از نوسازي ناوگان تا هوشمندسازي ايستگاه‌هاي اتوبوس

تحولي در حمل‌ونقل عمومي پايتخت

۱۴۰۴/۰۶/۱۱ - ۰۱:۲۵:۲۳
کد خبر: ۳۵۵۶۰۳

با توجه به توسعه روزافزون شهر تهران و نياز فزاينده به سيستم حمل‌ونقل عمومي كارآمد، شركت واحد اتوبوسراني تهران گام‌هاي موثري در مسير نوسازي ناوگان و هوشمندسازي ايستگاه‌ها برداشته است؛ گام‌هايي كه در صورت تداوم و حمايت نهادهاي مسوول، مي‌تواند رضايت شهروندان تهراني از سفرهاي روزمره را به شكل چشمگيري افزايش دهد.

با توجه به توسعه روزافزون شهر تهران و نياز فزاينده به سيستم حمل‌ونقل عمومي كارآمد، شركت واحد اتوبوسراني تهران گام‌هاي موثري در مسير نوسازي ناوگان و هوشمندسازي ايستگاه‌ها برداشته است؛ گام‌هايي كه در صورت تداوم و حمايت نهادهاي مسوول، مي‌تواند رضايت شهروندان تهراني از سفرهاي روزمره را به شكل چشمگيري افزايش دهد. احمد قيومي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به يكي از برنامه‌هاي تازه اين شركت گفت: ما از چند ماه گذشته، براي نخستين‌بار در خط جمهوري-بهارستان، استفاده از مانيتورهاي پخش محتواي فرهنگي و آموزشي داخل اتوبوس‌ها را آغاز كرده‌ايم و به‌تدريج اين سيستم در ساير خطوط نيز توسعه پيدا خواهد كرد. او اتوبوس را يك رسانه سيار و در دسترس براي عموم مردم توصيف كرد و افزود: پيام‌هاي سلامت‌محور، نكات آموزشي در حوزه صرفه‌جويي در مصرف انرژي و ساير موضوعات اجتماعي و شهري، به صورت تصويري در اين مانيتورها پخش مي‌شود. اين مانيتورها با سيستم صوتي مناسب همراه هستند و عمدتاً در هر اتوبوس دو نمايشگر فعال داريم كه فرصت بسيار خوبي براي فرهنگ‌سازي ايجاد كرده‌اند.

 مشاركت مردم در نظارت و ارزيابي  خدمات اتوبوسراني

قيومي با اشاره به راه‌اندازي سامانه نظرسنجي هوشمند در اتوبوس‌ها، از دريافت بازخورد مستقيم مسافران خبر داد و گفت: با تلاش روابط عمومي شركت واحد، سامانه نظرسنجي هوشمندي در تمامي اتوبوس‌هاي ما راه‌اندازي شده كه به وسيله QR Code نصب‌شده در اتوبوس، مسافران مي‌توانند تجربه خود را از سفر با ما به‌صورت مستقيم ثبت كنند. بازخوردهاي اين سامانه در حال تحليل است و اطلاعات بسيار دقيقي درباره كيفيت خدمات، وضعيت صندلي‌ها، خنكي داخل كابين، ايستگاه‌ها و نحوه رفتار رانندگان به ما مي‌دهد. او در ادامه به نتايج اوليه اين نظرسنجي اشاره كرد و افزود: يكي از مهم‌ترين درخواست‌هاي شهروندان تهراني، كاهش زمان انتظار براي رسيدن اتوبوس است. البته ما در ساعات پيك، به‌ويژه صبح‌ها، تلاش كرده‌ايم فاصله بين حركت اتوبوس‌ها را به حداقل برسانيم؛ به‌طوري كه در برخي خطوط تندرو اين زمان بين ۲ تا ۳ دقيقه است. برخي از شهروندان حتي با انتظار يك دقيقه‌اي نيز مواجه نمي‌شوند.

 چالش‌هاي نوسازي ناوگان و تلاش  براي بهسازي تابستاني

با اين حال، فرسودگي ناوگان همچنان يكي از دغدغه‌هاي اصلي شركت واحد باقي مانده است. قيومي در اين رابطه گفت: ما در برخي سامانه‌ها اتوبوس‌هايي داريم كه ميانگين سني‌شان بالاي ۱۰ سال است و طبيعتاً پس از ۱۲ يا ۱۳ سال خدمت، با استهلاك و آسيب‌هاي متعدد مواجه مي‌شوند. او تأكيد كرد كه براي تابستان اقدامات فني لازم جهت بازآماده‌سازي ناوگان در دستور كار قرار گرفته و ابراز اميدواري كرد: اميدواريم با كمك شهرداري و نهادهاي مرتبط، روند نوسازي ناوگان شتاب بيشتري بگيرد.

كنترل لحظه‌اي خطوط  با سيستم موقعيت‌ياب

مديرعامل شركت واحد با اشاره به اتصال تمام اتوبوس‌هاي تهران به سامانه موقعيت‌ياب (GPS)، از مديريت لحظه‌اي خطوط خبر داد و گفت: اين سامانه به‌صورت لحظه‌اي موقعيت، سرعت، زمان توقف و ساير داده‌هاي مربوط به اتوبوس‌ها را ثبت و در اختيار مركز كنترل قرار مي‌دهد. اگر در نقطه‌اي نياز به اعزام فوري براي تخليه بار مسافر باشد، از طريق اين سامانه هدايت مي‌شود. او درباره زمان انتظار در خطوط مختلف نيز توضيح داد: در خطوط تندرو، به‌ويژه در ساعات پيك صبحگاهي و عصرگاهي، فاصله حركت اتوبوس‌ها بين ۲ تا ۳ دقيقه است و به‌طور متوسط زمان انتظار كمتر از ۵ دقيقه محاسبه مي‌شود. البته اين زمان در ساعات مختلف روز متغير است. اما در خطوط غيرتندرو، به دليل ماهيت فيدري و محلي‌شان، زمان انتظار بين ۱۵ تا ۲۰ دقيقه است كه تلاش مي‌كنيم آن را كاهش دهيم.

هوشمندسازي ايستگاه‌ها تا پايان ۱۴۰۴

يكي ديگر از برنامه‌هاي مهم در دست اجرا، بازگشت سامانه اطلاع‌رساني زمان رسيدن اتوبوس‌ها است. قيومي در اين زمينه گفت: سامانه‌اي كه پيش‌تر با ارسال كد خط از طريق پيامك فعال بود، امروز به‌صورت نرم‌افزاري و مبتني بر GPS آماده بازگشت است. به دليل برخي تغييرات در زيرساخت نرم‌افزاري، اين سامانه موقتاً غيرفعال شده، اما هدف‌گذاري ما اين است كه تا پايان امسال با اجراي طرح توسعه هوشمندسازي، اين قابليت دوباره و به شكلي دقيق‌تر فعال شود. وي با اشاره به طرح جامع هوشمندسازي گفت: اين طرح شامل چند بخش مهم از جمله كارت بليت مبتني بر حساب شهروندي، به‌روزرساني نرم‌افزارها و نوسازي سامانه‌هاي پرداخت كرايه است. با اجراي اين طرح، كارت بليت شهروندان با حساب يكپارچه شده و خدمات به شيوه‌اي كاملاً متفاوت و نوين ارايه خواهد شد.