۵ گروهي كه مشمول تحصيل در «مدرسه مجازي» هستند؛ از خارجيها تا بازماندگان از تحصيل

اساسنامه «مدرسه مجازي» تصويب و ابلاغ شد كه بنابر اظهارات معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، ۵ گروه اعم از خارجيان علاقهمند به تحصيل در نظام آموزشي ايران، ايرانيان خارج از كشور، اتباع خارجي داخل ايران، بازماندگان از تحصيل و بزرگسالان بالاي ۱۸ سال، مخاطبان اصلي اين مدارسي هستند كه قرار است به صورت «غيرانتفاعي» و با پرداخت «شهريه» اداره شوند حال آنكه مقرر است آموزش و پرورش از بازماندگان از تحصيلي كه توان مالي ندارند، حمايت كند.
اساسنامه «مدرسه مجازي» تصويب و ابلاغ شد كه بنابر اظهارات معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، ۵ گروه اعم از خارجيان علاقهمند به تحصيل در نظام آموزشي ايران، ايرانيان خارج از كشور، اتباع خارجي داخل ايران، بازماندگان از تحصيل و بزرگسالان بالاي ۱۸ سال، مخاطبان اصلي اين مدارسي هستند كه قرار است به صورت «غيرانتفاعي» و با پرداخت «شهريه» اداره شوند حال آنكه مقرر است آموزش و پرورش از بازماندگان از تحصيلي كه توان مالي ندارند، حمايت كند. موسيالرضا كفاش در گفتوگو با ايسنا، ضمن اشاره به تصويب و ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازي و يكي از مفاد آنكه اشاره دارد اين مدارس در مواقع ضروري بايد تشكيل شوند، توضيحاتي ارايه كرد و گفت: آموزش و پرورش و تعليم و تربيت هميشه تاكيد بر آموزش حضوري دارد و معتقد است دانشآموز بايد در فضاي مدرسه و كلاس درس حضور داشته باشد، چرا كه فقط بحث آموزش مطرح نيست و يادگيري فقط مربوط به مسائل درسي نميشود و تعاملاتي كه دانشآموزان با دوستان در مدارس دارند و همچنين معلمان و عوامل مدرسه، به نوعي به يادگيري دانشآموز كمك ميكند و باعث ميشود آنها موقعيتهاي مختلف را تجربه كند، لذا تاكيد ما بر حضور دانشآموزان در فضاي مدرسه است تا در تعامل مستقيم با معلم براي يادگيري باشد. وي افزود: اما در جهان امروز استفاده از فناوريهاي نوين و آموزشهاي الكترونيكي و فضاي مجازي جزو جدايي ناپذير آموزش و پرورش و تعليم و تربيت است و نميتوانيم نسبت به اينها بيتفاوت باشيم، ضمن اينكه در يكسري از موقعيتها و شرايط ايجابي، ناگزير به ارايه آموزشهاي غيرحضوري براي عقب نماندن از عرصه تعليم و تربيت هستيم كه آن را در دوره كرونا تجربه كرديم بنابراين از دوره كرونا به بعد، آموزشهاي مجازي به نوعي مكمل آموزشهاي حضوري شد و به دنبال آن، معلمان از آموزشهاي مجازي براي تكميل امر آموزش استفاده ميكنند.
ايرانيان خارج از كشور، اتباع خارجي و بازماندگان از تحصيل، مخاطبان مدرسه مجازي
كفاش با تاكيد بر اينكه با تشكيل مدارس مجازي نميخواهيم مدارس حضوري را تعطيل كرده و صرفا به سمت آموزشهاي مجازي برويم، اظهار كرد: مدارس مجازي كه اساسنامه آن در شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده براي گروههايي اعم از «خارجيان علاقهمند به تحصيل در نظام تعليم و تربيت در ايران»، «ايرانيان خارج از كشور» كه امكان حضور در مدارس و آموزشهاي حضوري را ندارند، «اتباع خارجي داخل ايران» كه متقاضي دريافت آموزش از نظام ايران هستند، «دانشآموزان بازمانده از تحصيل» مانند كودكان كار كه تلاش آموزش و پرورش بر برگرداندن اين دسته از دانشآموزان به فضاي مدرسه و درس است و اولويت اصلي ما اين است كه حتي بازماندگان از تحصيل بتوانند در كلاسهاي درس از آموزشهاي حضوري بهرهمند شوند، اما اگر به هر دليلي امكان حضور اينها مهيا نشد، نبايد اينها از تحصيل باز بمانند و دسته ديگر «بزرگسالان بالاي ۱۸ سال» هستند كه ميتوانند از آموزشهاي اين مدارس بهرهگيرند.
ايجاد مدرسه مجازي به منظور گسترش عدالت آموزشي
معاون دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با تاكيد دوباره بر اينكه ايجاد مدرسه مجازي به معناي تعطيلي مدارس حضوري نيست، چرا كه اين مدارس مخاطبان خاص خود را دارد و براساس مصوبه، گروههاي ياد شده ميتوانند از آموزشهاي مدارس مجازي استفاده كنند در خصوص منظور از مواقع ضروري براي برگزاري كلاسهاي مجازي كه در اساسنامه قيد شده است، گفت: در يكي از مواد آييننامه، ذكر شده چنانچه مدارس نيازمند اين باشند كه در شرايط خاص نتوان مدارس را به صورت حضوري بازگشايي و اداره كرد ميتوان با استفاده از امكانات، آموزشها را مانند دوره كرونا به صورت غيرحضوري ارايه كنند، اما اگر محدوديت امكانات وجود داشت از ظرفيت اين مدارس مجازي براي آموزشها استفاده كنند كه البته اينها به شرط شرايطي است كه امكان ارايه آموزش حضوري وجود نداشته باشد. هماكنون هم مدارس از هر دوي اين روشها در فرآيند آموزش استفاده ميكنند. مدارس مجازي براي گروههاي خاصي است كه امكان حضور در مدارس را ندارند كه اين فرصت براي اجراي عدالت آموزشي ايجاد شده است تا بتوان فرصت برابر آموزش براي همه اقشار فراهم كرد.
حمايت آموزش و پرورش از بازماندگان از تحصيلي كه توان مالي ندارند
كفاش در پاسخ به اينكه آيا ارايه آموزش در اين مدارس مشمول دريافت «شهريه» است؟ پاسخ داد: مدارس مجازي براساس آنچه در اساسنامه تعريف شده است به صورت «غيردولتي» خواهند بود و براساس قانون تاسيس مدارس و مراكز غيردولتي كه مصوب مجلس شوراي اسلامي است، اداره خواهند شد؛ البته در اساسنامه پيشبيني شده براساس صلاحديد، نوعي از مدارس دولتي نيز آموزش مجازي ارايه دهند كه اين اختيار با وزارت آموزش و پرورش و شخص وزير است اما عمدتا اين مدارس به صورت غيردولتي اداره ميشوند و هرچه قانون گفته باشد براي آنها شهريه تعيين ميشود. وي در پاسخ به دريافت شهريه براي استفاده كودكان بازمانده از تحصيل و كودكان كار از اين مدارس داراي تناقض با اجراي عدالت آموزشي به دليل عدم توان مالي اين كودكان براي پرداخت شهريه است، اظهار كرد: در اساسنامه مدارس مجازي يكي از گروههايي كه ميتوانند از آموزش غيرحضوري استفاده كنند بازماندگان از تحصيل هستند كه قشري از آنها كودكان كارند كه ممكن است اين سوال مطرح شود كه اينها جزو اقشار بيبضاعت هستند و اگر قرار باشد مدارس غيردولتي اداره شوند، اينها توان پرداخت شهريه ندارند كه در اساسنامه پيش بيني شده «براي اين قشر از دانشآموزان كه توان پرداخت هزينه و تهيه تجهيزات را ندارند، وزارت آموزش و پرورش مكلف شده پشتيباني لازم را از اين گروه داشته باشد.»
