دکتر احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با مسوولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران که در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران تهران برگزار شد، بااشاره به اهمیت تدوین و تصویب قانونی جامع در این حوزه برای تقویت جایگاه مدیریت بحران گفت: «هدف غایی از قانون مدیریت بحران، حفظ جان و مال در برابر حوادث و سوانحی است که زندگی مردم را دچار اخلال میکند. براساس مطالعات صورت گرفته، کشور ما باتوجه به مخاطرات موجود همچون زلزله، سیل، رانش زمین و غیره جزو کشورهای سانحهخیز دنیاست. همچنین اگر سطح خطرپذیری تنها با استفاده از مخاطره زلزله مورد بررسی قرار گیرد ششمین کشور دنیا از نظر خطرپذیری هستیم.
وی با بیان اینکه با مطالعه و بررسی کشورهایی که از نظر خطرپذیری در رده پایینتری قرار دارند متوجه میشویم که آمادگی آنها برای پیشگیری، مقابله و بازتوانی بیشتر است، گفت: «بررسیهای صورت گرفته در این کشورها نشان میدهد هماهنگیها در قالب یک سند تحت عنوان قوانین جاری مدیریت بحران فراروی مسوولان قرار دارد و خوب است قوانینی داشته باشیم که در آن همه جوانب مدیریت بحران، یعنی اقدامات قبل حادثه برای کاهش خطرپذیری و اقدامات بعد از آن برای افزایش توان مقابله پیشبینی شده باشد. این قوانین منعطف هستند و مسوولان را موظف کرده تا بعد از وقوع هر حادثه، باتوجه به درس آموزیهای جدید، این قوانین را بهروز کنند.»
وی همچنین بااشاره به سابقه اجرای قانون مدیریت بحران در کشور شامل مرحله آزمایشی آن، تغییرات اعمال شده و درنهایت لایحه جدید مدیریت بحران گفت: «مجلس در مقابل تصمیم بزرگی قرار دارد تا قانونی را تصویب کند که براساس آن کشور درک کاملی از مخاطره داشته باشد و با اجرای آن مخاطرات کم شود.» وی لایحه 14 مادهیی پیشنهادی را پاسخگوی حادثهخیزی کشور ندانست و گفت: «براساس برآوردها، در دقایق اولیه وقوع زلزله خسارات فراوانی بهوجود میآید که برای مقابله درست با این خسارات نیازمند هماهنگی و نیز قوانین مناسبتری هستیم. صادقی با بیان اینکه زلزله تهران بعد ملی و فاجعه بینالمللی دارد، گفت: «بنابراین آمادگی در برابر آن هم باید از بودجه ملی برخوردار باشد. شهرداری تاکنون میلیاردها تومان برای مدیریت بحران و تامین زیرساختها هزینه کرده است. در کشورهای موفق دنیا برای حادثه سطوح مختلفی تعریف میشود و بر این اساس در سطح اول مردم قرار دارند که باید ضمن فراگیری آموزشهای لازم تجهیزات مناسب نیز در دسترس آنها قرار گیرد تا در زمان طلایی پس از وقوع حادثه از خود محافظت کنند. در کشور ما جز شهرداری تهران در هیچ بخش دیگری به این سطحبندی توجه نشده است. با استفاده از این الگوی جهانی ضمن راهاندازی گروههای داوطلب واکنش اضطراری محلات تجهیزات موردنیاز این گروهها را هم در محلات ذخیره کردهایم.» صادقی با ذکر این نکته یکی از مشکلات لایحه مدیریت بحران را بیتوجهی به سطحبندی حادثه دانست و گفت: «براساس تجربه کشورهای موفق دنیا در زمینه مدیریت بحران مسوولیت مدیریت بحران باید دراختیار دولتهای محلی و شهرداریها قرار گیرد و در سطوح بالاتر حوادث نقش دولت پیشبینی شده است.»