
کاهش 35 درصدی سود جنرال موتورز در پی تعرفههای ترامپ
جنرال موتورز اعلام کرد سود سهماهه دوم سال جاری میلادی این شرکت با کاهش ۳۵درصدی مواجه شده است؛ این کاهش یک روز پس از آن اعلام شد که شرکت استلانتیس نیز از زیان ۲.۷میلیارددلاری خود در نیمه نخست سال خبر داد.
به گزارش تجارت نیوز، شرکت خودروسازی جنرال موتورز (GM) روز گذشته، سهشنبه، اعلام کرد سود این شرکت در سهماهه دوم سال 2025 با افتی چشمگیر روبهرو شده است و بخشی از این کاهش بهدلیل زیان 1.1میلیارددلاری ناشی از تعرفههای تحمیلی دولت آمریکا بوده است.
اگرچه نتایج اقتصادی منتشرشده فراتر از پیشبینی تحلیلگران بود، اما GM هشدار داد که سود نیمه دوم سال جاری میلادی کمتر از نیمه اول خواهد بود.
بر اساس اعلام شرکت، فروش در آمریکای شمالی با رشد همراه بوده است و بهویژه فروش کامیونها و شاسیبلندهای جدید با استقبال بالایی مواجه شده است، این رشد، بخشی از فشار ناشی از تعرفهها را تاحدی جبران کرده است.
با این حال، طبق گزارش مالی منتشرشده، سود سالانه جنرال موتورز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35.4 درصد کاهش یافته و به 1.9 میلیارد دلار رسیده است؛ همچنین درآمد کل شرکت نیز با 1.8 درصد افت به 47.1 میلیارد دلار رسیده است.
ایالات متحده از اوایل آوریل تعرفهای 25درصدی بر واردات خودروهای نهایی اعمال کرده که تأثیر چشمگیری بر خطوط تولید جنرال موتورز در مکزیک، کانادا و کره جنوبی گذاشته است، علاوه بر این، شرکتهای خودروسازی با تعرفههای جداگانهای بر فولاد، آلومینیوم و قطعات خودرو نیز روبهرو شدهاند.
کارشناسان GM اعلام کردند تأثیر تعرفهها در سهماهه دوم بهدلیل نبود مشوقها و ابزارهای جبرانی، بسیار بالا بوده است.
جنرال موتورز که مقر آن در دیترویت، میشیگان است، در پیشبینی خود برای نیمه دوم سال به عواملی همچون کاهش فصلی تولید، افزایش هزینههای عرضه مدلهای جدید و ادامهدار بودن اثرگذاری تعرفهها در دو فصل متوالی اشاره کرده است.
پل جیکوبسن، مدیر مالی جنرال موتورز، در گفتوگو با CNBC، دوره سهماهه اول سال را اوج تأثیرگذاری تعرفهها دانست و افزود که اقدامات جبرانی در ادامه سال ممکن است باعث بهبود نسبی حاشیه سودآوری شود.
او همچنین اعلام کرد که شرکت در تلاش است حداقل 30 درصد از زیان ناشی از تعرفهها را با استفاده از تعدیل در تولید، کاهش هدفمند هزینهها و حفظ قیمتگذاری جبران کند.
طبق گفته جیکوبسن، اجرای پروژههای سرمایهای برای بازتنظیم ساختار تولید شرکت، 18 تا 24 ماه به طول خواهد انجامید.
در همین راستا، جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد که طی دو سال آینده، 4 میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانههای میشیگان، کانزاس و تنسی هزینه خواهد کرد. هدف این طرح، استفاده از ظرفیتهای خالی بازار داخلی است؛ اقدامی که پاسخی به تعرفههای وارداتی ترامپ بر خودروهای نهایی بهشمار میرود.
برنامههایی برای انتقال تولید دو مدل شورولت بلیزر و شورولت اکوئینوکس به داخل ایالات متحده نیز مطرح شده است؛ خودروهایی که پیشتر در مکزیک مونتاژ میشدند.
در عین حال، تولید مدل شورولت ترکس که در کره جنوبی انجام میشود، تاکنون جابهجا نشده است. جیکوبسن در این رابطه گفت: «مدل ترکس با وجود تعرفهها همچنان سودآور است.»، وی افزود: «ما هنوز درباره آینده تولید در کره جنوبی تصمیم نهایی نگرفتهایم، چراکه شرایط نامشخص است.»
ترامپ اول اوت (11 مرداد) را بهعنوان ضربالاجل دستیابی به توافقهای تجاری با کشورهای مختلف، از جمله کره جنوبی تعیین کرده است. در صورت عدم توافق، کره جنوبی با تعرفه 25درصدی بر صادرات خودرو به آمریکا روبهرو خواهد شد.
جیکوبسن در پایان گفت: «ما امیدواریم که ایالات متحده و کره جنوبی بتوانند به توافقی دوجانبه دست یابند، صنعت خودروسازی در این مذاکرات برای هر دو طرف بسیار مهم است.»
پس از انتشار گزارش مالی ضعیف جنرال موتورز، سهام این شرکت با افت 6.6درصدی مواجه شد و در ساعت 11:30 بهوقت نیویورک (15:30 بهوقت گرینویچ) کاهش یافت.
این کاهش تنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که استلانتیس ـ مالک برندهایی مانند فیات و جیپ ـ نیز از زیان 2.7میلیارددلاری خود در نیمه نخست سال 2025 بهدلیل تعرفههای ترامپ خبر داد. استلانتیس قرار است نتایج مالی نهایی خود را در تاریخ 29 ژوئیه (8 مرداد) منتشر کند.
سهام این شرکت نیز از زمان باز شدن بازار در روز سهشنبه 0.3 درصد کاهش یافته است، هرچند در پنج روز گذشته رشد 2.4درصدی را تجربه کرده بود.