ترمز افت توليد کشیده شد

پس از سه ماه افت پياپي، توليد خودرو در شهريورماه با رشد ۳۲.۷ درصدي نسبت به مرداد به مسير صعود بازگشت؛ با اين حال خودروسازان همچنان از اهداف توليد سالانه عقبند.
تعادل |
پس از سه ماه افت پياپي، توليد خودرو در شهريورماه با رشد ۳۲.۷ درصدي نسبت به مرداد به مسير صعود بازگشت؛ با اين حال خودروسازان همچنان از اهداف توليد سالانه عقبند. در ششماهه ابتدايي امسال، مجموع توليد خودروهاي سواري در شركتهاي ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو به ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ دستگاه رسيد؛ رقمي كه در مقايسه مدت مشابه سال ۱۴۰۳، كاهش ۸.۷ درصدي را نشان ميدهد. اما شهريورماه ورق برگشت. در اين ماه توليد كل سه شركت خودروساز با جهش قابلتوجهي به ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه رسيد؛ در حالي كه در مرداد تنها ۶۲ هزار دستگاه خودرو ساخته شده بود؛ كه اين نشان از افزايش بيش از ۲۰ هزار دستگاه در خروجي خطوط توليد دارد. آمارهاي كدال نشان ميدهد، در ميان سه شركت، تنها ايرانخودرو توانسته عملكرد مثبت ثبت كند.
خودروسازان چقدر توليد كردند؟
بررسي آمار رسمي منتشرشده از سوي سه خودروساز بزرگ كشور در سامانه كدال نشان ميدهد كه با وجود افت محسوس توليد در نيمه نخست سال ۱۴۰۴، صنعت خودروي كشور در شهريورماه بار ديگر به مدار رشد بازگشته است. در ششماهه ابتدايي امسال، مجموع توليد خودروهاي سواري در شركتهاي ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو به ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ دستگاه رسيد؛ رقمي كه در مقايسه با ۴۱۵ هزار و ۹۷۰ دستگاه توليدي در مدت مشابه سال ۱۴۰۳، كاهش ۸.۷ درصدي را نشان ميدهد. به اين ترتيب، تيراژ توليد در اين بازه زماني ۳۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه كمتر از سال گذشته بوده است. اما شهريورماه ورق را برگرداند. در اين ماه توليد كل سه شركت خودروساز با جهش قابلتوجهي به ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه رسيد؛ در حالي كه در مرداد تنها ۶۲ هزار و ۱۱۲ دستگاه خودرو ساخته شده بود. رشد ۳۲.۷ درصدي توليد در يك ماه، معادل افزايش بيش از ۲۰ هزار دستگاه در خروجي خطوط توليد است. تحليلگران معتقدند بخش عمده اين رشد ناشي از افت سنگين توليد در ماههاي خرداد، تير و مرداد است؛ بهطوريكه هرگونه بهبود نسبي در شهريور، از نظر درصدي چشمگير جلوه ميكند. از سوي ديگر، كاهش محدوديتهاي انرژي و قطعي برق نيز در تثبيت روند توليد نقش داشته است.
رشد توليد ايرانخودرو
در ميان سه شركت، تنها ايرانخودرو توانسته عملكرد مثبت ثبت كند. اين خودروساز در نيمه اول سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو توليد كرده كه نسبت به ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه مدت مشابه پارسال، رشد ۸.۹ درصدي را نشان ميدهد. بيشترين افزايش توليد در سبد محصولات اين شركت مربوط به گروه سورن است كه با رشد ۳۸.۵ درصدي به ۷۰ هزار و ۸۱۰ دستگاه رسيده است. پس از آن، تارا با رشد ۲۲.۴ درصدي و تيراژ ۴۰ هزار و ۱۳۴ دستگاه قرار دارد. توليد دنا نيز رشد خفيف ۴.۵ درصدي را تجربه كرده و به ۴۲ هزار و ۴۵ دستگاه رسيده است. در مقابل، خانواده پژو با افت ۹.۲ درصدي و توليد ۸۰ هزار و ۸۸۰ دستگاه، بيشترين كاهش را در ميان محصولات ايرانخودرو داشته است. توليد رانا نيز با كاهش ۱۸.۳ درصدي به ۶ هزار و ۲۶۲ دستگاه رسيده است. در بخش مونتاژي، خودروي هايما رشد چشمگير ۵۶.۶ درصدي را ثبت كرده و تيراژ آن از ۶،۸۷۱ به ۱۰،۷۶۲ دستگاه افزايش يافته است. در بخش «ساير محصولات» نيز ۱۲،۵۷۵ دستگاه خودرو توليد و ۱،۱۹۸ دستگاه در وضعيت ناقص ثبت شده است.
سايپا و پارسخودرو افت توليد داشتند
در سوي ديگر، سايپا و پارسخودرو نيمه نخست سال را با افت قابلتوجه توليد پشت سر گذاشتهاند. توليد سواريهاي سايپا از ۱۲۵ هزار و ۶۲۴ دستگاه در سال گذشته به ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه در سال جاري كاهش يافته است؛ يعني افتي معادل ۳۲.۶ درصد. بخش عمده توليد اين شركت همچنان به خانواده X۲۰۰ شامل تيبا، ساينا و كوييك اختصاص دارد كه مجموع آنها با افت ۳۱.۵ درصدي به ۶۸ هزار و ۷۰۳ دستگاه رسيده است. توليد خانواده شاهين نيز با كاهش ۳۷.۱ درصدي به ۱۵ هزار و ۸۹۲ دستگاه محدود شده است. پارسخودرو نيز وضعيت مشابهي دارد. توليد اين شركت در ششماهه نخست امسال ۳۱ هزار و ۵۳۶ دستگاه بوده كه نسبت به ۴۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه سال گذشته، كاهش ۳۵ درصدي را نشان ميدهد. توليد گروه Q۲۰۰ با افت ۲۳.۸ درصدي به ۲۴ هزار و ۸۱۰ دستگاه رسيده و در مقابل، تيراژ خودروي سهند با رشد ۳۸.۷ درصدي به ۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه افزايش يافته است. توليد مدلهاي كوييك و ساينا نيز در پارسخودرو بهطور كامل متوقف شده است.
جهش ماهانه در شهريور
در شهريورماه، هر سه شركت افزايش توليد ماهانه را ثبت كردند. ايرانخودرو از ۴۴،۶۰۱ دستگاه در مرداد به ۶۲،۲۴۸ دستگاه رسيد كه رشد ۳۹.۵ درصدي را نشان ميدهد. سايپا نيز با رشد ۱۴.۹ درصدي توليد خود را از ۱۳،۲۰۳ به ۱۵،۱۷۴ دستگاه افزايش داد. پارسخودرو با رشد ۱۶.۵ درصدي از ۴،۳۰۸ به ۵،۰۱۸ دستگاه رسيد. بر اساس اين گزارش، با وجود رشد چشمگير شهريور، مجموع عملكرد نيمه نخست سال هنوز از سال گذشته عقبتر است. اگر روند افزايشي ماه نهم ادامه پيدا كند و محدوديتهاي انرژي در پاييز كمتر شود، خودروسازان اميدوارند بتوانند بخشي از عقبماندگي توليد را تا پايان سال جبران كنند.
