ساماندهي محلهاي توقف موتورسيكلتهاي پايتخت
مديركل مهندسي و ايمني ترافيك معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران جزييات ساماندهي محلهاي توقف موتورسيكلتها در تهران را تشريح كرد. زينب عبادي در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت ساماندهي موتورسيكلتها در شهر تهران، گفت: بر اساس اعلام پليس راهور، در حال حاضر حدود ۴.۵ ميليون دستگاه موتورسيكلت در استان تهران شمارهگذاري شدهاند كه از اين تعداد، حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه مربوط به شهر تهران هستند. ا
مديركل مهندسي و ايمني ترافيك معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران جزييات ساماندهي محلهاي توقف موتورسيكلتها در تهران را تشريح كرد. زينب عبادي در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت ساماندهي موتورسيكلتها در شهر تهران، گفت: بر اساس اعلام پليس راهور، در حال حاضر حدود ۴.۵ ميليون دستگاه موتورسيكلت در استان تهران شمارهگذاري شدهاند كه از اين تعداد، حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه مربوط به شهر تهران هستند. او با بيان اينكه يكي از چالشهاي جدي ما در شهر تهران، به ويژه در محدودههاي مركزي، تراكم بالاي موتورسيكلتهاست، اظهار كرد: در واقع تمركز تردد موتورها در مناطق مركزي شهر بسيار بيشتر از ساير نقاط تهران است و همين مساله نياز به ساماندهي فضاهاي توقف آنها را دوچندان كرده است.
عبادي با بيان اينكه شهرداري تهران اقدامات مشخصي در اين زمينه انجام داده است، افزود: اداره كل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران به عنوان متولي اين موضوع، طرحي را با هدف ساماندهي محلهاي توقف موتورسيكلتها به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ابلاغ كرده است كه بر اساس اين طرح، تاكنون در ۲۰۸ نقطه از سطح شهر تهران در قالب ۲۲ منطقه، عمليات ساماندهي انجام شده است. به گفته عبادي، اين فضاها كاناليزه و از محدوده پيادهرو جدا شدهاند تا از ورود موتورسيكلتها به مسيرهاي ويژه عابران جلوگيري شود. در محلهايي كه اين طرح اجرا شده، موانعي مانند «يو شكلها» نصب شده تا فقط موتورسيكلتها در فضاهاي مشخص شده توقف كنند و امكان ورود آنها به پيادهروها از بين برود.
او در ادامه درباره نحوه جانمايي اين توقفگاهها گفت: جانمايي اين فضاها عمدتاً بر اساس ميزان تراكم تردد و توقف موتورسيكلتها صورت گرفته است. براي مثال، بيشترين ميزان ساماندهي در منطقه ۱۲ انجام شده كه به دليل قرارگيري در محدوده مركزي شهر و وجود مراكز جاذب سفر مانند بازار، پاساژها و مراكز آموزشي، بالاترين حجم تردد موتورسيكلت را دارد. مديركل مهندسي و ايمني ترافيك شهرداري تهران گفت: مناطق مختلف با شناسايي اين نقاط پرتردد، اقدام به احداث فضاهاي ساماندهي در مجاورت مراكز جذب و توليد سفر كردهاند تا ضمن ساماندهي، از بينظمي در معابر جلوگيري شود. عبادي با تأكيد بر اينكه ساماندهي توقفگاههاي موتورسيكلت تأثير مستقيمي بر بهبود جريان ترافيك دارد، تصريح كرد: يكي از مهمترين اهداف ما كاهش تداخل حركتي ميان موتورسواران و عابران پياده است. متأسفانه در بسياري از نقاط مركزي شهر، به ويژه مناطق ۱۱ و ۱۲، شاهد تردد موتورسيكلتها در پيادهروها هستيم كه امنيت عابران را تهديد ميكند.