اينترنت در ايران كيفيت ندارد
در نشست اخير كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران گزارشي كه به همت اعضاي انجمن تجارت الكترونيك تهيه شده است، با عنوان «كيفيت اينترنت در ايران؛ گزارش تحليلي اختلالها، محدوديتها و سرعت اينترنت در ايران» ارايه شد. طبق دادههاي اين گزارش، اينترنت در ايران از منظر محدوديت، پايين بودن سرعت و مختل بودن از بين 100 كشور رتبه 97 را به خود اختصاص ميدهد.
در نشست اخير كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران گزارشي كه به همت اعضاي انجمن تجارت الكترونيك تهيه شده است، با عنوان «كيفيت اينترنت در ايران؛ گزارش تحليلي اختلالها، محدوديتها و سرعت اينترنت در ايران» ارايه شد. طبق دادههاي اين گزارش، اينترنت در ايران از منظر محدوديت، پايين بودن سرعت و مختل بودن از بين 100 كشور رتبه 97 را به خود اختصاص ميدهد. طبق اين گزارش 3 كشوري كه وضعيت بدتري نسبت به ايران دارند، در واقع به دليل نبود اطلاعات، قابل رصد و ارزيابي نبودند. فيلترينگ نيز در اين گزارش مورد توجه قرار گرفته است كه بر اساس دادههاي جمعآوري شده، ميتوان اذعان داشت اين سياست، نتوانسته موفق عمل كند و دچار نتيجه معكوس شد. بايد توجه داشت كه فيلترشكنها حفرههاي امنيتي در دستگاههاي كاربران ايجاد ميكنند و موجب آلودگي شبكه ميشوند.
از طرفي گزارش مذكور با تكيه بر نظرسنجي كه انجام شده است، نشان ميدهد كه قانون فيلترينگ مقبوليت ندارد و اجرا هم نميشود و به جاي اينكه اين قانون بينتيجه را لغو كنند، راههايي را انتخاب ميكنند كه شرايط را پيچيدهتر ميسازد؛ مانند اجراي اينترنت طبقاتي كه تنها بياعتمادي را بين جامعه افزايش داده است.
گزارش انجمن تجارت الكترونيك سعي دارد با ارايه دادههاي مستدل و واقعي، تاكيد كند كه اينترنت بايد باكيفيت و فيلترينگ بايد رفع شود تا وفاقي كه در دولت از آن صحبت ميشود با مردم اتفاق بيفتد و اعتماد مردم جلب شود. در بخش ديگر اين نشست، سادينا آبايي، رييس كميسيون فاوا اتاق ايران پاسخ دادن به چرايي قطع اينترنت به عنوان اولين راهي كه بعد از بروز هرگونه مشكل و بحران در هر حوزهاي اجرايي ميشود را ضروري دانست و گفت: شايد دليل اصلي آن، ناآگاهي و عدم شناخت از فضاي اينترنت باشد. در غير اين صورت دليلي ندارد كه با هر اتفاقي در كشور شاهد قطعي، فيلترينگ، اختلال يا كندي در اينترنت باشيم. اين فعال اقتصادي تصريح كرد: چطور ممكن است زماني در كشور براي حكمراني داده برنامهريزي كنيم و اعلام كنيم طبق قانون برنامه هفتم بايد سهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در GDP كشور را بين 8 تا 10 درصد افزايش دهيم و همزمان مانع از انتقال داده شويم. چطور ادعا ميكنيم بايد در حوزه هوش مصنوعي توسعه پيدا كنيم؛ اما همچنان درباره امكان استفاده از اينترنت در كشور، ترديد داريم. او ادامه داد: امروز اصل و اساس مفهوم اينترنت در ايران، زير علامت سوال است. عضو هيات نمايندگان اتاق ايران خاطرنشان كرد: پيش از اين زماني كه در جلسات حضور پيدا ميكرديم، افزايش سرعت اينترنت يا گستره مفهوم داده را از متوليان دولتي، مطالبه ميكرديم؛ امروز شرايط به جايي رسيده كه نسبت به مالكيت پلتفرمهايي كه خودمان ايجاد كردهايم، نگران هستيم. يعني اصل مالكيت هم زير سوال است. آبايي تصريح كرد: به جايي رسيديم كه شهرداري بهطور رسمي وارد صحنه رقابت در بازار تاكسي اينترنتي شده است؛ چه كسي پاسخگوي پيامدهاي ناشي از اين تصميم خواهد بود؟ در ادامه نيما قاضي، رييس انجمن تجارت الكترونيك از كوچك شدن اقتصادي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات انتقاد كرد و گفت: وضعيت اينترنت، كيفيت رگولاتوري و تامين مالي، سه حوزهاي هستند كه روي بزرگ يا كوچك شدن اقتصاد حوزه فاوا اثر دارد و امروز به دليل نامساعد بودن وضعيت در هر سه مولفه، شاهد كوچك شدن اقتصاد اين بخش هستيم.
سعيد رسولاف، رييس انجمن توليدكنندگان نرمافزار تلفن همراه و عضو كميسيون فاوا اتاق ايران از قطعي سرويسهاي GPS به عنوان طنزي تلخ ياد كرد و گفت: اميدوار بوديم در دولت چهاردهم توجه بيشتري نسبت به حوزه فاوا شاهد باشيم؛ اما در عمل اينگونه نشد.
او از تنظيم، تصويب و اجراي اسنادي بدون دريافت نظرات بخش خصوصي انتقاد كرد و گفت: نه تنها به نظرات بخش خصوصي توجه نميشود، بلكه اصل مالكيت به عنوان شالوده اقتصاد، مخدوش شده است. اين فعال اقتصادي قيمتگذاري دستوري را نيز به عنوان سياستي مخرب كه مانع از سرمايهگذاريهاي جديد ميشود، دانست و خواستار توقف آن شد.
