هدف‌گذاري بلندپروازانه ايران

افزايش ۵۰ درصدي پروازهاي عبوري از آسمان كشور

۱۴۰۴/۰۶/۲۳ - ۰۱:۲۲:۲۲
کد خبر: ۳۵۷۱۳۱

در شرايطي كه ايران روزانه ميزبان بيش از ۷۰۰ پرواز عبوري از آسمان خود است، برنامه‌ريزي‌ها و هدف‌گذاري‌هاي جديد در صنعت هوانوردي كشور نويدبخش تحولي چشمگير در بهره‌برداري از اين ظرفيت ژئوهوايي است. 

در شرايطي كه ايران روزانه ميزبان بيش از ۷۰۰ پرواز عبوري از آسمان خود است، برنامه‌ريزي‌ها و هدف‌گذاري‌هاي جديد در صنعت هوانوردي كشور نويدبخش تحولي چشمگير در بهره‌برداري از اين ظرفيت ژئوهوايي است. 

مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اعلام كرده است كه با اجراي مجموعه‌اي از پروژه‌هاي زيرساختي، به‌روزرساني تجهيزات كنترلي و راداري   و همچنين تقويت سطح ايمني و خدمات ناوبري، هدف‌گذاري براي افزايش حداقل ۵۰ درصدي پروازهاي عبوري در دستور كار قرار گرفته است. به گفته محمد اميراني، پروژه نوسازي مركز كنترل فضاي كشور به عنوان يكي از ابرپروژه‌هاي اين شركت، نقش كليدي در تحقق اين هدف دارد. با تكميل اين طرح طي يك سال آينده، ايران خواهد توانست ظرفيت عبور پروازهاي بين‌المللي از فضاي خود را به بيش از ۱۱۰۰ پرواز در روز برساند.  اميراني اظهار كرد: اين اقدام نه‌تنها باعث افزايش درآمد ارزي خواهد شد، بلكه جايگاه راهبردي ايران را در مسيرهاي هوايي بين‌المللي تقويت خواهد كرد. در مقايسه با كشورهايي مانند تركيه كه روزانه ميزبان بيش از ۲۰۰۰ پرواز عبوري هستند، ايران با استفاده از اين ظرفيت مي‌تواند سهم بيشتري از بازار ترانزيت هوايي منطقه را به خود اختصاص دهد. مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، با اشاره به عملكرد يك‌ساله اين شركت در دولت چهاردهم، گفت: يكي از ابرپروژه‌هاي ما در شركت فرودگاه‌ها، نوسازي و به‌روزرساني مركز كنترل فضاي كشور است كه اگر طبق برنامه در يك سال آينده به اتمام برسد، مي‌توانيم انتظار افزايش حداقل ۵۰ درصدي تعداد پروازهاي عبوري از فضاي كشور را داشته باشيم.

او افزود: اكنون، روزانه حدود ۷۳۰ پرواز عبوري از آسمان ايران انجام مي‌شود، در حالي كه  تركيه روزانه بيش از ۲۰۰۰ پرواز عبوري را ميزباني مي‌كند. ما با نوسازي تجهيزات و سامانه‌هاي پيشرفته در مركز كنترل مي‌توانيم ظرفيت پذيرش پروازهاي بين‌المللي را به‌شدت افزايش دهيم و درآمد ارزي كشور را تقويت كنيم.

پروژه‌هايي كه بالاخره به پايان رسيدند

مديرعامل شركت فرودگاه‌ها با اشاره به تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام در يك سال گذشته، گفت: در اين يك‌ساله، با راهبري وزير راه و شهرسازي، پروژه‌هايي كه سال‌ها به صورت نيمه‌تمام باقي مانده بود، به سرانجام رسيدند. او به صورت مشخص از پروژه فرودگاه كرمانشاه نام برد و افزود: از جمله مهم‌ترين اين پروژه‌ها مي‌توان به بهسازي باند فرودگاه كرمانشاه اشاره كرد كه پس از تكميل، اين فرودگاه در اربعين امسال به عنوان پايگاه پشتيبان اعزام زائرين به عراق مورد استفاده قرار گرفت. اميراني ادامه داد: پروژه بهسازي باند فرودگاه بم نيز از ديگر پروژه‌هاي در آستانه بهره‌برداري است كه به زودي افتتاح خواهد شد. همچنين پروژه‌هاي بهسازي سطوح پروازي در فرودگاه‌هاي سيرجان، اهواز و ساير فرودگاه‌هاي كشور نيز در مراحل پاياني هستند و به زودي به بهره‌برداري خواهند رسيد.

بومي‌سازي در صنعت رادار

در بخشي ديگر از اين گزارش، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها با اشاره به اثرات تحريم‌هاي گسترده بر صنعت هوانوردي، تأكيد كرد و گفت: صنعت هوانوردي همواره يكي از نقاط اصلي هدف تحريم‌هاي ناجوانمردانه بوده است، به‌ويژه در تأمين تجهيزات كمك‌ناوبري و هدايت زميني. با اين حال، شركت فرودگاه‌ها تلاش كرده است با اتكا به توان داخل و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بخشي از نيازهاي اساسي خود را تأمين كند. او در ادامه خبر مهمي را اعلام كرد: براي نخستين‌بار در كشور، رادار سيويل MSSR به صورت كاملاً بومي با همكاري دانشگاه صنعتي اصفهان، اداره كل ارتباطات ناوبري و معاونت عمليات هوانوردي توليد و در فرودگاه آبادان نصب و راه‌اندازي شد. اميراني اضافه كرد: امروز، بخشي از فضاي كشور با راداري پوشش داده مي‌شود كه به دست متخصصان داخلي ساخته شده است و اين مسير بايد ادامه يابد.

 بازسازي سريع پس از حملات دشمن

مديرعامل شركت فرودگاه‌ها در بخش ديگري از سخنان خود، به درگيري‌هاي اخير و حملات مستقيم به برخي فرودگاه‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: در جنگ ۱۲ روزه تحميلي رژيم صهيونيستي عليه كشورمان، مرزهاي هوايي ما نيز بخشي از ميدان تهاجم كشورهاي متخاصم و امريكا بودند. او ادامه داد: متأسفانه فرودگاه‌هاي تبريز، اصفهان، مشهد، بوشهر و مهرآباد به‌طور مستقيم هدف حمله قرار گرفتند و همچنين يكي از رادارهاي ما در اطراف تهران مورد اصابت واقع شد. با اين حال، اميراني از بازسازي سريع خبر داد و گفت: با تلاش متخصصان داخلي، در كمتر از ۱۰ روز پس از پايان درگيري‌ها، فرودگاه‌هاي تبريز و اصفهان با باندهاي آسيب‌ديده بازسازي شدند و مجدداً به چرخه عملياتي بازگشتند. او تأكيد كرد: همچنين با تمهيدات پيش‌بيني‌شده در شركت فرودگاه‌ها، رادار آسيب‌ديده تهران نيز مجدداً فعال شد و اكنون پوشش راداري در فضاي كشور به‌طور كامل برقرار است.

 ايران، امن‌ترين مسير هوايي در منطقه

اميراني همچنين از همكاري‌هاي امنيتي گسترده و تأمين ايمني هوايي كشور گفت: در اين مدت، شركت فرودگاه‌ها با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح، قرارگاه خاتم، پدافند و ساير بخش‌هاي امنيتي كشور توانست در كنار نيروهاي مسلح، فضاي كشور را ايمن نگه دارد. او با تأكيد بر جايگاه راهبردي ايران در مسيرهاي هوايي بين‌المللي گفت: امروز، فضاي ايران همچنان امن‌ترين مسير عبور پروازي در منطقه است و ميزبان پروازهاي عبوري بين‌المللي است.

با اجراي پروژه‌هاي زيرساختي، بومي‌سازي تجهيزات، بازسازي سريع تأسيسات آسيب‌ديده و همكاري‌هاي امنيتي، ايران در مسير تبديل شدن به يكي از قطب‌هاي منطقه‌اي هوانوردي قرار گرفته است. اگر وعده‌ها عملي شود، آسمان ايران به زودي پذيراي بيش از هزار پرواز عبوري در روز خواهد بود، گامي بزرگ در جهت افزايش درآمد ارزي و تثبيت جايگاه ژئوهوايي كشور.