بانک‌های امریکایی هم از کاهش قیمت نفت در امان نیستند

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۴۲


بانک‌های ایالات متحده در سال آینده با دورنمای سخت‌تری مواجه هستند زیرا آنها هم در معرض کاهش قیمت نفت قرار گرفته‌اند و از این رو کاهش قیمت نفت نه تنها دورنمای بنگاه‌های انرژی بلکه بخش مالی را هم متحول کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اواخر هفته گذشته برآورد درازمدت خود را برای تقاضای نفت پایین آورد و گفت که قیمت نفت خام حداقل تا سال 2040 به سطح سال گذشته یعنی 100دلار در هر بشکه نخواهد رسید.

این سازمان در دورنمای نفتی خود گفته است که بازدهی انرژی، مالیات بر کربن و رشد کند اقتصادی بر تقاضا تاثیر خواهد گذاشت.

قیمت نفت خام در روز سه‌شنبه به 36 دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در 11سال گذشته است. این کاهش بر بانک‌هایی که وام‌های بزرگی به بنگاه‌های انرژی داده‌اند یا آنکه در دفاتر تجاری‌شان حساب عمده‌یی روی نفت باز کرده بودند، فشار خواهد آورد.

فدرال رزرو بانک‌هایی را که حداقل 50 میلیارد دلار دارایی داشته باشند که این بانک‌ها شعب امریکایی بانک‌های خارجی را هم در بر می‌گیرد تحت آزمون تنش سالانه قرار خواهد داد. این آزمون بدین منظور طراحی شده تا فدرال رزرو مطمئن شود که آنها می‌توانند در برابر یک رکود عمیق و نیز شوک‌های بزرگی که به سیستم مالی وارد می‌شود، تاب تجاری بیاورند.

امروز قیمت نفت تقریبا 55درصد پایین‌تر از سطح اکتبر سال 2014 است که فدرال رزرو در آن تاریخ آزمون تنش را تدوین کرده بود. این آزمون شامل این مورد بود که اگر قیمت نفت تا پیش از سال 2017 به یک‌باره 68درصد کاهش یابد بر دفاتر تجاری بانک‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد. در این آزمون دفاتر وام بانک‌ها در برابر کاهش قیمت نفت مورد آزمون قرار نگرفته بودند.

بانک‌هایی از قبیل«ولز فارگو» اخیرا صحبت از خطرات قیمت‌های پایین نفت کرده‌اند که می‌تواند بر شرکت‌های اکتشاف و تولید‌کنندگان نفت اثر بگذارد تا نتوانند دیونشان را پرداخت کنند. در ماه نوامبر برخی از نهادهای امریکایی هشدار داده بودند که درحال حاضر 5 برابر وام‌هایی که در سال گذشته به بخش‌های نفتی و گازی پرداخت شده در معرض خطر هستند.

مایکل آلیکس که مشاور تیم ریسک خدمات مالی «پی دبلیو سی» در نیویورک است، این هشدار را می‌دهد که قیمت نفت می‌تواند روی ارزیابی‌های آزمون‌های تنش بانکی در سال آینده بسیار سنگینی کند. او می‌گوید: «این می‌تواند آن نهادها [ بانک‌ها] را هم به خاطر تاثیر مستقیم [ کاهش قیمت نفت] بر نفت یا بر تجارت کالاهای تجاری‌شان مورد آزمون قرار دهد اما مهم‌تر از اینها تاثیر غیرمستقیم قرضی است که به بنگاه‌های انرژی داده شده به خصوص آنکه این قرض در نواحی باشد که به بنگاه‌های انرژی و درآمدهای انرژی وابسته‌تر باشند.» سخنگوی فدرال رزرو گفت که او نمی‌تواند در مورد سناریوهای آزمون سال آینده که روی تمام بانک‌هایی که حداقل 50 میلیارد دلار دارایی دارند اعمال می‌شود، اظهارنظری کند. به بانک‌ها دستور داده شده است که اگر فدرال رزرو متوجه شود که آنها به اندازه کافی ذخیره‌یی ندارند تا از سناریوهای انتخاب شده سربلند بیرون بیایند و سرمایه خودشان را بیشتر کنند.

برایان کلان هاینزن از بانک «کی بی‌دبلیو» و جیسون گولدبرگ از بانک «بارکلیز» این پیش‌بینی را دارند که در زمان اعمال آزمون تنش در سال آینده قیمت نفت بیشتر از این کاهش یابد.

کلاین هانزن می‌گوید در عین حال که تغییر قیمت نفت می‌تواند برای بانک‌ها ناچیز باشد و مساله ساز نباشد اما پیامدهای دیگر کاهش قیمت نفت می‌تواند عمده باشد.

او می‌گوید: «یک کاهش 70درصدی نفت در آزمون تنش می‌توانست درست معادل قمیت 10دلاری هر بشکه نفت باشد و این به احتمال پایین‌ترین چیزی است که فدرال رزرو برود. از نگاه ما تنش افزایشی به قیمت پایین‌تر از 10دلار در هر بشکه در آزمون تنش خیلی هم مهم نیست. هر چند که بانک‌ها باید از این نگران باشند که به خاطر کاهش تند قیمت نفت، قیمت تمام دارایی‌ها پیش از آزمون تنش کاهش یابد.»

توان بانک‌ها همچنین در برابر کاهش قیمت انواع دارایی‌ها ازجمله قیمت خانه، بازارهای بورس و دیگر کالاها آزموده می‌شود.

گولد برگ می‌گوید: با آنکه قیمت‌های پایین نفت بر برخی از بانک‌ها فشار وارد می‌کند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که معتقد باشیم بانک‌ها در کل به سمت یک زیان کلی می‌روند. او می‌گوید: «حقیت این است که 28چیز منفی وجود دارد که به یک‌باره به شما ضربه می‌زد که باعث می‌شود چالش‌برانگیز شوند.» فدرال رزرو در پنج سال گذشته بانک‌هایی را که حداقل 50 میلیارد دلار دارایی داشند در معرض آزمون دو بخشی سالانه قرار داده بود که اطمینان حاصل کند که آنها می‌توانند در یک رکود عمیق و شوک بزرگی که به سیستم مالی وارد می‌شود تاب بیاورند و به کار تجاری خودشان بپردازند. تاکنون آزمون‌هایی که برقرار شده بر این فرض بوده که بانک‌ها بتوانند سود سهام را در طول 9 فصل از دوره تنش پرداخت کنند - مفروضی که برخی از بانک‌ها می‌گویند غیرواقعی است و باید در آینده عوض شود.

هر بخش از دفتر هر بانک - پورتفلیوی تجاری، پورتفلیوی آماده برای فروش، پورتفلیوی سرمایه‌گذاری - با همین فرض پیش رفته است. امسال هیچ بانک امریکایی از بخش کمی آزمون رد نشده است. در ارزیابی کیفی هم هیچ بانکی از لحاظ تقسیم سود سهامش و طرح‌های بای بک رد نشده است. این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که آیا بانک‌ها درخصوص فرآیند برنامه‌ریزی سرمایه‌شان پشتوانه‌های بسیار قوی دارند یا خیر.

منبع: فاینانشیال تایمز

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر