چشمانداز جابهجايي ۴۰ ميليون تن بار با موتور محرك بندر و ريل
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با تأكيد بر لزوم همافزايي بنادر با شقوق مختلف حملونقل، تحقق هدفگذاري ترانزيت ۴۰ ميليون تني را نيازمند يكپارچگي در زيرساختها و اتصال شبكهاي دانست.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با تأكيد بر لزوم همافزايي بنادر با شقوق مختلف حملونقل، تحقق هدفگذاري ترانزيت ۴۰ ميليون تني را نيازمند يكپارچگي در زيرساختها و اتصال شبكهاي دانست. به گفته سعيد رسولي، اينكه بندري توسعهيافته با ظرفيت بسيار بالا داشته باشيم اما در جابهجايي بار با مشكل مواجه باشيم، عمليات بندري را متوقف ميكند. رسولي، در گفتوگويي با ايرنا اظهار كرد: اين يكپارچگي با رويكرد تحقق برنامه و افزايش ترانزيت به ۴۰ ميليون تن تا پايان برنامه هفتم، هدفگذاري شده و جزو كارهاي اولويتدار در سازمان بنادر و دريانوردي است. او با اشاره به ظرفيتهاي موجود، گفت: بنادر و دريانوردي نقش مهمي را در اقتصاد كشور و بهخصوص در حوزه تجارت به عنوان دروازه صادرات، واردات و ترانزيت برعهده دارد. در حال حاضر ظرفيتهاي قابل توجهي در بنادر براي افزايش سهم حملونقل و جذب بار منطقه داريم كه بهطور كامل از آنها استفاده نميشود.
سرمايهگذاري ۱۷۰ همت حركت به سوي بهرهوري
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به طرحهاي در حال اجرا افزود: به منظور افزايش بهرهوري و استفاده حداكثري از ظرفيتها، طرحهايي اعم از زيرساختي و توسعه تجهيزات در دست اقدام داريم. افزايش ظرفيت اسمي بنادر كشور به ۳۰۰ ميليون تن از طريق تكميل و بهرهبرداري از ۱۷ پست اسكله و پايانههاي جديد كه ۱۲ پست آن به اتمام رسيده، بخشي از برنامه افزايش ظرفيت بنادر است. او اعلام كرد: در حال حاضر بيش از ۱۷۰ همت طرح در دست اجرا داريم.
اين طرحها شامل سرمايهگذاريهاي دولتي و سازماني است كه برخي در ماههاي آينده به بهرهبرداري ميرسند يا عمليات اجرايي آنها آغاز خواهد شد.
چابهار؛ نگين توسعه دريامحور
رسولي در ادامه با تأكيد بر توسعه سواحل جنوبي كشور گفت: بيش از پنجهزار و ۸۰۰ كيلومتر ساحل و دسترسي به آبهاي آزاد اقيانوسي داريم، اما متأسفانه خود را از اين نعمت محروم كردهايم و حتي صنايع آببر را در نقاط خشك كشور ايجاد كردهايم. به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، بندر چابهار در مركز اين توجه قرار دارد: چابهار يك مزيت خاص است كه سالهاي سال مورد غفلت قرار گرفته و در دهه اخير توسعه آن شروع شده است. اين بندر بزودي به شبكه ريلي سراسري متصل خواهد شد و تحولي مهم در اتصال چين، كشورهاي آسياي مركزي و افغانستان به اقيانوس هند ايجاد خواهد كرد. او افزود: عزم دولت، بهرهبرداري از پروژه اتصال ريلي چابهار به زاهدان است و اين پروژه با سرعت هرچه تمامتر در حال انجام است. در نيمه نخست سال آينده ما اتصال ريلي چابهار را به شبكه ريلي كشور خواهيم داشت.
رسولي ادامه داد: ما در سازمان بنادر عمليات احداث خطوط داخلي بندر چابهار را آغاز كردهايم تا همزمان با اتصال ريلي، خطوط داخلي نيز فعال شوند. اين خطوط به پايانههاي باري كالاي اساسي و پايانههاي نفتي متصل ميشوند.
پايش محيط زيست در توسعه بنادر
در پاسخ به نگرانيهاي زيستمحيطي، مديرعامل سازمان بنادر تأكيد كرد: طرحهاي عمراني كشور كه به مرحله اجرا ميرسند، در كارگروهي در سازمان برنامه و بودجه، مطالعات اقتصادي، اجتماعي، زيستمحيطي و پدافند غيرعامل آنها بررسي ميشود. اگر طرحي اين تأييديهها را نداشته باشد، اساساً اجازه فعاليت داده نميشود. او تصريح كرد: در سازمان بنادر با درك درست از مسائل زيستمحيطي دريا، موضوعات زيستمحيطي را رعايت ميكنيم و سازمان حفاظت محيط زيست هم اين مسائل را با دقت رصد ميكند.
