نمونه مشابهي در هيچ كشوري وجود ندارد؛ زيرا زعفران كالايي بومي و خاص ايران است.رحمان آراسته در ميزگردي با موضوع برسي عملكرد صندوق‌هاي زعفران افزود: اين اتفاق در حوزه زعفران يك اقدام بسيار جذاب و قابل توجه است كه با هيچ كالايي در بورس كالا از جمله طلا و سهام قابل مقايسه نيست.

مدير بازار مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران گفت: صندوق زعفران، منحصر به‌فردترين ابزار مالي بازار سرمايه است و نمونه مشابهي در هيچ كشوري وجود ندارد؛ زيرا زعفران كالايي بومي و خاص ايران است.رحمان آراسته در ميزگردي با موضوع برسي عملكرد صندوق‌هاي زعفران افزود: اين اتفاق در حوزه زعفران يك اقدام بسيار جذاب و قابل توجه است كه با هيچ كالايي در بورس كالا از جمله طلا و سهام قابل مقايسه نيست. او افزود: بورس كالا از دو تا سه سال پيش به سمت تغيير ماهيت معاملات حركت كرده و پيش از راه‌اندازي صندوق‌هاي طلا، صندوق زعفران را ايجاد كرد. پس از آن نيز گواهي سپرده طلا و نقره راه‌اندازي شده و اكنون بستر لازم براي گواهي سپرده در ساير محصولات كشاورزي فراهم شده است. نادر بوالحسني، مديرعامل سبدگردان نوويرا، با اشاره به اهميت اقتصادي زعفران گفت: حدود ۹۰ درصد زعفران جهان در ايران توليد مي‌شود كه بين ۷۵ تا ۸۰ درصد آن صادر مي‌گردد. زعفران كالايي خاص در حوزه كشاورزي است كه حدود ۱۲۵ هزار هكتار از اراضي كشور زير كشت آن قرار دارد. آبياري و نگهداري اين محصول بسيار دشوار است. وي ادامه داد: ميانگين توليد سالانه زعفران در ۱۰ سال گذشته بين ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن بوده و ارزش كل بازار آن به حدود ۳۵ هزار ميليارد تومان مي‌رسد. تصميم درباره افزايش تعداد صندوق‌هاي زعفران بر عهده بورس كالا و سازمان بورس است، اما با توجه به ويژگي‌هاي خاص محصول، تعداد فعلي صندوق‌ها مناسب ارزيابي مي‌شود. احمدرضا كاظمي، مدير سرمايه‌گذاري صندوق سحرخيز، در خصوص تركيب پرتفوي صندوق‌ها گفت: حداقل ۷۰ درصد سرمايه صندوق بايد در گواهي سپرده كالايي سرمايه‌گذاري شود، اما اين نسبت مي‌تواند بسته به استراتژي صندوق افزايش يابد. پيش از تعطيلات نوروز، اين رقم در صندوق سحرخيز به بيش از ۹۰ درصد رسيد. او همچنين افزود: در دوره‌اي هستيم كه محصول جديد هنوز به بازار وارد نشده و موجودي سال گذشته در حال خروج است. از آبان ماه به بعد، با افزايش توليد و مشخص شدن سطح زيركشت، اقبال به بازار زعفران بيشتر مي‌شود، قيمت‌ها شكل مي‌گيرند و سرمايه‌گذاران بر اساس پيش‌بيني‌ها وارد بازار خواهند شد.