جاي خالي «حمل و نقل فوق سبك» در معابر كلان‌شهرها

۱۴۰۴/۰۶/۰۳ - ۰۱:۲۳:۲۵
کد خبر: ۳۵۴۶۲۱

دبير شوراي عالي ترافيك كشور با اشاره به جاي خالي حمل و نقل فوق سبك در معابر كلان‌شهرهاي كشور گفت: براي مسافت‌هاي زير ۹ كيلومتر استفاده از اسكوتر و دوچرخه برقي مفيد خواهد بود و بخش زيادي از رفت و آمد مردم در اين چارچوب صورت مي‌گيرد؛ به‌طوري كه مردم به راحتي مي‌توانند از اسكوتر استفاده كنند چرا كه كم خطر و بدون آلايندگي است.

دبير شوراي عالي ترافيك كشور با اشاره به جاي خالي حمل و نقل فوق سبك در معابر كلان‌شهرهاي كشور گفت: براي مسافت‌هاي زير ۹ كيلومتر استفاده از اسكوتر و دوچرخه برقي مفيد خواهد بود و بخش زيادي از رفت و آمد مردم در اين چارچوب صورت مي‌گيرد؛ به‌طوري كه مردم به راحتي مي‌توانند از اسكوتر استفاده كنند چرا كه كم خطر و بدون آلايندگي است.

مجتبي شفيعي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه سهم موتورسيكلت‌ها در آلايندگي‌ها بسيار بالاست و فرسودگي در آنها زياد است، اظهار كرد: در اين حوزه كمي بي‌انضباطي اتفاق افتاده است. شهرداري تهران برنامه‌ريزي كرده است تا موضوع برقي‌سازي موتورسيكلت‌ها را دنبال كند. 
او ادامه داد: واقعيت اين است كه اين پروژه ابهامات اجرايي زيادي دارد؛ اينكه قرار است در اين وضعيت ناترازي، برق آن را چگونه تأمين كنند؟ به چه صورت برقي‌سازي كنند يا اينكه چه تسهيلاتي به موتورسواران تعلق مي‌گيرد كه به سراغ استفاده از موتورسيكلت برقي بروند؟ سوالاتي است كه بايد پاسخ داده شود.

شفيعي ادامه داد: مدل طراحي شده كارايي لازم را ندارد؛ اگر موتور بخرند و به مالك بدهند ممكن است از آن موتور استفاده آنچناني نشود، اما مدل موثر اين است كه دولت بخشي از هزينه جابه‌جايي موتورهاي ديگر با موتورهاي برقي كه كارهاي تجاري انجام مي‌دهند را متقبل شود.

به گفته دبير شوراي عالي ترافيك كشور روي جزييات اجرايي اين طرح بحث شده است و اميدواريم بشود به نتيجه خوبي رسيد. در غير اين صورت ممكن است يك سرمايه‌گذاري اتفاق بيوفتد و تعدادي موتور بيايد اما كارايي لازم را نداشته باشد. او عنوان كرد: يكي از برنامه‌هاي اصلي سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري‌هاي كشور از جمله تهران بايد توسعه ميكروموبيلي (حمل و نقل فوق سبك) باشد؛ ابزارهايي مثل اسكوتر يا دوچرخه برقي ابزارهاي سبك پاك هستند و مي‌توان از آنها به صورت اشتراكي استفاده كرد و در دنيا به‌شدت توسعه پيدا كرده‌اند. در كشورهاي حوزه خليج فارس نيز اين ابزار در حال توسعه است و جايش در تهران خالي است. شفيعي ادامه داد: شهرداري‌هاي همه كلان‌شهرها بايد اين مساله را در اولويت اول خود قرار دهند؛ براي مسافت‌هاي زير ۹ كيلومتر استفاده از اين ابزار مفيد خواهد بود و بخش زيادي از رفت و آمد مردم در اين چارچوب صورت مي‌گيرد. مردم به راحتي مي‌توانند از اسكوتر استفاده كنند چرا كه كم خطر و بدون آلايندگي است و از نظر روانشناسي لذت بخش و طبق گزارشات براي درمان اختلالات نيز مفيد است.