حداقل خسارت روزانه ٢٠ هزار دلار براي هر كشتي
عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل خسارت اجراي مكانيسم ماشه و توقف هر كشتي ايراني را روزانه ٢٠ هزار دلار عنوان كرد و گفت: تمام كشورهاي عضو سازمان ملل تنها با اين ظن كه ممكن است مدارك كالا مشكوك به مقصد ايران ياگيرنده و صاحب كالا ايراني باشد، ميتوانند كشتي را مورد بازرسي قرار بدهند. مسعود دانشمند، در گفتوگو با ايلنا اظهار كرد: در قطعنامه ١٩٢٩ شوراي امنيت سازمان ملل گفته شده است كه تمام كشورها ميتوانند كشتيهاي حامل كالاها و بار به مقصد ايران را كه از مسير آنها عبور ميكند، بازرسي كنند.
عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل خسارت اجراي مكانيسم ماشه و توقف هر كشتي ايراني را روزانه ٢٠ هزار دلار عنوان كرد و گفت: تمام كشورهاي عضو سازمان ملل تنها با اين ظن كه ممكن است مدارك كالا مشكوك به مقصد ايران ياگيرنده و صاحب كالا ايراني باشد، ميتوانند كشتي را مورد بازرسي قرار بدهند. مسعود دانشمند، در گفتوگو با ايلنا اظهار كرد: در قطعنامه ١٩٢٩ شوراي امنيت سازمان ملل گفته شده است كه تمام كشورها ميتوانند كشتيهاي حامل كالاها و بار به مقصد ايران را كه از مسير آنها عبور ميكند، بازرسي كنند. او ادامه داد: تمام كشورهاي عضو سازمان ملل تنها با اين ظن كه ممكن است مدارك كالا مشكوك به مقصد ايران ياگيرنده و صاحب كالا ايراني باشد، ميتوانند كشتي را مورد بازرسي قرار دهند كه البته اين اقدام الزامي نيست. دانشمند اظهار كرد: شرايطي ايجاد ميشود كه هر كشوري در مسير كشتي، ميتواند آن را متوقف كند و به كالا و بار آن آسيب بزند و اين اقدام را هم به اعتبار عهدنامه شوراي امنيت سازمان ملل انجام ميدهد. عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل تاكيد كرد: در ۶ قطعنامه شوراي امنيت مواد غذايي و دارو معاف از اين تحريمها هستند اما براي مثال اگر يك كشتي حامل بار گندم باشد و كشوري ترديد داشته باشد كه تمام بار كشتي گندم است، ميتواند براي رفع ترديد خود؛ كشتي را متوقف كند. او با اشاره به ميزان خسارت توقف كشتي اظهار كرد: در زمان توقف كشتي و بازرسي، كالا آسيب ميبيند و دچار خسارت خواهد شد و ممكن است كه يك كشتي را براي بازرسي و رفع ظن، بيش از ١٠ روز هم متوقف كنند و خسارت اين ميزان توقف، حداقل ٣٠٠ هزار دلار است. دانشمند در پاسخ به اين سوال كه راهكار جلوگيري از اين خسارت چيست، اظهار كرد: تنها راهكار گفتوگو است و ايران هميشه فرصت گفتوگو را دارد. تنها روش گفتوگو هم صرفا مذاكره مستقيم با امريكا نيست، ميتوان تيمي با حضور نمايندگان چند كشور روند مذاكره پيش ببرند. عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل اظهار كرد: اما نكته مهم اين است كه مذاكره هم بدون واسطه مخابره شود و پشت درهاي بسته هم نباشد تا برداشت متفاوتي از واژههاي به كار برده شده ايجاد نشود تا تجربه ترجمه و برداشت بين دو واژه «لغو تحريمها» با «تعليق تحريمها» در دولت يازدهم تكرار نشود. دانشمند ادامه داد: از مذاكرات پشت درهاي بسته، دنيا ميتواند تفسيرهاي متعددي داشته باشد از اين رو مذاكرات بايد در شرايط باز و از طريق نمايندگان صادق انجام شود.
