براي آموزش موثر بايد از فضاهاي آموزشي و فرهنگي همافزا بهره گرفت
رييسجمهور با اشاره به اهميت همافزايي در ساختار مدارس گفت: مجموعه آموزشي بايد مانند يك موجود زنده عمل كند و اجزاي نظام آموزشي نيز بايد پيوستگي و هماهنگي ساختاري داشته باشند؛ در عموم موارد، تعريف معلم بهصورت فردي بيمعناست و لازم است براي آموزش موثر از فضاهاي آموزشي، ورزشي، كتابخانهها و امكانات كار تيمي بهصورت همافزا بهره گرفت.
رييسجمهور با اشاره به اهميت همافزايي در ساختار مدارس گفت: مجموعه آموزشي بايد مانند يك موجود زنده عمل كند و اجزاي نظام آموزشي نيز بايد پيوستگي و هماهنگي ساختاري داشته باشند؛ در عموم موارد، تعريف معلم بهصورت فردي بيمعناست و لازم است براي آموزش موثر از فضاهاي آموزشي، ورزشي، كتابخانهها و امكانات كار تيمي بهصورت همافزا بهره گرفت.
مسعود پزشكيان، شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴، در جلسه پيگيري تحول در نظام آموزشي كشور، با تأكيد بر ضرورت طراحي جامع در مدارس اظهار داشت: مدارس نبايد تنها به فضايي با چهار، پنج يا شش كلاس محدود باشند، بلكه بايد با نگاهي جامع طراحي شوند تا انتظار ما از اثربخشي آنها محقق شود.
رييسجمهور با اشاره به اهميت همافزايي در ساختار مدارس تصريح كرد: مجموعه آموزشي بايد مانند يك موجود زنده عمل كند؛ همانگونه كه سر، گردن، دست و پا در هماهنگي كامل با يكديگر كار ميكنند، اجزاي نظام آموزشي نيز بايد پيوستگي و هماهنگي ساختاري داشته باشند و اين امر در مدارس جامع قابل تحقق است. مدارس جامع از اين جهت مزيت دارند كه ميتوانند متناسب با توسعه جمعيتي، دسترسي عادلانه آموزشي را فراهم كنند.
پزشكيان با تأكيد بر لزوم بازنگري در رويكردهاي فعلي در نظام آموزشي افزود: نخستين گام، شناخت موقعيت كنوني خود و وضعيت جهان است. بايد بدانيم كه دنيا اكنون در چه نقطهاي قرار دارد، ما كجا هستيم و چگونه ميتوانيم به جايگاهي برسيم كه بايد در آن قرار داشته باشيم.
رييسجمهور خاطرنشان كرد: متأسفانه تاكنون بسياري از تصميمات بر اساس الگوهاي فكري بدون مبنا اتخاذ شدهاند. در عموم موارد، تعريف معلم بهصورت فردي بيمعناست و لازم است براي آموزش موثر از فضاهاي آموزشي، ورزشي، كتابخانهها و امكانات كار تيمي بهصورت همافزا بهره گرفت.
پزشكيان با بيان اينكه مديران آموزشي ما به اين شيوه تفكر نپرداختهاند، تصريح كرد: مسووليت اين تحول بر دوش وزارت آموزش و پرورش است. گام نخست اين است كه بدانيم در چه نقطهاي ايستادهايم و براساس آن، براي پيشرفت برنامهريزي كنيم تا از پيشرفتهاي جهاني در اين زمينه عقب نمانيم. نبايد زمان را از دست داد و تنها به دوران مسووليت خود فكر كرد. دنيا با سرعت در حال حركت است و اگر ما متوقف شويم، عقب ميمانيم. ساختن دو كلاس، پاسخگوي نيازهاي امروز جامعه نيست و بايد رويكردهاي جامعتري اتخاذ شود.
رييسجمهور افزود: تغيير يا اصلاح كاربري يا آزمودن روشهاي جديد در بهرهبرداري از فضاهاي آموزشي بايد مدنظر قرار گيرد. در برخي موارد ممكن است ساخت اماكن جديد راهكار مناسبتري باشد، اما آنچه اهميت دارد، تعيين دقيق نقطه ايدهآل و ترسيم مسير رسيدن به آن است.
پزشكيان با تأكيد بر لزوم گنجاندن آموزش و پرورش در طراحي توسعه شهري تصريح كرد: در طراحي توسعه شهرها بايد بهصورت مشخص فضاهايي براي آموزش و پرورش درنظر گرفته شود. اگرچه زمان محدود است، اما نميتوان از كنار اين موضوعات مهم گذشت و لازم است هم براي شرايط موجود و هم براي رسيدن به نقطه ايدهآل برنامهريزي شود.
رييسجمهور با اشاره به ضرورت همافزايي ميان مسوولان محلي آموزش افزود: در هر شهرستان، مديركل آموزش و پرورش و مديركل نوسازي مدارس بايد بهصورت مشترك يك طرح تهيه كنند. اين دو نبايد از يكديگر جدا باشند، بلكه بايد در ساختار و عمل كاملاً ادغام شوند و با مشاركت هم طرحريزي كنند.
پزشكيان با بيان اينكه براي تجهيز مراكز آموزشي، مقدمات و ساختار آن بايد در نظر گرفته شود، بيان كرد: اگر ۱۶ ميليون دانشآموز داريم، بايد بتوانيم براي معلمان، زيرساختهاي ديجيتال، توليد محتوا و ساير نيازهاي آموزشي، بودجه مناسب داشته باشيم؛ اين هزينهها بايد متناسب با توان اقتصادي خانوادهها يا دهكهاي درآمدي تنظيم شود.
پزشكيان در ادامه اظهار داشت: ساختار ذهني انسانها دراختيار نظام آموزشي است؛ ميتوان مردم را به سمت توليدات بيهدف و مونتاژ سوق داد يا آنها را با فناوري آشنا كرد و به سوي توليدات هدفمند و نوآورانه سوق داد. اين ما هستيم كه بايد پيشرو باشيم و مسير صحيح را به جامعه نشان دهيم؛ آنچه تصور ميكنيم و براي آن برنامه ميريزيم، همان چيزي خواهد بود كه به آن دست مييابيم.
پزشكيان با تأكيد بر اهميت نقش زيرساختهاي الكترونيكي در زمينه آموزش خاطرنشان كرد: تقويت زيرساختهاي الكترونيكي در مراكز آموزشي ضروري است تا كشور از آموزشهاي آنلاين محروم نماند؛ تجهيز مستقيم مدارس به لوازم الكترونيكي بايد در اولويت قرار گيرد. در مراحل بعدي، بايد تجهيزاتي مانند وايتبرد هوشمند، مانيتورهاي هوشمند و ابزارهاي مشابه متناسب با شرايط هر مدرسه انتخاب شود. بسياري از اين موارد را ميتوان با مشاركت مردم و بهرهگيري از ظرفيت مسووليت اجتماعي پيش برد.
پزشكيان با اشاره به لزوم ارتقاي شبكه «شاد» خاطرنشان كرد: شبكه شاد بايد تقويت شود و زيرساختهاي ارتباطي و شبكهاي مورد نياز آموزش و پرورش بهصورت گسترده توسعه يابد. استفاده از ظرفيت تمام مدارس در فرايند آموزش دانشآموزان ميتواند نقشي مهم و سازنده در ارتقاي كيفي آموزش ايفا كند.
رييسجمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجامشده در سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور و هنرستانها، تأكيد كرد: آموزش براي كار كردن، تقويت تعامل، كار تيمي و ارتقاي مهارتها بايد جزو اولويتهاي نظام آموزشي قرار گيرد. دانشآموزان بايد اين مهارتها را فرا بگيرند و آموزشها متناسب با كشش بازار كار، نوع خدمت و تنوع شغلي طراحي شود.
پزشكيان با بيان اينكه شناخت توليد، ميزان توليد، كيفيت و محل عرضه از اركان آموزش فني و حرفهاي است، اظهار داشت: تناسب آموزش نيروها با نيازهاي واقعي بازار بايد رعايت شود و بايد براي مسير ادامه فعاليت شغلي پس از آموزش برنامه داشته باشيم. امروز در بسياري از رشتهها مانند حقوق و مهندسي با مازاد فارغالتحصيلان مواجه هستيم؛ يكي از دلايل آن ركود و ديگري نبود تناسب ميان آموزش و نياز بازار است.
رييسجمهور خاطرنشان كرد: ابتدا بايد نسبت به آنچه دراختيار داريم دقت و سپس براي ارتقاي آن برنامهريزي كنيم. بايد بدانيم كه دنيا اكنون در چه جايگاهي ايستاده و ما در چه نقطهاي هستيم و آنگاه مسير اصلاح را پيگيري كنيم.
پزشكيان با اشاره به لزوم احياي مشوقها و مقررات براي هنرستانها همانند آموزشهاي رسمي گفت: در كشورهاي پيشرفته، بيشترين فكر و سرمايهگذاري در بخش آموزش انجام ميشود. آموزش بايد با نياز بازار هماهنگ باشد و پس از آن مقررات، مشوقها و سازوكارهاي حمايتي تدوين شود.
رييسجمهور در پايان با تأكيد بر مسووليت نظام آموزشي در پرورش نسلي توانمند اظهار داشت: بايد اين باور شكل گيرد كه فرزندان اين كشور شايسته بهترين و باكيفيتترين آموزشها هستند تا بتوانند به برترين نيروهاي متخصص تبديل شوند و نسبت به كشور و نظام متعهد باقي بمانند، نه اينكه آرزوهاي خود را در ترك وطن جستوجو كنند. بايد با نقش تربيتي درست، روحيه مسووليتپذيري را در آنها ايجاد كرد و استانداردهاي آموزشي را در بالاترين سطح براي سراسر كشور تعريف نمود.
