دربي استقلال و پرسپوليس در زمين بورس
پيمان حدادي در خصوص چالش درآمدزايي و شفافيت مالي توضيح داد: بزرگترين چالش باشگاههاي فوتبال درآمدزايي، به ويژه از تبليغات محيطي و حق پخش تلويزيوني، است.
پيمان حدادي در خصوص چالش درآمدزايي و شفافيت مالي توضيح داد: بزرگترين چالش باشگاههاي فوتبال درآمدزايي، به ويژه از تبليغات محيطي و حق پخش تلويزيوني، است. رييس هياتمديره باشگاه پرسپوليس تاكيد كرد: باشگاههاي فوتبال داراي ۳ سرفصل اصلي درآمدي، «بليت فروشي»، «تبليغات محيطي» و «حق پخش تلويزيوني» هستند. اين ۳ محور درآمدي، ستون مالي و اقتصادي باشگاهها را تشكيل ميدهند و هرگونه عدمشفافيت در آنها ميتواند بهطور مستقيم بر برنامهريزي، توسعه و پايدارسازي باشگاه اثر بگذارد.
حدادي با اشاره به محدوديتها و مشكلات موجود افزود: در حال حاضر فقط ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش بليت به خود باشگاه تعلق ميگيرد و مابقي سهم سازمان ليگ، فدراسيون فوتبال و ... است. وقتي باشگاه بايد هزينهها را جداگانه پوشش دهد، چرا همچنان سهمي از درآمد بليت به ديگر نهادها اختصاص مييابد؟ اين مساله شفافيت مالي را تحت تأثير قرار ميدهد و برنامهريزي براي توسعه درآمدي باشگاه را محدود ميكند.
حدادي به درآمد تبليغات محيطي اشاره كرد و افزود: سازمان ليگ هنوز نحوه محاسبه و توزيع درآمدهاي تبليغاتي را به صورت شفاف اعلام نكرده است. مكاتبات متعدد باشگاهها نيز تاكنون نتيجهاي ملموس نداشته است. اگر صورتهاي مالي دو باشگاه را بررسي كنيد، خواهيد ديد كه بندهاي حسابرسي با ابهامات جدي مواجه هستند و اين ابهامات، تصميمگيريهاي مديريتي را مختل ميكند.
او تأكيد كرد: شفافيت، نه تنها مانع درآمدزايي ميشود، بلكه اعتماد سهامداران و هواداران را نيز تحت تأثير قرار ميدهد و باعث ايجاد فشار رواني و كاهش اطمينان در تصميمات اقتصادي ميشود. باشگاه پرسپوليس تلاش كرده تا در بازيهايي كه ميزبان هستيم، تبليغات محيطي را خودمان بفروشيم، اما سازمان ليگ اجازه اين كار را نميدهد. اين مساله باعث از دست رفتن فرصتهاي درآمدزايي و محدود شدن برنامههاي توسعهاي باشگاهها در بلندمدت ميشود.
يكي ديگر از مسائل اساسي، مطالبات باشگاهها از سهامدار عمده پيشين، يعني وزارت ورزش و جوانان بود. حدادي در اين خصوص گفت: بر اساس صورتهاي مالي رسمي، بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان از وزارت ورزش طلب داريم. اين مطالبات از زمان وزير پيشين تاكنون پيگيري شده، اما هنوز نتيجهاي ملموس حاصل نشده است.
او افزود: اين موضوع نه تنها حقوق سهامداران را تهديد ميكند، بلكه مانع تصميمگيريهاي سرمايهگذاري جديد و توسعهاي باشگاهها شده است. ما حتي مكاتباتي با وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه داشتهايم، اما تاكنون راهكار عملي ارايه نشده است.حدادي ادامه داد: وزارت ورزش فعلي حاضر به پذيرش تعهدات قبلي نيست و گويا گذشته مالي باشگاهها ناديده گرفته شده است. اين بيتوجهي به حقوق سهامداران، محدوديتهاي جدي براي سرمايهگذاريهاي آينده ايجاد ميكند و توان مديريتي هياتمديره را تحت فشار قرار ميدهد.حدادي اضافه كرد: وقتي ما دنبال حق و حقوق سهامداران هستيم، به جاي حمايت، با فشار مواجه ميشويم. اين جاي تأسف دارد، زيرا وظيفه مديران باشگاه پيگيري حقوق سهامداران است و ما طبق تكليف مجمع هياتمديره، اين پيگيريها را با دقت و جديت انجام ميدهيم.حدادي درباره وضع املاك باشگاهها گفت: ورزشگاه تمرين باشگاه بهطور كامل از دولت به باشگاه پرسپوليس منتقل شده اما مجموع واگذاريها هنوز كامل نشده است.
حدادي همچنين تاكيد كرد: زيان انباشته باشگاهها يكي از مشكلات جدي است؛ زيانده بودن باشگاهها به دليل مديريت سنتي، محدوديتهاي قانوني و نبود شفافيت در درآمدهاي تبليغاتي است. بدون اصلاح ساختار مالي و مديريتي، باشگاهها نميتوانند پايدار باشند و در رقابتهاي داخلي و بينالمللي موفق عمل كنند.
در بخش دوم برنامه، رضا محمد كاظمي، استاد دانشگاه تهران و كارشناس حوزه اقتصاد فوتبال، به بررسي ساختار و مدلهاي درآمدزايي باشگاهها پرداخت.
او تأكيد كرد: باشگاههاي فوتبال، بنگاههاي اقتصادي هستند و بايد همانند شركتهاي حرفهاي مديريت شوند. اداره سنتي باشگاهها بدون برنامه اقتصادي، بازاريابي و مدل مديريتي حرفهاي، نميتواند پايدار باشد.
كاظمي با اشاره به تجربههاي بينالمللي افزود: در دنيا، فوتبال يك صنعت خدماتي با گردش مالي بيش از ۴۰۰ ميليارد دلار است و سود خالص قابل توجه دارد. اگر مديران باشگاهها با ابزارهاي اقتصادي و مدلهاي مدرن آشنا نباشند، باشگاه نميتواند به رشد پايدار برسد.
او به نمونههاي موفق خارجي اشاره كرد: باشگاه بايرن مونيخ متعلق به كمپاني بايرن است و سهامداران اصلي آن كارگران كارخانه هستند. باشگاه ابزار برندسازي كارخانه است و ارزش سهام سهامداران را افزايش ميدهد. مشابه اين مدل، منچستر يونايتد نيز سهام خود را به كارگران واگذار كرد و ارزش آن با گذشت سه نسل به طرز چشمگيري رشد كرده است. كاظمي بر لزوم حضور اقتصاددانها، حقوقدانها و متخصصان بازاريابي در هياتمديره تأكيد كرد و گفت: داشتن يك مدير ورزشي كافي نيست؛ بدنه هياتمديره بايد توانايي ايجاد درآمد واقعي، مديريت مالي و شفافيت داشته باشد. اگر مديران به جاي تمركز صرف بر خريد بازيكن و نتايج كوتاهمدت، به درآمد پايدار و برنامه اقتصادي فكر كنند، موفقيت مالي و ورزشي همزمان حاصل خواهد شد.كاظمي به اهميت حق پخش تلويزيوني اشاره كرد و افزود: درآمد حاصل از پخش بازيها بايد به باشگاهها تعلق گيرد. اين درآمد براي دريافت مجوز حرفهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا و توسعه عملياتي باشگاه ضروري است. تحقق نيافتن اين درآمد در سالهاي آينده ميتواند باشگاهها را با محدوديتهاي قانوني و بينالمللي مواجه كند.او افزود: با تغيير دولتها، نگاه سياسي غالب شده و مسائل اقتصادي و مديريت حرفهاي كمتر مورد توجه قرار ميگيرد. اين امر باعث ميشود حتي مديران متخصص نتوانند تصميمات درست اتخاذ كنند.
