«تعادل» گزارش مي‌دهد

ريزش قيمت در بازار خودرو

۱۴۰۴/۰۶/۰۴ - ۰۱:۲۰:۱۴
کد خبر: ۳۵۴۷۷۰
ريزش قيمت در بازار خودرو

بررسي انواع خودروهاي سواري در بازه يك ماهه اخير حاكي از نوسانات محدود قيمتي است. در اين ميان تغييرات قيمتي محصولات مونتاژي بيشتر از محصولات داخلي است.

تعادل|

بررسي انواع خودروهاي سواري در بازه يك ماهه اخير حاكي از نوسانات محدود قيمتي است. در اين ميان تغييرات قيمتي محصولات مونتاژي بيشتر از محصولات داخلي است. ميزان عرضه، نوسانات ارزي و اصلاحات قيمتي از عوامل نوسان قيمتي خودروهاي سواري به‌شمار مي‌آيند. البته رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، علت ريزش قيمت در بازار خودرو را وجود خودروهاي چيني عنوان كرده است. طبق بررسي صورت گرفته از منحني قيمت خودرو در ابتدا و انتهاي مرداد، مشخص مي‌شود قيمت بيشتر خودروهاي داخلي در اين مدت افت كرده است. اين در حالي است كه قيمت دلار در بازه زماني موردنظر رشد كرده است.

بازار خودرو در شهريور 

بازار خودرو در اولين روز معاملاتي شهريورماه شاهد تغيير شديد قيمت خودروهاي داخلي بود. قيمت خودرو در بازار روز گذشته در شرايطي اعلام شد كه فضاي رواني بازار به‌شدت تحت‌تاثير افزايش ريسك‌هاي سياسي قرار گرفته است. در چنين فضايي رفتار خريداران و فروشندگان محتاط‌تر شده و بخش عمده فعالان بازار در انتظار ايجاد ثبات در محيط سياسي و اقتصادي كشور هستند. از سوي ديگر مصوبه اخير شوراي رقابت و اطلاعيه‌هاي منتشر شده در سامانه كدال از سوي خودروسازان، گمانه‌زني‌ها درباره احتمال افزايش قيمت خودرو را تقويت كرده است. با اين حال شواهد نشان مي‌دهد كه بازار خودرو ديگر كشش جهش‌هاي قيمتي جديد را ندارد. بنابراين اجراي سياست‌هاي تازه در حوزه قيمت‌گذاري، به جاي ايجاد رونق، به احتمال زياد منجر به تعميق ركود موجود در اين بازار مي‌شود. نتايج بررسي نشان مي‌دهد ميانگين قيمت خودروهاي داخلي در مرداد ماه حدود سه درصد افت كرده است. بيشتر خودروهاي تحت بررسي، افت قيمت اندكي را در بازه زماني موردنظر تجربه كرده‌اند، به نحوي كه بين يك تا كمتر از پنج درصد افت داشته‌اند. البته در يك مورد خاص (ري‌را) افت قيمت تا 6.5 درصد نيز رخ داده است. ري‌را در انتهاي مرداد نسبت به ابتداي اين ماه، حدود 110 ميليون تومان افت قيمت داشته است. عواملي مانند ركود تقاضا، طرح‌هاي فروش خودروسازان و قرار گرفتن در ماه‌هاي محرم و صفر نقش اصلي را در نزولي شدن قيمت در بازار خودرو طي مرداد امسال داشته‌اند. افت قيمت خودرو در مرداد در حالي رخ داده كه قيمت ارز (به عنوان يكي از عوامل سنتي اثرگذار بر قيمت خودرو) طي مرداد (انتهاي مرداد نسبت به ابتداي آن) حدود 7.5 درصد رشد كرده است. بار ديگر ثابت مي‌شود خودرو راه خود را تا حدي از دلار جدا كرده است. به نظر مي‌رسد روند نزولي قيمت خودرو در شهريور ماه ادامه خواهد يافت، منتها با توجه به پايان يافتن ماه صفر، احتمالا با سرعتي كمتر. البته اگر اتفاقاتي مانند افزايش قيمت كارخانه‌اي خودروها (با توجه به مصوبه اخير شوراي رقابت مبني بر تعيين قيمت خودرو توسط خودروسازان) يا جهش بلند دلار و رشد انتظارات تورمي رخ دهد، افزايش قيمت خودرو اجتناب‌ناپذير است.مسائلي مانند مكانيسم ماشه (فعال شدن يا نشدن آن) و البته تداوم آتش‌بس يا درگيري دوباره ايران و اسراييل كه ممكن است تكليف آنها در شهريور مشخص شود، نقش مهمي در آينده انتظارات تورمي (به عنوان عاملي مهم در افت و خيز قيمت خودرو) دارند. رشد انتظارات تورمي از ناحيه اين مسائل به علاوه صعودي‌تر شدن قيمت ارز، مي‌تواند شهريوي داغ را براي بازار خودرو رقم بزند. رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران روز دوشنبه با اشاره به ركود سنگين بازار خودرو، گفته است: بازار خودرو به دليل نوسان قيمت دلار و آثار جنگ تحميلي در سكون است.

بازار خودرو از نگاه كارشناسان 

اسد كرمي بيان كرده كه شايعات زيادي در بازار خودرو در خصوص مصوبه و تعرفه واردات وجود دارد كه حتي بسياري از اين موارد مورد تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت نيست. او با اشاره به ورود خودروهاي چيني وارداتي به بازار گفت: آن قدر خودروهاي چيني وارداتي و مونتاژي در بازار وجود دارد كه اين بازار ثبات ندارد و كسي هم نمي‌تواند وضعيت خودرو را پيش بيني كند. رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران عنوان كرده: وجود خودروهاي چيني سبب شده تا روند ريزش قيمتي را در بازار شاهد باشيم. اين مقام صنفي با بيان اينكه مافيا اجازه نمي‌دهد تا بازار خودرو رونق پيدا كند، گفت: عده‌اي از بازار خودرو سوءاستفاده مي‌كنند، اين در حالي است كه تعدادي از بنگاه‌داران به خاطر شرايط ناپايدار، قادر به پرداخت اجاره‌بها نيستند. مسيح فرزانه، كارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين، به تحليل وضعيت بازار خودرو و چشم‌انداز پيش رو پرداخته و گفته است: بديهي است كه همه ما شرايط اقتصادي و سياسي حاكم بر كشور را مشاهده مي‌كنيم و به خوبي درك مي‌كنيم كه اوضاع به چه نحوي است. آنچه كه در بازار خودرو در حال رخ دادن است، از پس جنگ ۱۲ روزه و تا پايان تابستان، همچنان ادامه خواهد داشت. به نظر مي‌رسد كه تا پايان شهريور ماه، بازار به‌طور كلي در ركود عميق و سنگيني قرار خواهد داشت. به گفته فرزانه، آنچه كه در هفته‌هاي آتي در بازار خودرو شاهد خواهيم بود، چيزي جز تعميق ركود نخواهد بود. حتي اگر شما آن را «ثبات» بناميد، بايد بدانيد كه در شرايطي كه تورم به‌طور مستمر در حال افزايش است، اين ثبات در واقع چيزي جز ركود عميق‌تر نيست. در چنين شرايطي، قدرت خريد مصرف‌كنندگان به دليل مشكلات اقتصادي و افزايش ريسك‌هاي سياسي به‌طور مداوم ضعيف‌تر خواهد شد.

 كدام خودروها ارزان شدند؟ 

اما طبق بررسي‌هاي اكوايران، ري‌را با افت قيمت 110 ميليون توماني، ركورددار ريزش قيمت در مرداد است. قيمت اين خودرو در انتهاي مرداد به يك ميليارد و 600 ميليون تومان رسيده است. كمترين افت قيمت (حدودا 10 ميليون تومان) نيز نصيب خودروهايي مانند كوئيك دنده‌اي و تارا اتومات شده است. پژوپارس نيز به عنوان خودرويي كه ديگر توليد نمي‌شود، با افت قيمت 20 ميليون توماني در مرداد مواجه شده است. همچنين شاهين پلاس اتومات نيز 20 ميليون تومان كاهش قيمت را در انتهاي مرداد نسبت به ابتداي اين ماه به خود مي‌بيند. در همين حال، روند بازار خودرو نشان مي‌دهد، در طول 48 ساعت گذشته پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴ با كاهش ۵ ميليون توماني، به قيمت ۴۳۵ ميليون تومان فروخته شده است. اطلس G دنده‌اي مدل ۱۴۰۴ هم ۶۳۰ ميليون تومان قيمت خورده است.

در اين ميان، پژو۲۰۷ دنده‌اي TU۵ مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو ۸۳۵ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌اي مدل ۱۴۰۴ در بازار ۹۱۵ ميليون تومان قيمت خورد. پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۴ يك ميليارد و ۱۶۰ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ TU۳ مدل ۱۴۰۴ در بازار ۷۴۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.

پژوپارس ELX-XU۷P مدل ۱۴۰۳ با كاهش ۱۰ ميليون توماني، به قيمت ۸۸۰ ميليون تومان رسيد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۳ نيز ۱۰ ميليون تومان ارزان شد و ۹۴۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد.

بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۴ LX مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو با افزايش ۱۰ ميليون توماني، يك ميليارد و ۱۶۰ ميليون تومان قيمت خورد. قيمت تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ نيز با افزايش ۱۰ ميليون توماني، به يك ميليارد و ۷۰ ميليون تومان رسيد. تارا دنده‌اي V۱ مدل ۱۴۰۳ هم ۸۷۵ ميليون تومان قيمت خورده است.

 گزارش‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۴ يك ميليارد و ۱۸۰ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۳ هم يك ميليارد و ۴۵ ميليون تومان قيمت خورد. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۴ در حدود ۵ ميليون تومان گران شد و ۷۸۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. ري‌را ۱.۷ ليتر توربو ۶ سرعته اتوماتيك مدل ۱۴۰۴ اما يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان قيمت خورد.

ساينا S دنده‌اي بنزيني مدل ۱۴۰۴ نيز با افزايش ۱۰ ميليون توماني، ۵۴۰ ميليون تومان شده است. ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ هم ۶۴۰ ميليون تومان قيمت خورد.

در اين ميان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۴ در بازار ۸۹۰ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزيني مدل ۱۴۰۴ نيز ۹۴۵ ميليون تومان شد. سهند S دنده‌اي بنزيني مدل ۱۴۰۴ هم ۶۱۵ ميليون تومان شده است.

شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۴ در حدود ۹۸۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. در همين حال، كوييك دنده‌اي GX L مدل ۱۴۰۴ در بازار ۵۲۵ ميليون تومان شده است.