پزشكيان در جريان سفر به استان اصفهان:

مديري اشتباه نمي‌كند كه كاري انجام ندهد

۱۴۰۴/۰۷/۲۶ - ۰۲:۴۱:۴۲
کد خبر: ۳۶۱۹۴۲

رييس‌جمهور تاكيد كرد: هنر مديريت در اين است كه حركت كرده و اشتباه هم ممكن مرتكب شده و سپس آن را اصلاح كرد.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: هنر مديريت در اين است كه حركت كرده و اشتباه هم ممكن مرتكب شده و سپس آن را اصلاح كرد.

مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور در جريان سفر به استان اصفهان با حضور در چهارمين همايش بين‌المللي راه نجات (نهج‌البلاغه و حكمراني علوي) بيان كرد: خدمت شما عزيزان سلام عرض كرده و خداقوت مي‌گويم. در حضور اساتيد اين رشته فقط بايد درس پس بدهيم. كار و زندگي ما چيز ديگري است. آنچه كه از كتاب خدا و نهج البلاغه پيگيري كرديم، آغازش از مساجد در دوران كودكي بود. ما مدعي هستيم دين ما برتر است. فلذا بايد ما را به برترين برساند. در مسجد  از روحانيون درخواست مي‌كرديم كه معني قرآن را به ما بگوييد. كتاب براي زندگي است براي خواندن نيست.

وي در ادامه اظهار كرد: بنده زماني كه در هنرستان در زمان شاه درس مي‌خواندم، تعدادي از معلماني كه به خارج رفته بودند و مي‌آمدند اعتقادات را مسخره مي‌كردند. حرف‌هايي مي‌زدند كه ما بايد به آنان پاسخ مي‌داديم اينگونه نيست. من به مسجد كه مي‌رفتم يك حاج آقاي صالحي بود كه هم نماز مي‌خوانديم و هم قرآن مي‌خوانديم و هم نهج البلاغه‌ غلط مي‌خوانديم اما مي‌گفت آفرين.

رييس‌جمهور تصريح كرد: در مديريت مي‌گويند اجرا كن و اشتباه كن. كسي اشتباه نمي‌كند كه كاري نكند؛ هنر اين است كه اجرا كرد و سپس اشتباه كرد و سپس آن را اصلاح كرد. ما هميشه اين دغدغه را داشتيم اگر مسلمان هستيم بايد بهتر شويم. با اين نگاه به قرآن نگاه مي‌كرديم. در دانشگاه با گروه‌هاي مختلف چپي بحث مي‌كرديم. دين افيون توده‌ها بود. بايد جواب آنان را مي‌داديم و ثابت مي‌كرديم دين اينگونه نيست كه شما مي‌گوييد. دين ما مسير رشد و ترقي را فراهم مي‌كند. 

وي در ادامه خاطرنشان كرد: دين ما رو به بالا مي‌كشد. بايد در دانشگاه بحث مي‌كرديم و در عمل ثابت مي‌كرديم كه دين و راه ما بهتر است. ما قرآن و كتاب و كلمات امام را از اين مسير ادامه مي‌داديم. به مجالس ترحيم كه مي‌رويم، سوره الرحمن را در آخر مي‌خوانند. از نظر من دانشگاهي زماني كه در دانشگاه بوديم اول مي‌پرسيدم جهان‌بيني تو چيست؟ همانطور كه جهان را مي‌بيني قدر تو را مي‌توان شناخت.‌ يك جهان‌بيني چهار قدم آن طرف‌تر را نمي‌بيند و يكي وسيع است. سوره الرحمن جهان‌بيني وسيعي دارد. 

پزشكيان افزود: اين آيات براي زندگي ماست، براي مردگان نيست. بايد بر اساس قسط و عدالت در تمام شؤون زندگي عمل كنيم. اگر همين يك كار را در مديريت انجام مي‌داديم الان جاي ديگري بوديم. اين مفاهيم در مديريت معنا پيدا مي‌كند. قابل اندازه‌گيري است. در حقيقت سوره الرحمن اين جهان‌بيني و نگاه را مي‌دهد. سپس مي‌گويد بايد از زشتي خارج شده و به بالا بياييد. روح خدا در انسان‌هاست. 

رييس‌جمهور بيان كرد: صبح براي مدارس داشتيم فكر مي‌كرديم. اين بچه‌ها همه روح خدايي دارند. مي‌توانند كاري كنند كارستان. ما هستيم كه نمي‌توانيم درون عميق آنان را آزاد كرده و شكوفا كنيم. خدا در درون همه ما روح خودش را گذاشته است. خداوند مطلق زيبايي، علم و دانايي و حكمت است. ما در مسير خدا هستيم. به طرف علم و خلاقيت و رحمت در حركت هستيم. دنبال حكومت علوي هستيم. دين براي اجراست. 

وي افزود: در مجلس بحث مي‌كرديم كه چرا نامه عمار به مالك اشتر را جلو خود نمي‌گذاريم و طبق آن حكومت كنيم؟ من معتقد هستم كه ما اگر بتوانيم اين دستور العمل را اجرايي كنيم، مملكت را از اين رو به آن رو تغيير خواهيم داد. از نظر علمي نوع حكومت داري، اختيار را واگذار كنيم. مالك اختيار دارد. ماليات مي‌گيرد و قاضي‌القضات و فرمانده لشكر تعيين مي‌كند. بعد نظارت مي‌كند و پاسخگو است. 

پزشكيان در ادامه بيان كرد: ما اين حكومت را نداريم. اختيارات تكه تكه است. سپس كسي پاسخگو نيست. اولين كلماتي كه امام علي (ع) دستور مي‌دهد در نهج‌البلاغه اين است كه سعادت و اطاعات با كتاب است و شقاوت عدم ناديده گرفتن كتاب است. اول مي‌گويد به كتاب عمل كنيد. ما كتاب را مي‌خوانيم و حرف‌هاي خود را مي‌زنيم. حق و عدالت و كتاب سه دستورالعمل حكمراني است. براي خواندن نيست بلكه براي برپا كردن است. نماز براي اقامه است براي خواندن نيست. 

رييس‌جمهور تصريح كرد: زلالت اين است كه من تابع نفس باشم. تمام دعواهاي ما به خاطر نفسانيت ماست. اين حزب من، جناح من، قوم من و شهر من است كه دعوا راه مي‌اندازد. رسول خدا مي‌فرمايد از اول دنيا تا الان چه سياه و سفيد چه عرب و چه عجم برتري ندارند جز بر اساس تقوا. چرا نتوانستيم به تقوا معناي عملكردي و مديريتي دهيم؟ من مي‌خواهم متقي شوم. يعني چه شوم؟ من به عنوان دانشگاهي سعي كردم اين‌گونه خود را تطبيق بدهم كه تقوا يعني حركت بدون خطا. نمي‌شود من مدير باشم و در جامعه بدبختي باشد و خود را متقي  بدانم.

وي در ادامه با اشاره به اينكه اگر مدير متقي باشد جامعه تشنه نمي‌ماند بيان كرد: اگر هست ببينيم چه كرديم اينگونه شده است. تقوا يعني حركت بدون خطا. به كلمه طيبه در قرآن نگاه كنيد. متقي كسي است كه حرف طيب و درست مي‌آورد يا در مقابل حرف درست سر خم مي‌كند. در مديريت حرف درست ابزار اندازه‌گيري دارد. درست مستقل از من و شماست. درست براي اندازه‌گيري وزن دارد. كلمات و رفتارها را در ترازو مي‌گذارند و مي‌سنجند. 

پزشكيان افزود: چه كسي ظالم‌تر از آن است كه حرف حق را نپذيرد؟ براي برون رفت از تمام مشكلات هزاران راه وجود دارد. ما نتوانستيم راه پيدا كنيم. ما بايد راه پيدا كنيم. بايد بگرديم و تلاش كنيم. تمام دعواهاي ما بر اساس جهل است. كدام آدم عاقلي حرف درست را نمي‌پذيرد؟ وقتي حرف درست را نپذيرفته و در مقابل حرف درست عناد كنيم، ظالمانه هستيم.  وي ادامه داد: اگر ما اين مفاهيم را در مديريت و اجرا بتوانيم جاري و ساري كنيم، مشكلات حل مي‌شود. شاخص درست يا غلط در نهج البلاغه اين است كه مردم پشت سر يك مدير چه مي‌گويند. دليل درست و غلط ما اين است كه مردم پشت سر ما چه مي‌گويند. عمل صالح اين است كه آيا مردم را داريم يا نداريم؟ 

پزشكيان بيان كرد: همان حرفي كه در سازمان ملل گفتيم، بايد انصاف را بين دوست و دشمن رعايت كنيم. نبايد پاي خود را از عدالت به خاطر شنيع بودن عده‌اي ديگر كنار بگذاريم. حضرت علي به متلك مي‌گويد ما تو را با مردم به امتحان كشيديم. مي‌گويد با مردم مهربان باش. خود را در مقابل جنگ با خدا قرار نده. در قسمت بعدي به حاكمان مي‌گويد هيچ‌وقت نگو من امير هستم و دستور مي‌دهم. اين امر سبب سست شدن دل‌ها و تضعيف دين و دگرگوني‌ها و انقلاب‌ها را نزديك مي‌كند. نگو من امير هستم و دستور مي‌دهم و ديگران بايد اطاعت كنند.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه هر جا را نگاه مي‌كنيم با اين حرف‌ها خيلي فاصله دارد، بيان كرد: اسلام به ذات خود ندارد عيبي/ هر عيب كه هست از مسلماني ما است. اگر بتوانيم اينگونه شويم دنياي ديگري ساخته مي‌شود. در مقابل حق بايد سر خم كنيم. از صداقت ما خواهند پرسيد. ما صادق هستيم؟ امكان ندارد من مدير براي مردم تلاش كنم و مردم از من بيزار باشند. اگر مردم از من بيزار هستند اين من هستم كه مشكل دارم. 

پزشكيان تاكيد كرد: چرا براي نجات كشور و خود اين كلام را عملي نمي‌كنيم؟ چرا نفسانيت ما حاكم بر گفت‌وگوهاي ماست؟ مومن و مسلمان حرف محكم و ثابت مي‌زند. نمي‌شود هر روز حرف خود را عوض كنم. حرف طيب ريشه دارد. حرف مفت مي‌زنيم و هر روز يك چيز مي‌گوييم. كلمه حق ريشه‌دار است. حرف حق بر زمين‌ نمي‌افتد. اينها در مديريت علمي دريايي كتاب و مطلب است.