تعرفه‌هاي ميليوني براي ايرلاين‌ها

آيا نجف مقصد پروازي باقي مي‌ماند؟

۱۴۰۴/۰۶/۰۴ - ۰۱:۰۸:۲۱
کد خبر: ۳۵۴۷۵۷
آيا نجف مقصد پروازي باقي مي‌ماند؟

افزايش هزينه‌هاي فرودگاه نجف صداي ايرلاين‌هاي ايراني را درآورد و به نظر مي‌رسد كه در صورت نبود صرفه اقتصادي، تصميمات جديدي در راه است.

افزايش هزينه‌هاي فرودگاه نجف صداي ايرلاين‌هاي ايراني را درآورد و به نظر مي‌رسد كه در صورت نبود صرفه اقتصادي، تصميمات جديدي در راه است.

در ايام اربعين و با اوج‌گيري تقاضا براي سفرهاي زيارتي به عراق، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي از مذاكرات فشرده با مسوولان فرودگاه نجف براي كاهش هزينه‌هاي سنگين خبر داد و هشدار داد كه اگر اين روند ادامه پيدا كند و پروازها براي شركت‌ها توجيه اقتصادي نداشته باشد، احتمال تغيير مسير پروازها و خروج از نجف دور از انتظار نيست.

مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: پيش از ايام اربعين، به همراه هياتي از سازمان هواپيمايي كشوري مذاكراتي با رييس فرودگاه نجف داشتيم و پيشنهاداتي مطرح شد. اميدواريم در آينده توافقاتي در خصوص كاهش هزينه‌ها براي مسافران ايراني در اين فرودگاه حاصل شود و شاهد افزايش پروازها به نجف باشيم؛ در غير اين صورت ممكن است شركت‌ها براي كاهش هزينه‌ها، تصميمات ديگري اتخاذ كنند. به گفته او، ايرلاين‌هاي ايراني بيشترين استفاده‌كننده از فرودگاه نجف هستند، اما اين فرودگاه با مدل اقتصادي مبتني بر درآمد-هزينه و ساختار خصوصي خود، تعرفه‌هايي بسيار بالا براي پروازها در نظر گرفته است.

  هزينه‌هايي خارج از تعادل 

ساماني با انتقاد از عدم توازن ميان هزينه‌هاي دريافت‌شده از ايرلاين‌هاي ايراني و آنچه ايران از ايرلاين‌هاي عراقي اخذ مي‌كند، گفت: در حال حاضر تعادلي در اين بخش وجود ندارد. در فرودگاه‌هاي ايران حداكثر هزينه‌اي كه از شركت‌هاي هواپيمايي خارجي دريافت مي‌كنيم حدود ۲۵۰۰ دلار است، اما رقمي كه فرودگاه نجف از ما دريافت مي‌كند با احتساب هزينه رويالتي حدود ۱۰ هزار دلار است. براي هواپيماهاي پهن‌پيكر اين عدد به ۱۲ هزار دلار هم مي‌رسد كه بسيار بالاست.»

او با اشاره به برخي جزييات تعرفه‌هاي اين فرودگاه افزود: براي مثال از هر مسافر براي ورود و خروج ۳۰ دلار اخذ مي‌شود و تعرفه اين فرودگاه براي استفاده از ويلچر نيز ۳۵ دلار است.

  تجربه‌هاي گذشته توقف پروازها و بازگشت با تخفيف

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با يادآوري تجربه‌هاي قبلي از توقف پروازها به نجف، توضيح داد: در سنوات گذشته اين موضوع را پيگيري كرديم و در مقطعي مجبور شديم كل پروازها را به نجف قطع كنيم. شركت‌ها به جاي آن، پروازها را به بغداد منتقل كردند. در آن زمان، رييس فرودگاه نجف به تهران آمد و تخفيفاتي در تعرفه‌ها اعمال شد. اما اين هزينه‌ها مجدداً برگشته است.

ساماني افزود: امسال نيز پيش از ايام اربعين، با رييس فرودگاه نجف ديدار و مذاكراتي داشتيم. پيشنهاداتي ارايه شد و آنها نيز علاقه‌مندي و تمايل خود را براي همكاري بيشتر با شركت‌هاي هواپيمايي ايراني ابراز كردند.

  پيشنهادات ايران  حذف عوارض و كاهش هزينه‌هاي هندلينگ

او با اشاره به درخواست‌هايي كه به طرف عراقي ارايه شده، گفت: درخواست كاهش هزينه‌هاي هندلينگ فرودگاه و همچنين حذف عوارض ۱۵ دلاري مسافران ورودي را داريم كه توسط مسوولان فرودگاه نجف در حال بررسي است. در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرودگاه نجف خدمات خاص يا ويژه‌اي ارايه مي‌دهد كه تعرفه‌هاي بالا را توجيه كند، ساماني پاسخ داد: اين فرودگاه هيچ خدمات ويژه‌اي نسبت به ساير فرودگاه‌هاي ديگر ارايه نمي‌دهد.

  تهديد به تغيير مسير  تصميم در صورت ادامه هزينه‌هاي بالا

او تأكيد كرد كه تداوم پروازها به فرودگاه نجف وابسته به دستيابي به توافقات و كاهش هزينه‌هاست: اميدواريم با نگاه مثبت مسوولان فرودگاه نجف، اين توافقات حاصل شود تا بتوانيم تداوم و افزايش پروازها به فرودگاه نجف را داشته باشيم؛ در غير اين صورت ممكن است شركت‌ها به دليل كاهش هزينه‌ها و اقتصادي شدن پروازها، تصميم ديگري اتخاذ كنند. با وجود افزايش شديد هزينه‌ها، شركت‌هاي هواپيمايي در ايام اربعين حاضر به پذيرش ضرر شدند. ساماني در اين خصوص گفت: ۱۰ درصد مبلغ بليت نيز به عنوان ماليات بر ارزش افزوده به دولت داده مي‌شود و به ازاي هر مسافر هم ۶ يورو به عنوان عوارض ايمني به سازمان هواپيمايي كشوري پرداخت مي‌شود. به گفته دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي، ضمن اينكه قيمت سوخت امسال ۲۴ برابر نسبت به سال گذشته افزايش يافت و تقريباً مي‌توان گفت با قيمت تكليفي امسال، شركت‌هاي هواپيمايي پروازها را با ضرر انجام دادند. اما به دليل رعايت حال علاقه‌مندان به زيارت عتبات عاليات در ايام اربعين، اين ضرر را پذيرفتند و همراه مردم شدند.

  نرخ‌گذاري پروازهاي خارجي  تابع ارز و تقاضاست

ساماني در بخش ديگري از سخنان خود، به سازوكار نرخ‌گذاري بليت‌ها نيز پرداخت و گفت: پروازهاي خارجي نرخ‌گذاري تكليفي ندارند و نرخ بليت آنها براساس عرضه و تقاضا و بهاي ارز تعيين مي‌شود. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در پايان تأكيد كرد كه هدف اصلي، فراهم‌سازي بستر سفرهاي ارزان‌تر براي زائران است. او گفت: با نگاه به كاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل زائران و ايجاد شرايط مناسب براي سفر بيشتر عاشقان زيارت عتبات عاليات تصميم‌گيري خواهيم كرد. طبيعتاً اگر شرايط به‌گونه‌اي باشد كه هزينه زائران را افزايش دهد و پروازها مقرون به صرفه نباشد، تصميمات تغيير خواهد كرد. هزينه‌هاي فرودگاه نجف به يكي از موانع اصلي براي افزايش پروازهاي اربعين تبديل شده است. ايرلاين‌هاي ايراني كه تاكنون براي همراهي با زائران، ضررهاي مالي را پذيرفته‌اند، اكنون هشدار داده‌اند در صورت عدم تعديل اين هزينه‌ها، ممكن است از پرواز به نجف صرف‌نظر كنند. نتيجه مذاكرات با فرودگاه نجف مي‌تواند مسير سفرهاي زيارتي اربعين را تحت‌تأثير قرار دهد.