علت توقف واگذاري سايپا

پس از خروج مديريت ايرانخودرو از زير پرچم دولت، انتظار ميرفت سايپا نيز در مسير مشابه خصوصيسازي قرار گيرد.
تعادل|
پس از خروج مديريت ايرانخودرو از زير پرچم دولت، انتظار ميرفت سايپا نيز در مسير مشابه خصوصيسازي قرار گيرد.
با وجود انجام اقدامات اوليه و معرفي متقاضياني چون «كرمانموتور» و «هلدينگ دات وان» بابك زنجاني، روند واگذاري سهام مديريتي سايپا كند شده، هرچند رييس ايدرو تأكيد ميكند اين فرآيند متوقف نشده و در حال طي مراحل قانوني است. در همين حال، اما رييس سازمان خصوصيسازي درباره واگذاري گروه خودروسازي سايپا عنوان كرده، كه برخي داراييها در ليست واگذاري سازمان خصوصيسازي قرار دارند اما مشكلات حقوقي وجود دارد كه سازمان در حال رفع آنها است.
براساس اظهارات اين مقام دولتي، سهام اصلي دولت و سهام تودلي در شركتهايي مانند سايپا، پس از اخذ مجوزهاي لازم و طي فرآيندهاي اجرايي، طبق قانون برنامه هفتم واگذار خواهد شد.
پس از واگذاري مديريت ايرانخودرو به بخش خصوصي، خصوصيسازي ديگر خودروساز بزرگ كشور نيز وارد فاز اجرايي شد، با اين حال، اين روند اين روزها تقريبا متوقف شده است. هفدهم بهمن سال گذشته، مجمع عمومي ايرانخودرو راي به تغيير مديريت اين شركت داد تا پس از چند دهه، هياتمديره اين شركت از زير پرچم دولت خارج شود و زير سايه خصوصيها قرار گيرد.
چرا واگذاري سايپا زمانبر شد؟
پس از واگذاري مديريت ايرانخودرو به بخش خصوصي عملا با تصميم شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا، انتظار ميرفت كه سايپا نيز مسيري نسبتا مشابه را طي كند.اتفاقا اقدامات اوليه براي اين واگذاري انجام و حتي متقاضيان خريد سهام مديريتي سايپا نيز تقريبا مشخص شدند؛ از كرمانموتور گرفته تا هلدينگ دات وان بابك زنجاني.
تا چند هفته قبل از شروع جنگ ۱۲ روزه ايران و اسراييل، خبرها حكايت از تداوم روند مقدماتي خصوصيسازي سايپا داشت، برخي منابع، عنوان كردند كه در حال حاضر واگذاري مديريت سايپا به بخش خصوصي به نوعي تعليق شده و واگذاري سهام مديريتي سايپا به بخش خصوصي، پيش نميرود و گويا دولت نيز تمايل قبل را براي به سرانجام رساندن اين پروژه ندارد.
البته در باب اينكه چرا واگذاري سهام مديريتي سايپا به تعويق افتاده، دلايل مختلفي مطرح ميشود كه به نظر ميرسد اصليترين آنها نا اطميناني دولت از سرنوشت خصوصيسازي مديريت ايرانخودرو است.
به هر حال براي قضاوت درباره آينده ايرانخودرو با توجه به اينكه تنها شش ماه از خصوصي شدن اين شركت ميگذرد، زود است؛ از همين رو گفته ميشود دولت براي واگذاري سهام مديريتي سايپا-تا حاصل شدن نتايج كلي از ايرانخودرو خصوصي- عجلهاي ندارد. البته اين به معناي منتفي شدن واگذاري مديريت سايپا به بخش خصوصي نيست، بلكه از سرعت كار كاسته شده است.
مساله ديگري كه خصوصيسازي مديريت سايپا را با ترديد روبرو كرده، تنش بين ايرانخودرو خصوصي و دولت طي اين چند ماه است. ايرانخودرو ميگويد به دليل مديريت خصوصي حاكم بر اين شركت، اختيار قيمتگذاري بايد دست هياتمديره باشد، در حالي كه دولت همچنان بر تعيين دستوري قيمت اصرار دارد.
حالا، زهره عالي پور رييس سازمان خصوصيسازي بدون اشاره به جزييات و درباره آخرين وضعيت واگذاري سهام مديريتي سايپا به چند متقاضي دراظهاراتي گفته است: برخي داراييها در فهرست واگذاري سازمان خصوصيسازي قرار دارند اما مشكلات حقوقي دارند كه سازمان در حال رفع آنها است. او همچنين بيان كرده، با اخذ مجوزهاي لازم از دولت و طي فرآيندهاي اجرايي، سهام اصلي دولت و البته سهامهاي تودلي در شركتهايي مانند سايپا طبق قانون برنامه هفتم واگذار خواهد شد. اميد است با ورود بخش خصوصي، دولت صرفاً به سياستگذاري و نظارت در اين حوزه بپردازد. به زودي هم دستاوردهاي بهتري در شركتهاي ايران خودرو و سايپا رخ خواهد داد.
واگذاري سايپا تعليق نشده و مراحل قانوني خود را طي ميكند
درهمين حال، پيگيري ما از رييس ايدرو نشان ميدهد، كه واگذاري سايپا تعليق نشده و مراحل قانوني خود را طي ميكند.
فرشاد مقيمي، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) درپاسخ به اينكه چرا اين واگذاري طول كشده و درباره زمانبندي اين فرآيند نيز اينطور گفت: بر اساس برآورد اوليه، كل مسير از آغاز تا پايان حدود ۳ تا سهونيم ماه به طول انجاميد. او همچنين در پاسخ به پرسشي درباره احتمال واگذاري سهام سايپا به بابك زنجاني نيز گفته است: فرد نامبرده، متقاضي سهام تودلي سايپا بودهاند و انتخاب خود را انجام داده اما تاكنون درباره هيچيك از افرادي كه به ما درخواست ارايه دادهاند، اظهارنظري نشده است.
سايپا ۲۲ تير با اشاره به نامه محرمانه مديركل دفتر شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا با موضوع درخواست رهنمود لازم در خصوص ادامه فرايند واگذاري سهام، دستور دبير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا را منتشر كرده بود كه در آن آمده بود: سير مراحل واگذاري سهام خودروسازي طبق قانون برنامه به قوت باقي است. از آنجايي كه مسووليت اين امر بر عهده سازمان خصوصيسازي و وزارت صنعت است بايد طبق اطلاعيه و دستور آنها عمل شود.
در مجموع، احتمال ميرود واگذاري مديريت سايپا به بخش خصوصي، به اين زوديها رخ نخواهد داد، مگر اينكه شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا مانند سال گذشته (در ماجراي ايرانخودرو) مقدمات اين واگذاري را فراهم كند و به عبارت بهتر، خصوصي شدن سايپا تبديل به يك الزام و دستور شود.
