گرانفروشي ۳۰۰ درصدي ميوه

۱۴۰۴/۰۶/۲۷ - ۰۲:۰۵:۰۲
کد خبر: ۳۵۷۸۴۸

ميوه‌اي كه باغدار كيلويي ۵۰ هزار تومان مي‌فروشد، در تهران با برچسب ۲۰۰ هزار تومان به دست مردم مي‌رسد؛ معاون وزير جهاد كشاورزي اين فاصله را ناشي از نبود عرضه مستقيم مي‌داند.

ميوه‌اي كه باغدار كيلويي ۵۰ هزار تومان مي‌فروشد، در تهران با برچسب ۲۰۰ هزار تومان به دست مردم مي‌رسد؛ معاون وزير جهاد كشاورزي اين فاصله را ناشي از نبود عرضه مستقيم مي‌داند. معاون وزير جهاد كشاوزي با اشاره به فاصله عميق ۳۰۰ درصدي قيمت ميوه از باغ تا فروشگاه گفت: قيمت ميوه كه به صورت عمده از باغدار كيلويي ۵۰ هزار تومان خريداري مي‌شود در ميوه فروشي‌هاي تهران به قيمت ۲۰۰ هزار تومان به مصرف‌كننده فروخته مي‌شود. به گزارش تسنيم، البته موضوع فاصله بسيار زياد قيمت ميوه و صيفي از باغ و مزرعه تا مزرعه همواره مورد انتقاد بوده است و وزارت جهاد كشاورزي در هر دولتي راهكاري براي رفع اين مشكل داده‌اند، گاهي اصناف مقصر معرفي شدند، گاهي تعداد زيادي واسطه همچنين عواملي مانند عدم عرضه مستقيم، تورم، مشكلات حمل و نقل، راه بندان جاده‌ها و غيره دلايل گراني دانسته شده است. هر دليلي باشد شرايط فعلي بازار نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي تنظيم بازاري موفق نبوده است؛ در صورتي كه هر يك از اين موارد يا تعدادي از آنها دليل گراني ميوه باشد نشان از همان ناكارآمدي برنامه‌ريزي‌ها، نبود نظارت كافي و سياست‌هاي تنظيم بازاري است. بنابراين گزارش اكبر فتحي معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي نيز اين‌بار دليل گراني ميوه را عدم عرضه مستقيم ميوه دانسته و خواهان عرضه مستقيم اين محصول شده است. وي با اشاره به افزايش 300 درصدي قيمت ميوه در تهران افزود: قيمت ميوه كه به صورت عمده از باغدار كيلويي 50 هزار تومان خريداري مي‌شود در ميوه فروشي‌هاي تهران به قيمت 200 هزار تومان به مصرف‌كننده فروخته مي‌شود كه اين فاصله قيمتي زياد است و بايد با همكاري نهادهاي مسوول اين قيمت‌ها كنترل شود. فتحي از آمادگي اتحاديه‌هاي توليدي براي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي به منظور كاهش فاصله قيمتي كالا از توليد تا مصرف‌كننده خبر داد. وي از سازمان ميادين شهرداري خواست غرفه‌هايي را در اختيار توليدكنندگان قرار دهد تا بتوانند محصولات خود را با قيمت مناسب به مصرف‌كنندگان عرضه كنند.

وي كنترل قيمت‌هاي محصولات كشاورزي در بازار را موضوعي فرابخشي عنوان و بر ضرورت قيمت‌گذاري مناسب و كنترل تعرفه‌هاي كالاهاي كشاورزي توسط سازمان ميادين تاكيد كرد.  فتحي گفت: وزارت جهاد كشاورزي در حوزه وظايف خود نسبت به راه‌اندازي روستابازار توسط سازمان مركزي تعاون روستايي براي عرضه مستقيم كالاهاي كشاورزي اقدام كرده است. بنابراين گزارش وزارت جهاد كشاورزي به‌طور معمول دليل گراني ميوه را توليد‌كنندگان نمي‌داند و معتقد است محصولي كه توسط باغداران توليد مي‌شود تا به دست مصرف‌كننده برسد، قيمت متفاوتي پيدا مي‌كند.

مسووليت نظارت بر خرده فروشي‌ها نيز در سال‌هاي اخير ميان وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صمت و اتاق اصناف ايران پاسكاري مي‌شود اما بر اساس آخرين توافق انجام شده ميان وزارت صمت و اتاق اصناف ايران، مسووليت نظارت بر واحدهاي عرضه تا عمده فروشي بر عهده وزارت جهاد كشاورزي و در خرده فروشي بر عهده اصناف سپرده شده است. بنابراين گزارش وزارت جهاد كشاورزي اما اين‌بار به دنبال راهكار جديد است به‌طوري كه به دنبال آن است كه بخشي از بازار را به‌طور مستقيم در دست بگيرد و از طريق فروشگاه‌هايي مانند روستا بازار، ميادين شهرداري و ايجاد ميادين عرضه جديد، توسط سازمان‌ها و تشكل‌هاي زير مجموعه خود اقدام به عرضه مستقيم كند.