انويديا مديون دو مشتري ناشناس شد

۱۴۰۴/۰۶/۱۱ - ۰۱:۳۳:۱۸
کد خبر: ۳۵۵۶۱۱

انويديا به كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا اعلام كرد تقريبا ۴۰ درصد از درآمد سه‌ ماهه دوم سال جاري اين شركت، از دو مشتري ناشناس حاصل شده است.

انويديا به كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا اعلام كرد تقريبا ۴۰ درصد از درآمد سه‌ ماهه دوم سال جاري اين شركت، از دو مشتري ناشناس حاصل شده است. به گزارش ايسنا، اين توليدكننده تراشه، درآمد بي‌سابقه ۴۶.۷ ميليارد دلار را براي سه‌ ماهه‌ منتهي به ۲۷ جولاي گزارش كرد كه افزايش ۵۶ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد، جهشي كه حاصل رونق مراكز داده هوش مصنوعي بوده است. گزارش‌ درآمد انويديا همچنين نشان داد كه بخش عظيمي از اين رشد، با تعداد انگشت‌شماري از مشتريان حاصل شده است. انويديا اعلام كرد كه يك مشتري، ۲۳ درصد و مشتري ديگري، ۱۶ درصد از درآمد سه‌ماهه دوم را تشكيل دادند. در اين گزارش، نام هيچ‌كدام از اين مشتريان مشخص نشده و فقط از آنها با عنوان «مشتري الف» و «مشتري ب» ياد شده است. اين توليدكننده تراشه مي‌گويد: در طول نيمه اول سال مالي، «مشتري الف» و «مشتري ب» به ترتيب ۲۰ درصد و ۱۵ درصد از كل درآمد را تشكيل دادند. چهار مشتري ديگر نيز در اين درآمد سهيم بودند كه ۱۴ درصد مربوط به يك مشتري بود و دو مشتري نيز ۱۱ درصد و مشتري چهارم، ۱۰ درصد از درآمد سه‌ماهه دوم انويديا را به خود اختصاص داده‌اند. انويديا افزود كه همه اين شركت‌ها، مشتريان «مستقيم» مانند توليدكنندگان تجهيزات اصلي (OEM)، يكپارچه‌سازان سيستم يا توزيع‌كنندگان هستند كه تراشه‌هاي خود را به‌طور مستقيم از انويديا خريداري مي‌كنند. مشتريان غيرمستقيم، مانند ارايه‌دهندگان خدمات ابري و شركت‌هاي اينترنتي مصرفي، تراشه‌هاي انويديا را از اين مشتريان مستقيم خريداري مي‌كنند. بعيد به نظر مي‌رسد كه يك ارايه‌دهنده بزرگ خدمات ابري مانند مايكروسافت، اوراكل، آمازون يا گوگل، مخفيانه «مشتري الف» يا «مشتري ب» باشد اگرچه اين شركت‌ها ممكن است به‌طور غيرمستقيم مسوول اين هزينه‌هاي هنگفت باشند. نيكول كرس، مدير ارشد مالي انويديا گفت: «ارايه‌دهندگان بزرگ خدمات ابري» ۵۰  درصد از درآمد مركز داده انويديا را تشكيل مي‌دهند كه به نوبه خود ۸۸ درصد از كل درآمد شركت است. طبق گزارش تك‌كرانچ، ديو نووسل، تحليلگر «گيمي كرديت» (Gimme Credit) به فورچون گفت: اگرچه تمركز درآمد در ميان چنين گروه كوچكي از مشتريان، ريسك قابل توجهي به همراه دارد، اما خبر خوب اين است كه اين مشتريان پول نقد فراواني در اختيار دارند، حجم عظيمي از جريان نقدي آزاد ايجاد مي‌كنند و پيش‌بيني مي‌شود طي چند سال آينده، هزينه‌هاي گزافي را براي مراكز داده صرف كنند.