ورود بنزين سوپر به بورس انرژي

۱۴۰۴/۰۶/۰۶ - ۰۱:۰۰:۲۳
کد خبر: ۳۵۵۰۹۸

استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادي، با اشاره به عرضه بنزين سوپر در بورس انرژي، اين اقدام را عاملي براي شفافيت قيمت، كاهش انحصار و ايجاد ذهنيت جديد در مصرف‌كنندگان درباره ارزش واقعي سوخت دانست و تأكيد كرد: اين موضوع مي‌تواند مقدمه‌اي براي اصلاح رفتار مصرفي و فرهنگ استفاده از يارانه‌ها باشد.

حميدرضا جيحاني، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادي، با اشاره به عرضه بنزين سوپر در بورس انرژي، اين اقدام را عاملي براي شفافيت قيمت، كاهش انحصار و ايجاد ذهنيت جديد در مصرف‌كنندگان درباره ارزش واقعي سوخت دانست و تأكيد كرد: اين موضوع مي‌تواند مقدمه‌اي براي اصلاح رفتار مصرفي و فرهنگ استفاده از يارانه‌ها باشد. اين استاد دانشگاه در يك گفت‌وگوي با راديويي درباره ورود بنزين سوپر به بورس انرژي، گفت: براي مصرف‌كننده نهايي اتفاق خاصي نمي‌افتد، مگر براي افرادي كه مايلند از كيفيت بهتر براي حفظ سلامت خودرو و بهبود تجربه رانندگي خود استفاده كنند. او افزود: اگر موضوع را صرفا اقتصادي ببينيم، كسي كه خودروي باكيفيت خارجي دارد، اكنون مجبور است مكمل‌هاي گران‌قيمت تهيه كند تا بتواند اكتان بنزين را به بالاي ۹۵ يا ۹۷ برساند. اين كار با دشواري و هزينه همراه است. بنابراين افرادي كه نگاه اقتصادي دارند و توان مالي مناسب دارند، قطعا از عرضه بنزين سوپر استقبال مي‌كنند، هرچند اين گروه درصد كمي از جامعه را تشكيل مي‌دهند. اين پژوهشگر اقتصادي ادامه داد: ورود بنزين سوپر به بورس انرژي مي‌تواند آغاز يك پارادايم‌شيفت در نگاه مردم به يارانه‌هاي انرژي باشد. اين اقدام ذهنيت تازه‌اي ايجاد مي‌كند تا مردم متوجه شوند قيمت واقعي بنزين چقدر است و تا چه اندازه با يارانه‌هاي ملي قيمت فعلي پايين نگه داشته شده است. اميدوارم در حوزه اقتصاد رفتاري شاهد اصلاح فرهنگ مصرف سوخت در كشور، اعم از بنزين، گازوييل و ساير اقلام ملي باشيم. او با تأكيد بر اهميت خروج انحصار از دست دولت در حوزه انرژي، تاكيد كرد: بنزين يكي از استراتژيك‌ترين كالاهاي مصرفي كشور است. در حال حاضر بخشي از زنجيره توزيع دراختيار جايگاه‌داران است كه تحت اتحاديه خاصي فعاليت مي‌كنند. برخي از اين جايگاه‌ها خصولتي و برخي كاملا خصوصي هستند. توليد بنزين نيز انحصاري نيست و پالايشگاه‌ها عمدتاً به صورت شركت‌هاي سهامي عام فعاليت مي‌كنند. آن‌چه اهميت دارد، قيمت است كه به‌صورت دستوري تعيين مي‌شود. جيحاني اعلام كرد: دولت به دليل هزينه‌هاي سنگين يارانه سوخت، از ادامه اين انحصار متضرر شده و حتي علاقه‌مند است اين ساختار با مكانيزم عرضه و تقاضا اداره شود. اكنون با افزايش مصرف بنزين و محدوديت ظرفيت پالايشگاه‌ها، پيش‌بيني مي‌شود دولت امسال بيش از ۵ ميليارد دلار براي واردات بنزين هزينه كند؛ در حالي كه اين محصول با قيمت بسيار پايين به مردم عرضه مي‌شود. او ادامه داد: در ابتداي فرايند تصميم‌گيري براي ورود بنزين سوپر به بورس، اتحاديه جايگاه‌داران مخالفت مي‌كرد، اما درنهايت اين تصميم به نفع مصرف‌كنندگان به پايان رسيد. اين اقدام سبب مي‌شود قيمت‌گذاري براساس سازوكار عرضه و تقاضا انجام شود و امكان اعمال قيمت‌هاي غيرمنطقي ازسوي جايگاه‌ها از بين برود. اين استاد دانشگاه اعلام كرد: با عرضه بنزين وارداتي در بورس انرژي، شفافيت قيمتي برقرار خواهد شد. تنها تفاوت قيمت در نقاط مختلف كشور مربوط به هزينه حمل‌ونقل و پذيره جايگاه خواهد بود و پايه قيمت، شفاف و غيرقابل‌دستكاري خواهد بود.