شوك تحريمهاي جديد اتحاديه اروپا بر بازارهاي ديزل
بازار جهاني ديزل در حال ورود به مرحله جديدي از محدوديت عرضه ساختاري است، زيرا تحريمهاي جديد اتحاديه اروپا كه سوختهاي توليد شده از نفت خام روسيه را هدف قرار ميدهد، جريانهاي تجاري را در سراسر آسيا، خاورميانه و اروپا دستخوش تغيير خواهد كرد.
بازار جهاني ديزل در حال ورود به مرحله جديدي از محدوديت عرضه ساختاري است، زيرا تحريمهاي جديد اتحاديه اروپا كه سوختهاي توليد شده از نفت خام روسيه را هدف قرار ميدهد، جريانهاي تجاري را در سراسر آسيا، خاورميانه و اروپا دستخوش تغيير خواهد كرد. به گزارش ايسنا، طبق اقداماتي كه روز دوشنبه توسط مقامات اتحاديه اروپا تاييد شد، واردات ديزل و گازوئيل توليد شده در كشورهاي ثالث مانند هند و تركيه از سال ۲۰۲۶ ممنوع خواهد شد. اين اقدام با هدف بستن منافذ دور زدن تحريمها كه دسترسي سوخت روسيه به بازارهاي اروپايي را حفظ كرده بود، طراحي شده است. طبق گزارش رويترز، تا ۲۰ درصد از واردات فعلي ديزل اروپا ممكن است تحت تاثير قرار گيرد و فشار جديدي را بر زنجيرههاي تامين كه پيش از اين به دليل ذخاير كم ضعيف شده بودند، وارد كند. ذخاير ديزل در مركز آمستردام-روتردام-آنتورپ، سنگاپور و گلفت كاست امريكا، در حال حاضر حدود ۲۰ درصد كمتر از ميانگين فصلي ۱۰ ساله است. ناظران بازار هشدار ميدهند كه واكنش خاموش امروز قيمتها ممكن است شكنندگي اساسي را پنهان كند. معاملهگران همچنان نسبت به نوسانات جديد هوشيار هستند. شركت كپلر خاطرنشان كرد كه تغيير مسير جريان ديزل از هند و تركيه كه پيش از اين منبع ۲۰ درصد از واردات ديزل به اتحاديه اروپا بودند، احتمالا تعادل مديترانه را مختل كرده و نرخ حمل و نقل را افزايش ميدهد، زيرا تهيه محمولههاي مطابق با اين قانون، دشوارتر ميشود. در همين حال، پالايشگاههاي خليج فارس، به ويژه در عربستان سعودي و امارات عربي متحده، از تغيير تقاضاي اروپا سود خواهند برد، زيرا خوراك آنها از روسيه تامين نميشود. بر اساس گزارش اويل پرايس، اقدام اتحاديه اروپا براي بستن يكي از بهترين منافذ صادرات مسكو طراحي شده است. با اين حال، ممكن است در نهايت برخي از پالايشگاهها را بيش از كرملين تحت فشار قرار داده و حاشيه سود آنها را كاهش دهد و باعث تغيير در استراتژيهاي تامين يا تلاش براي پنهان كردن منشأ محصولشان شود. اجراي اين تحريمها مانند تحريمهاي گذشته، ميتواند مبهم باشد.
