هوش مصنوعي حرف زدن ما را تغيير داده است!
يك مطالعه عجيب جديد از دانشگاه فلوريدا زبانشناسان و دستورشناسان را به صحبت درباره واژهها وا داشته است. مدتي است كه ما به قدري بر آزمايش تورينگ كه ميگويد مدلهاي هوش مصنوعي در حال تقليد از گفتار و فعاليت انساني هستند، متمركز بودهايم كه شايد متوجه نشده باشيم خودمان چقدر در حال تقليد از آنها هستيم.
يك مطالعه عجيب جديد از دانشگاه فلوريدا زبانشناسان و دستورشناسان را به صحبت درباره واژهها وا داشته است. مدتي است كه ما به قدري بر آزمايش تورينگ كه ميگويد مدلهاي هوش مصنوعي در حال تقليد از گفتار و فعاليت انساني هستند، متمركز بودهايم كه شايد متوجه نشده باشيم خودمان چقدر در حال تقليد از آنها هستيم. به گزارش ايسنا، يك مقاله پژوهشي به نام «ناسازگاري مدل و تغيير زبان: آثار زبانِ مرتبط با هوش مصنوعي در زبان گفتاري بدون متن انگليسي»، نشان ميدهد كه پاسخدهندگان انساني در واقع بيشتر از برخي واژههايي استفاده ميكنند كه در صدر واژگان هوش مصنوعي قرار دارند. به نقل از فوربس، يكي از اين واژهها، براي مثال، واژه «delve» است كه يك مترادف عملمحورتر براي واژه «explore» (كاوش كردن) به شمار ميرود و براي بسياري از ما پيشتر معناي يك معدنچي كه در كوه به دنبال طلا ميگردد را داشت. معلوم شد كه چندين مدل زباني بزرگ (LLMs) دوست دارند اين واژه را براي صحبت درباره كاوشها و كشفيات ناملموس بهكار ببرند و انسانها متوجه آن شدهاند. نويسندگان اين مقاله ميگويند: تغييرات سريع در كاربرد واژهها اتفاقي است كه رخ ميدهد و معمولا قابل رديابي به رويدادهاي واقعي جهان است. اين موضوع در تضاد با تغييرات اخير و گستردهاي است كه در برخي حوزهها، بهويژه در آموزش و علم، مشاهده شده و به نظر نميرسد ناشي از رويدادهاي جهان بيروني باشد. واژههايي مانند «intricate» (پيچيده) و «underscore» (تأكيد كردن) با افزايش ناگهاني در كاربرد بهويژه در نوشتارهاي دانشگاهي همراه بودهاند.
كلاس درس و خيابان
اين ايده كه تغييرات بيشترين نمود را در نوشتار دانشگاهي دارند، زياد تكرار ميشود، اما اين تغيير فراتر از دانشگاه نيز مشاهده شده است. اين مطالعه نشان داد كه هوش مصنوعي در حال شكل دادن به نحوه صحبت كردن ماست، اگرچه نه الزاما موضوعات خودِ گفتوگوها و نشان داد كه حتي وقتي واژههايي مانند «delve» بيشتر بهكار ميروند، مترادفهاي آنها كمتر استفاده ميشوند. از زمان انتشار چت جيپيتي در سال ۲۰۲۲، نحوه ساخت جملات ما، انتخاب واژهها و تلاش براي رسمي بودن، همگي تحتتاثير قرار گرفتهاند. واژههايي كه رباتهاي گفتوگوگر هوش مصنوعي ممكن است بيشازحد استفاده كنند، سبك خاص آنها، در حال تبديل شدن به جزئي جدانشدني از مكالمه انساني هستند، دستكم وقتي درباره علم و فناوري صحبت ميكنيم. قابل توجه است كه مترادفهاي سادهتر كمتر بهكار ميروند. بهنظر ميرسد مردم در حال جذب سبك خاصي از متنهاي توليدشده توسط هوش مصنوعي هستند. اين كمي شبيه زماني است كه يك بچه شروع به استفاده از اصطلاحي ميكند كه زياد از كسي كه تحسينش ميكند، ميشنود. فقط در اين مورد، بزرگسالان در حال تقليد از يك مدل زباني هستند كه بر روي ميلياردها واژه آموزش ديده است.
واژهنامه هوش مصنوعي
وقتي به فهرست طولاني اصطلاحات زبانِ هوش مصنوعي در HumanizeAI نگاه ميكنيد، برخي از كلمات به نظر ميرسد چيزهايي هستند كه هوش مصنوعي از فرهنگ لغات پر از كلمات تجاري برداشته است. پس آيا اين هنر است كه از زندگي تقليد ميكند، يا زندگي است كه از هنر تقليد ميكند؟ عبارتهاي طولانيتري «treasure trove» (گنجينه)، يا «root cause analysis» (تحليل علت ريشهاي) يا «enhanced user experience» (تجربه كاربري ارتقاءيافته) وجود دارد كه يا تصنعي به نظر ميرسند يا در نوشتار انساني غيرواقعي هستند. عجيب است كه ما بايد از اين نوع دروازهباني زباني استفاده كنيم تا خودمان را از رباتها متمايز كنيم، اما به نظر ميرسد اين همان جايي است كه اكنون در آن قرار داريم. وقتي شما در حال فروش محصولي هستيد، پژوهشي ارايه ميكنيد يا صرفا يك مقاله دانشگاهي مينويسيد، بايد هم اصيل بهنظر برسيد و هم به خوانندگانتان اطمينان دهيد كه ميدانيد درباره چه چيزي صحبت ميكنيد. با محتواي توليدشده توسط هوش مصنوعي، مردم سريع شكافي را تشخيص ميدهند كه باعث ميشود اعتبار شما را زير سوال ببرند. حتي اگر شما پژوهشتان را انجام داده باشيد و در معرفي محصولتان صادق باشيد، اين عبارات و واژهها ميتوانند زيادهروي باشند. ممكن است باعث شوند كاربرانتان احساس بياعتمادي به شما پيدا كنند.
انسانها در جهان ديجيتال
اين موضوع به چيزي بزرگتر از اينكه چه كسي دارد از چه كسي تقليد ميكند، اشاره دارد. اگر ما نتوانيم ميان مكالمهكنندگان انساني و هوش مصنوعي تمايز قائل شويم، اين ميتواند دريايي از مشكلات بالقوه را ايجاد كند. بخشي از مشكل اين است كه در همان سالهايي كه هوش مصنوعي در حال تكامل بود تا آزمون تورينگ را در دنياي نوشتاري ديجيتال پشت سر بگذارد، انسانها بهطور گسترده به آن مرحله رسيده بودند. اصلا غيرمعمول نيست كه در طول يك روز به دهها نفر پيامك بدهيد و بهندرت تلفني صحبت كنيد. اما اين به معني فرصت بيشتر براي سردرگمي است.
