قائم مقام وزير صمت:

ضرورت عرضه كالاهاي اساسي از طريق تعاوني‌ها/ بستر فراهم است

۱۴۰۴/۰۶/۲۳ - ۰۱:۳۸:۰۱
کد خبر: ۳۵۷۱۴۶

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به نقش پررنگ تعاوني‌ها در زمان انقلاب اسلامي گفت: بخش تعاون در دهه ۶۰ و اوايل جنگ ۸ ساله ايران و عراق، يكي از شبكه‌هايي بود كه در توزيع كالاي اساسي براي مردم بسيار موثر بود.

محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به نقش پررنگ تعاوني‌ها در زمان انقلاب اسلامي گفت: بخش تعاون در دهه ۶۰ و اوايل جنگ ۸ ساله ايران و عراق، يكي از شبكه‌هايي بود كه در توزيع كالاي اساسي براي مردم بسيار موثر بود.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني با اشاره به تجربه خوب توزيع كالاهاي اساسي از مسير تعاوني‌ها گفت: بخش زيادي از كالاها توسط شبكه تعاون اعم از تعاوني‌هاي محلي، كارگري و كارمندي توزيع مي‌شد.

مفتح افزود: شبكه تعاوني‌ها بعد از آن به دلايل مختلف كمرنگ شد؛ ولي با اين وجود، بخشي از تعاوني‌ها به‌طور مثال «اتكا» به‌شدت فعال بودند و توانستند نقش خود را حفظ كند. هنوز هم ما تعاوني‌هاي فعالِ خوبي مانند تعاوني‌هاي كارمندي، كارگري، نيروهاي مسلح و... داريم كه مي‌توانند در اين شرايط براي توزيع كالاها به ويژه كالاهاي اساسي و داراي ارز ترجيحي نقش مهمي داشته باشند.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني با اشاره به تهيه طرحي براي توزيع كالاهاي اساسي از طريق تعاوني‌ها گفت: ما طرحي را تهيه، ارايه و خدمت مسوولان كشور پيشنهاد كرديم تا اگر قرار است كالايي را با قيمت ارز ترجيحي با هر نظامي و با سيستم كوپني يا غير كوپني و به هر كيفيتي كه هست، به دست گروه خاصي همانند كارگران قرار دهيم و مطمئن باشيم كه به دست گروه هدف مي‌رسد، از شبكه تعاون كه بهترين شبكه است، استفاده شود.

مفتح، جزييات شبكه تعاون را اين‌گونه توضيح داد: ما اسكاد كه تعاوني كارمندي است و به تمام كارمندان دولت دسترسي و اطلاعات آنها را دارد، داريم. همچنين، امكان يا همان تعاوني مصرف كارگران و سازمان اتكا يا سازمان تعاوني مصرف نيروهاي مسلح را داريم. بنابراين، اين شبكه آمادگي و ظرفيت و تجربه خوبي براي توزيع كالابرگ و همچنين، كالاهاي اساسي را دارد.

به گفته وي، مديريت عالي كشور تجربه خوبي از توزيع كالاها با قيمت‌هاي ترجيحي و با كمترين ريخت و پاش و انحراف از هدف از طريق تعاوني‌ها دارد.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني با اشاره به پيشنهاد طرحي براي توزيع كالابرگ از طريق شبكه تعاون گفت: طرحي با هدف توزيع كالاهاي اساسي در قالب كالابرگ از طريق تعاوني‌ها تهيه، ارجاع و تحويل مقامات شده و در دست بررسي است. 

مفتح افزود: توزيع كالاهاي اساسي؛ چه از طريق كالابرگ يا غير كالابرگ مي‌تواند از طريق اين شبكه باشد تا بتوانيم گروه‌هاي هدف طرح مورد نظر را شناسايي كنيم و اين گروه‌ها كالاهاي اساسي را با قيمت ارز ترجيحي بخرند.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگاني با بيان اينكه گروه‌هاي حساس و دهك‌هاي پايين، عضو اين ۴ تعاوني هستند، گفت: گروه‌هاي هدف دولت، كارمندان يا كارگران يا نيروهاي مسلح يا بخشي از گروه مستضعفان (زيرنظر بهزيستي و كميته امداد) هستند.

مفتح ادامه داد: بالاي ۹۰ درصد دهك‌هاي درآمدي كه مورد نظر دولت براي توزيع كالابرگ است و بايد مورد حمايت قرار بگيرند در يكي از اين ۴ تعاوني عضو هستند و تعاوني‌ها اطلاعات درآمدي جامعه هدف خود را به ريز دارند.  وي خاطرنشان كرد: بانك اطلاعاتي جامعه مورد هدف اين تعاوني‌ها، موجود و درآمد گروه‌هاي هدف كاملا مشخص و اسناد آن موجود و قابل آناليز است. حتي در اين بانك‌هاي اطلاعاتي مي‌توانيم فيلتر كنيم كه مثلا از اين درآمد به پايين مشمول كالابرگ باشد.