اعلام بزرگترين بازندگان تعرفههاي پيشنهادي مكزيك عليه چين
بيوايدي و تسلا، بزرگترين بازندگان تعرفه ۵۰ درصدي پيشنهادي مكزيك خواهند بود كه به بازار رو به رشد خودروهاي برقي در مكزيك، ضربهاي وارد خواهد كرد.
بيوايدي و تسلا، بزرگترين بازندگان تعرفه ۵۰ درصدي پيشنهادي مكزيك خواهند بود كه به بازار رو به رشد خودروهاي برقي در مكزيك، ضربهاي وارد خواهد كرد.
تعرفه پيشنهادي مكزيك كه چهارشنبه گذشته براي خودروهاي وارداتي از چين، اعلام شد، خودروهاي برقي و بنزيني وارداتي از تمام كشورهايي كه مكزيك با آنها توافق تجارت آزاد ندارد، از جمله كره جنوبي، هند، اندونزي و روسيه را هدف قرار ميدهد. با اين حال، تحليلگران صنعت اظهار كردند: اين تعرفه در عمل، بيشتر بر خودروهاي برقي توليد شده در چين و فروخته شده در مكزيك تاثير خواهد داشت. تحليلگران افزودند: اين تعرفهها ميتواند بازار خودروي امريكاي شمالي با سريعترين رشد را، تغيير شكل دهد و مانع از رشد سريع بيوايدي در مكزيك شود. «اوجينيو گرانديو»، رييس انجمن حمل ونقل الكتريكي در مكزيك، گفت: مكزيك در سال ۲۰۲۴، تعرفههاي خودروهاي برقي توليد چين را از صفر درصد به ۱۵ درصد و در حال حاضر، ۵۰ درصد افزايش داده است.
با وجود اينكه به نظر ميرسد تعرفه پيشنهادي فراگير خواهد بود اما در واقع، تعرفههاي خودروسازان قديمي امريكايي از جمله جنرال موتورز، فورد و استلانتيس را كه سال ۲۰۰۳ وضع شده بودند، از اين تعرفهها معاف ميكند.
اين قانون به شركتهاي خودروسازي كه كارخانههاي توليدي در مكزيك دارند، اجازه ميدهد تا درصدي از خودروها را بدون تعرفه از كشورهايي مانند چين كه توافقنامه تجارت آزاد با مكزيك ندارند، وارد كنند. برخلاف «تسلا» و بيوايدي، هر سه خودروساز قديمي امريكايي در مكزيك، كارخانههاي توليدي دارند. در همين حال، برنامههاي تسلا و بيوايدي براي راهاندازي عمليات در مكزيك متوقف شده است.تسلا سال ميلادي گذشته، ساخت كارخانهاش در شمال مكزيك را به دليل فشار نرخ بهره و كندي اقتصاد جهاني به حالت تعليق درآورد. پيشبيني ميشد كه كارخانه پيشنهادي بزرگترين كارخانه تسلا در جهان باشد و تا ۶۰۰۰ اشتغال زايي داخلي ايجاد كند.
