بار «خدمات شهري» روي دوش رانندگان اينترنتي

آگهيهاي پرتعداد اجاره روزانه «موتورسيكلت» براي كار در سكوهاي تاكسي اينترنتي، پديده عجيبي است كه حاكي از وخامت اوضاع بازار كار در كشور دارد؛ بدون ترديد رشد مشاغلي مانند رانندگي موتور كرايهاي، با بهرهوري و ارزش افزوده پايين و استهلاك بالاي نيروي انساني تحصيلكرده كه هزينه زيادي براي تحصيلات آن از جيب جامعه رفته، گواه بروز يك بحران جدي در پس پرده بازار كار ايران است.
بيكاري و فقر كار را به اجاره روزانه موتور كشاند!
آگهيهاي پرتعداد اجاره روزانه «موتورسيكلت» براي كار در سكوهاي تاكسي اينترنتي، پديده عجيبي است كه حاكي از وخامت اوضاع بازار كار در كشور دارد؛ بدون ترديد رشد مشاغلي مانند رانندگي موتور كرايهاي، با بهرهوري و ارزش افزوده پايين و استهلاك بالاي نيروي انساني تحصيلكرده كه هزينه زيادي براي تحصيلات آن از جيب جامعه رفته، گواه بروز يك بحران جدي در پس پرده بازار كار ايران است.
به گزارش ايلنا، مشكلات رانندگان تاكسيهاي اينترنتي، مخصوصا آنهايي كه براي كمك هزينه زندگي در سكوهاي اينترنتي شاغل ميشوند، اين روزها بيش از گذشته بازتاب يافته است. درصد بالاي حق كميسيوني كه اين پلتفرمها از مبلغ سفر كسر ميكنند، درحالي است كه شاغلان ثابت آنها با ساعت كار روزانه بالا عليرغم پيگيريهاي بسيار هنوز بيمه نيستند؛ در عين حال، اين رانندگان اخيرا درگير كسور جديدي چون «ماليات» و «عوارض شهري» از حقالزحمه مسافربري خود نيز شدهاند.
«ح.ع» يك راننده خودروي بازنشسته شاغل در اين پلتفرم در گفتوگو با ايلنا اعلام كرد: بنده يك بازنشسته دولت، به دليل مشكلات معيشتي و كمبود مبلغ مستمري كه كمتر از ۱۶ ميليون تومان است، روزانه تا ۸ ساعت در يكي از پلتفرمهاي اينترنتي تاكسيراني با خودروي شخصي فعال هستم. اين كار را براي پوشش اجاره خانه ۸ ميليون توماني انجام ميدهم تا هزينه سفره زندگي خود و همسرم تامين شود؛ اما حق كميسيون پلتفرمها دمار از روزگارم درآورده است.
وي اضافه كرد: بيش از يك ماه است كه اين پلتفرمها با افزايش هزينه كرايه تاكسي، درصد حق كميسيون خود را افزايش دادهاند. در برخي سفرهاي معمولي كه تا ۱۷درصد حق كميسيون اخذ ميشد، حالا تا ۲۲درصد ميگيرند. در سفرهاي ويژه و خاص نيز ۵درصد بيشتر از اين، از كل مبلغ پرداختي مسافر كسر ميكنند.
اين راننده بازنشسته تصريح كرد: علاوه بر اين، در روزهاي اخير مشاهده شد كه رديف ماليات بر ارزش افزوده (۱۰درصد) را نيز از همين مبلغ كسر ميكنند. علاوه بر اين پلتفرمها اخيرا مبلغ ديگري را تحت عنوان «كسر خدمات شهري» از مبلغي كه مسافر ميپردازد كسر و پس از كسر هر سه رديف، مابقي مبلغ را به راننده ميدهند. اين درحالي است كه به دليل قطع هدايتگرهاي جي. پي. اس، كار براي ما دشوارتر شده و تعداد مسافريني كه در روز جابهجا ميكنيم، با افزايش ترافيك شهري در پايان تابستان كمتر هم شده است.
ح.ع با بيان اين نكته كه افزايش كرايهها در مسيرهاي كوتاه به ميزاني نيست كه هزينه افزايش كسورات را پوشش دهد، گفت: مبالغي مانند خدمات شهري و ماليات بايد از حق كميسيون خود پلتفرمها كسر شود. نميدانيم هزينه خدمات شهري به چه دليل با اين عنوان از جيب راننده برداشت ميشود؟
وي خاطرنشان كرد: بحث خدمات جانبي پلتفرمها مانند ارايه قطعات خودروي با تخفيف نيز تا به حال توسط اكثريت رانندگان پلتفرمها استفاده نشده زيرا هم با دردسر فراوان همراه است و بسيار دير به دست راننده ميرسد و هم به گواه اكثر رانندگان، كيفيت اندكي دارند. ما براي امرار معاش روزانه بايد بيش از 7-6 ساعت كار كنيم تا حداقل به اندازه حقوق مستمري خودمان درآمد داشته باشيم كه اين ساعات طولاني موجب استهلاك بالاي وسايل خودرو در اين ترافيك ميشود.
او در پايان تاكيد كرد: در يك روز كاري ۱۰ساعته، در پايان يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان از مسافرين دريافت كردم كه در پايان حدود ۴۵۰ هزار تومان كسورات از بنده كسر شد و تنها ۷۵۰ تومان بدون كسر استهلاك و بنزين براي من باقي ماند. اگر سر ساختمان كار ميكردم، قطعا دريافتي بيشتري با
۸ ساعت كار ميداشتم! اين بخشي از زندگي روزانه بنده با اين شغل است......
بازي با مرگ براي نان بدون پشتيباني بيمهاي
همچنين «س.ع.ز» يك راننده موتورسيكلت جوان در يكي از اين پلتفرمهاي اينترنتي ميگويد: من مدتي است براي هزينههاي تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد با موتورسيكلت رانندگي ميكنم. تاكنون اما دو بار ماشينها در اتوبانهاي تهران به من زدند و از محل متواري شدند. يكبار كه اخيرا اتفاق افتاده، از ناحيه پا دچار ترك برداشتگي استخوان شدم و يك ماه نتوانستم كار كنم؛ اما پلتفرمهايي كه براي آن كار ميكنم، نه تنها حمايتي نميكنند، بلكه امكان بيمه از طريق كار در اين پلتفرمها و حتي تخفيفات بيمهاي با حمايت آنها را ندارم.
وي ميافزايد: درآمد من به حدي نيست كه بتوانم با وجود بالارفتن سن خود را از دهه سوم زندگي بيمه كنم. اين درحالي است كه خطر از كارافتادگي، بيكاري يا سرقت موتورسيكلت در هرلحظه وجود دارد.
اين راننده جوان تصريح ميكند: شركتهاي مسافربري اينترنتي سود زيادي ميكنند. چرا ما كه روزانه ساعتهاي زيادي كار ميكنيم نميتوانيم با درصدي حق بيمه خود را بيمه كنيم؟ حق كميسيونها و كرايه مسافران به قدري است كه حتي استهلاك وسيله ما نيز در پايان هر سال درنميآيد؛ من فقط براي فرار از بيكاري به اين كار روي آوردم....
«موج بيكاري» پشتيبان پلتفرمهاي ايراني جوانان براي اينكه كارگر نشوند موتور اجاره ميكنند!
به نظر ميرسد موج بيكاري حقيقي و ناكافي بودن درآمد ناشي از دريافت دستمزد در بسياري از واحدهاي توليدي و خدماتي، باعث شده رانندگي براي پلتفرمهاي اينترنتي به يكي از پراستقبالترين مشاغل كشور بدل شود.
شدت اين استقبال به حدي است كه امروزه بسياري از واحدهاي توليدي (به ويژه بعد از رد مرز اتباع خارجي در ابعاد ميليوني) با كمبود شديد نيرو مواجه شدهاند؛ اما همزمان با اين اتفاق، آگهيهاي پرتعداد اجاره روزانه «موتورسيكلت» براي كار در سكوهاي تاكسي اينترنتي، پديده عجيبي است كه حاكي از وخامت اوضاع بازار كار در كشور دارد؛ بدون ترديد رشد مشاغلي مانند رانندگي موتور كرايهاي، با بهرهوري و ارزش افزوده پايين و استهلاك بالاي نيروي انساني تحصيل كرده كه هزينه زيادي براي تحصيلات آن از جيب جامعه رفته، گواه بروز يك بحران جدي در پس پرده بازار كار ايران است.
