تصميمات مهم خودرويي
شوراي معاونان وزارت صمت در پانزدهمين جلسه خود كه ۲۹تيرماه برگزار شد، ۶ سياست اولويتدار خودرويي را تصويب كرد.

تعادل|
شوراي معاونان وزارت صمت در پانزدهمين جلسه خود كه ۲۹تيرماه برگزار شد، ۶ سياست اولويتدار خودرويي را تصويب كرد. «توليد خودروي اقتصادي، رشد تيراژ توليد، واردات خودرو توسط ايرانيان مقيم خارج، سياستهاي قيمتي وزارت صمت و همچنين ضرورت تمكين بزرگترين خودروساز كشور از چارچوب سياستهاي كلي اين وزارتخانه» مورد تاكيد قرار گرفته است. البته به نظر ميرسد، بخش قابلتوجهي از اين جلسه به بررسي اختلاف ميان ايرانخودرو و وزارت صمت اختصاص يافته؛ موضوعي كه نشان ميدهد شكاف ميان اين دو نهاد فراتر از يك اختلاف مقطعي بوده و تبديل به يك چالش شده است. از آن سو، بر اساس آيين نامه واردات خودرو در سال جاري، گمركات اجرايي سراسر كشور نسبت به اصلاح مقررات و محاسبه حقوق ورودي واردات خودروهاي سواري و نيز استرداد وجوهي كه پيش از اين بابت واردات خودرو از واردكنندگان دريافت شده، ملزم شدهاند.
استرداد اضافه پرداختي واردكنندگان خودرو
سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان از گمرك خواست فهرست واردكنندگاني كه به دليل تغيير تعرفه واردات خودرو قرار است اضافه پرداختي آنها مسترد شود، براي جلوگيري از تحميل هزينههاي مازاد به مصرفكنندگان نهايي به اين سازمان اعلام شود.در نامه ارسالي اين سازمان به گمرك آماده است: با توجه به آيين نامه اجرايي بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ (واردات خودروي سواري) ابلاغي هيات وزيران و صدور بخشنامه اجرايي آن توسط مديركل دفتر واردات گمرك، اين سازمان در اجراي وظايف ابلاغي، مسوول بررسي و اعلام قيمت فروش خودروهاي وارداتي بوده و در اين راستا در سال جاري نيز قيمتگذاري خودروهاي وارداتي را بر اساس اسناد و مدارك ارائه شده توسط شركتهاي واردكننده از جمله پروانه گمركي و اسناد ترخيص انجام داده است.اين نامه ميافزايد: با توجه به اينكه قيمتگذاريهاي انجام شده در سال ۱۴۰۴ بر مبناي مقررات پيشين و قبل از ابلاغ آيين نامه جديد انجام شده و مفاد آيين نامه يادشده منجر به كاهش حقوق و عوارض گمركي خودروهاي سواري وارداتي شده است، درخواست ميشود به منظور تعديل قيمتهاي فروش محاسباتي و جلوگيري از تحميل هزينههاي مازاد به مصرفكنندگان نهايي مقرر فرماييد گمركات اجرايي كشور در مواردي كه اقدام به اصلاح محاسبات گمركي و استرداد ما به التفاوت وجوه به شركتهاي واردكننده نموده يا در آينده اقدامي در اين خصوص مينمايند، فهرست خودروهاي مشمول بازپرداخت مابه التفاوت حقوق ورودي به دليل اجراي آيين نامه موصوف به همراه اطلاعات مربوط به شماره ثبت سفارش، شماره پروانه گمركي و تاريخ، ترخيص، مشخصات كامل خودرو (برند، مدل، تيپ، سال ساخت، كشور مبدأ)، نام شركت واردكننده، ميزان مابه التفاوت حقوق ورودي مسترد شده به ازاي هر دستگاه تاريخ اعمال اصلاحيه در محاسبات گمركي و... با قيد فوريت براي اقدام لازم به اين سازمان اعلام شود.بر اساس آيين نامه واردات خودرو در سال جاري، گمركات اجرايي سراسر كشور نسبت به اصلاح مقررات و محاسبه حقوق ورودي واردات خودروهاي سواري و نيز استرداد وجوهي كه پيش از اين بابت واردات خودرو از واردكنندگان دريافت شده، ملزم شدهاند.در اين مصوبه حقوق ورودي خودروهاي تا ۱۵۰۰ سيسي و تا سقف ۵۰ هزار دستگاه در سال جاري، ۲۰ درصد، خودروهاي ۱۵۰۰ تا ۲ هزار سيسي و تا سقف ۱۵ هزار دستگاه در سال جاري، ۴۰ درصد تعيين شده است. به عبارتي ديگر، بر اساس اين تصويبنامه، تعرفهها براي واردات خودروهاي بنزيني از ۱۶ درصد شروع ميشود و تعرفه خودروهاي هيبريدي ۱۱ درصد و برقي صفر درصد ميشود. آييننامه جديد واردات خودرو براي امسال، ورود ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروي بنزيني به ارزش ۲ ميليارد و ۶۵ ميليون يورو را از ۲۰ تا ۱۹۰ درصد پيش بيني كرده است.هر چند كه تعرفه خودروهاي وارداتي در قانون بودجه امسال حدود ۱۰۰ درصد مصوب شده بود اما در ۲۳ تيرماه بود كه دولت آييننامه اجرايي تعرفه خودروهاي وارداتي را اعلام كرد كه در آن سود بازرگاني با كاهش چشمگيري از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد رسيده بود.
6 سياست خودرويي وزارت صمت
در جلسه معاونين وزارت صمت ۶ سياست اولويتدار اين وزارتخانه در حوزه خودرو اعلام شد. در بند «الف» اين مصوبه آمده است: مراقبت جدي در خصوص عدم افزايش قيمت خودرو در بازار بيش از سقفي كه وزارت صمت موافقت كرده (۱۵ درصد) صورت گيرد. در بخش ديگر اين مصوبه و بند «ب» اشاره شده است كه در نشست خبري با رسانهها آيين نامه جديد واردات خودرو و اقدامات و تصميمهاي وزارت صمت براي آرامش و تعادل بازار خودرو تشريح شود در بند «ج» اين مصوبه نيز ذكر شده كه شركتهاي خودروسازي در خصوص جلوگيري از كاهش توليد و عقب افتادن از برنامه توليد تذكر داده شود.بند «د» مصوبه شوراي معاونان وزارت صمت در حوزه خودرو نيز روي توليد خودروهاي اقتصادي تاكيد كرده و ميگويد بايد هماهنگي لازم براي توليد اين دست از خودروها انجام شود.همچنين در بند «ه» آمده است كه با توجه به مجوز صادره براي واردات خودرو و موافقت دولت با تعرفه پيشنهادي وزارت صمت، هر چه سريعتر فرآيند واردات خودرو براي ايرانيان خارج كشور (بدون انتقال ارز) اجرايي و عملياتي شود.و در بند پاياني اين نامه آورده شده در خصوص درخواست شركت ايران خودرو براي حل مشكلاتش از جمله تامين نقدينگي، با توجه به واگذاري مديريت آن به بخش خصوصي، چنانچه اين شركت حاضر به اصلاح رفتار در چارچوب سباست كلي وزارت صمت براي صنعت خودرو است، مساعدت لازم انجام شود. نهم تيرماه بود كه شركتهاي خودروسازي ايران خودرو و سايپا، ليست قيمت خودروهاي جديد خود را با ميانگين ۱۵ درصد اعلام كردند هر چند پيش از اين خودروسازان بر اساس صورتهاي مالي معتقد به افزايش بيش از ۲۰ درصدي قيمتها بودند.
آخرين قيمتها در بازار خودرو
اما از بازار خودرو چه خبر؟ ارزيابيها نشان ميدهد، بازار خودرو وارد يكي از عميقترين دورههاي ركود خود در سالهاي گذشته شده است؛ كارشناسان معتقدند خريد و فروش در بازار به حداقل رسيده و اغلب بازيگران، چشمانتظار بازگشت ثبات هستند.
آنگونه كه روند بازار خودرو نشان ميدهد، در طول ۲۴ ساعت گذشته پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴ به قيمت ۴۲۵ ميليون تومان فروخته شده است. قيمت اطلس G دندهاي مدل ۱۴۰۴ هم ۶۳۵ ميليون تومان قيمت خورده است. در اين ميان، پژو۲۰۷ دندهاي TU۵ مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو ۸۴۵ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما دندهاي مدل ۱۴۰۴ در بازار ۹۳۰ ميليون تومان قيمت خورد. پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۴ در حدود يك ميليارد و ۱۷۵ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ TU۳ مدل ۱۴۰۴ در بازار ۷۵۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژوپارس ELX-XU۷P مدل ۱۴۰۳ به قيمت ۹۰۰ ميليون تومان رسيد. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۳ نيز در بازار ۹۹۰ ميليارد تومان قيمت پيدا كرد. بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۴ LX مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو يك ميليارد و ۱۳۵ ميليون تومان قيمت خورد. قيمت تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ نيز به يك ميليارد و ۶۵ ميليون تومان رسيد. تارا دندهاي V۱ مدل ۱۴۰۳ هم ۸۸۰ ميليون تومان قيمت خورده است.گزارشها از بازار خودرو نشان ميدهد دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۴ يك ميليارد و ۲۲۵ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتيك توربوآپشنال مدل ۱۴۰۳ هم يك ميليارد و ۵۵ ميليون تومان قيمت خورد. اما به گزارش خبرآنلاين، راناپلاس مدل ۱۴۰۴ در حدود ۷۸۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. ريرا ۱.۷ ليتر توربو ۶ سرعته اتوماتيك مدل ۱۴۰۴ اما يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان قيمت خورد. ساينا S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۴ نيز ۵۳۵ ميليون تومان شده است. ساينا S اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ هم ۲۰ ميليون تومان ارزان شد و ۶۶۰ ميليون تومان قيمت خورد. در اين ميان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۴ در بازار ۹۲۵ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزيني مدل ۱۴۰۴ نيز ۹۳۵ ميليون تومان شد. سهند S دندهاي بنزيني مدل ۱۴۰۴ هم ۶۱۰ ميليون تومان شده است.شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۴ در حدود ۱۰ ميليون تومان ارزان شد و يك ميليارد و ۱۰ هزار تومان قيمت پيدا كرد. در همين حال، كوييك دندهاي GX L مدل ۱۴۰۴ در بازار ۵۲۵ ميليون تومان شده است.كارشناسان بازار خودرو تاكيد دارند كه در كوتاهمدت چشمانداز روشني براي خروج از ركود بازار خودرو وجود ندارد و ثبات سياسي-اقتصادي شرط لازم براي بازگشت رونق به اين بازار است. به باور آنها، در شرايط فعلي امكان بازگشت رونق به بازار خودرو در كوتاهمدت وجود ندارد و روند ركود فعلي ادامهدار خواهد بود.